3042
Sök

Tvätta motorblock med kolvar och vevaxel i?

6 738 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
hej smile
jag håller på att göra iordning en motor en B230f.
motorn är nerskruvad o jag har tvättat o gjort iordning alla lösa delar.
det enda jag inte tvättat än är motorblocket som jag gärna vill tvätta men tänkte fråga här.

Kan man tvätta motorblocket när vevaxel o kolvar sitter i? sen efter tvätten blåser man rent riktigt noga o oljar in allt då borde det la vara lungt? tänkte först spraya på kallavfettning på kolvar, vevaxel, insidan på motorblocket och givetvis utsidan av blocket o sen skölja av med högtryckstvätt. kan man göra så? eller måste man ta ur kolvar o skit? har inte grejer till detta så vill ju helst inte det.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

44 Inlägg
11 september 2013
du behöver inga särskilda grejer du lossar vevaxeln och överfallen på stakarna så tar du upp kolvarna sen glöm ej att ha allt iordning, sen lyfter du ur axeln så kan du tvätta allt det löst smile så det är bara överfallen som du får lossa kommer ej ihåg storlek på muttrar och bultar smile

1 534 Inlägg
11 september 2013
Det är ju att föredra och ta isär allt för bästa möjliga rengöring, men borde gå hyffsat med bromsrengöring och trasor + tryckluft.

6 738 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
jakobsson_kevin skrev:
du behöver inga särskilda grejer du lossar vevaxeln och överfallen på stakarna så tar du upp kolvarna sen glöm ej att ha allt iordning, sen lyfter du ur axeln så kan du tvätta allt det löst smile så det är bara överfallen som du får lossa kommer ej ihåg storlek på muttrar och bultar smile

joho momentnyckel o det har ja ingen, men jag har tvättat den nu wink

Du är liv

6 738 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
Det är ju att föredra och ta isär allt för bästa möjliga rengöring, men borde gå hyffsat med bromsrengöring och trasor + tryckluft.

okej smile tackar big_smile
jag testade att spraya på kallavfettning på allt i förmiddags o sköljde rent med högtryckstvätt o sen blåste allt torrt o sen spraya på wd40 på allt och det gick bra big_smile

Du är liv

Smålänning
7 883 Inlägg
11 september 2013
Bara ut med skiten på en lastpall och bränn på med riktig kallavfettning och rejäl högtryckstvätt, gärna med hetvatten så du får bort skiten. Finns inget ömtåligt där om oljepumpen är bortskruvad.

Sen blåser du rent med tryckluft eller nått och i med olja i cylindrarna så funkar det... Den ska väll inte ligga i 10 år?

Sen behöver du inte blåsa rakt in underifrån om du tagit väck tråget, annars är det bara att blåsa på!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 738 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
twin_cam skrev:
Bara ut med skiten på en lastpall och bränn på med riktig kallavfettning och rejäl högtryckstvätt, gärna med hetvatten så du får bort skiten. Finns inget ömtåligt där om oljepumpen är bortskruvad.

Sen blåser du rent med tryckluft eller nått och i med olja i cylindrarna så funkar det... Den ska väll inte ligga i 10 år?

Sen behöver du inte blåsa rakt in underifrån om du tagit väck tråget, annars är det bara att blåsa på!

jajjamän jag gjorde detta innan, gjorde det i den ordningen du sa och det gick alldeles utmärkt big_smile
japp tråget och oljepumpen var borta smile

Du är liv

44 Inlägg
12 september 2013
men Henke du kan ju låna en momentnyckel av nästan vem som helst tror tillomed henry kan låna ut de wink

6 738 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
jakobsson_kevin skrev:
men Henke du kan ju låna en momentnyckel av nästan vem som helst tror tillomed henry kan låna ut de wink

ää, jag har redan tvättat o så ändå nu wink

Du är liv

44 Inlägg
12 september 2013
gött ju wink

6 738 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
jakobsson_kevin skrev:
gött ju wink

högtryckstvätt <3

Du är liv

Sök