3262
Sök

Packningen till oljefiltret pressas ut, och olja sprutar överallt

248 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, upptäckte ett pysande/fräsande ljud när jag va ute och åkte, direkt efter började det lukta olja, ryka ordentligt och oljelampan tändes.

tvärstannade bilen och krånglade hem den för att börja felsöka, Kände runt oljefiltret och där märkte jag att packningen pressats ur i underkant. Placeringen på filtret gjorde så att det sprutade först på en drivaxeldamask och sen vidare på avgassystemet...mad

Inget mer med det, mecka dit packningen igen, då denna var oskadad, fyllde på olja och började köra kortare sträckor till att börja med. Men efter max ca 2 km sammanlagt = samma problem.

Någon som kan ha en aning om varför det blir såhär? Täppta oljekanaler så trycket blir för högt i filtret? Skruvat åt filtret för löst/för hårt? Jag drar alltid på oljefilter med handkraft och lite olja på packningen.

Tacksam för ideer och spekulationer!


424 Inlägg
13 september 2013
#2
Börja med att byta filter om det är stopp i eller om det är fel.
Kan vara flera fel. Stopp i returen i blocket, för mycket olja tex.
Senast redigerat av meatos (13 september 2013)

248 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
#3
det är nytt, och genomblåst. Men jag limmade ventilkåpspackningen med packningslim och det kanske pyste in ytterst lite in i motorn så det ligger och täpper till någonstans?


320 Inlägg
14 september 2013
#4
först och främst du sriver inte om vad är det för bil det handlar om , sen kan jag tippa att det gamla filters tätning sitter kvar

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 september 2013
#5
biltema? jag har råkat ut för det på min gamla 855:A när jag fick vatten i oljan och skulle köra en stund för att få ur fukten ur oljan och det höll inte 10minuter innan packningen hoppa ur spåret.

härom veckan hände samma sak för tantens morbror efter att han bytt till ett biltema filter..
båda handdragna med olja som man ska göra

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 september 2013
#6
ottorb skrev:
först och främst du sriver inte om vad är det för bil det handlar om , sen kan jag tippa att det gamla filters tätning sitter kvar

så trodde jag oxå kollade gamla filtret och tätningen var kvar..även det var ett biltema filter och satt på i 5minuters tongångskörning..

men det är ett troligt orsak..

Kör fort så hinner inget hända...

736 Inlägg
14 september 2013
#7
Som sagt måste man alltid kolla så att packningen är med när man demonterar det gamla filtret, dessvärre allt för många som tryckt ut ny dyr olja på marken och lärt sig denna läxa...


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 september 2013
#8
frasse4 skrev:
Som sagt måste man alltid kolla så att packningen är med när man demonterar det gamla filtret, dessvärre allt för många som tryckt ut ny dyr olja på marken och lärt sig denna läxa...

har faktist aldrig sätt att gamla setat kvar på någon bil jag bytt på.. skulle tro att jag gjort 500byten iallfall.
men vet att det kan hända så man tittar för det mesta..

Kör fort så hinner inget hända...

341 Inlägg
14 september 2013
#9
kan vara för högt oljetryck som gör att den pressar ut packningen, har samma problem med en bil på jobbet, bytte filtret först men blev samma sak igen.

248 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#10
Kör med mekonomens filter, biltema rör jag inte haha.  och det är på en Honda civic coupe från 1996.
Gamla packningen sitter kvar? det har jag aldrig varit med om faktiskt!

Känns ju lite som att någon oljeledning från filtret är igentäppt så pumpen bygger upp mer och mer tryck i filtret tills packningen inte pallar mer. Får riva ur motorn i vinter igen och gå igenom varenda kanal hmm


320 Inlägg
15 september 2013
#11
möjligt att du inte varit med om,men under mitt yrkesliv har jag fått konstatera många gånger även på original  oljefilter på vissa modeller

785 Inlägg
15 september 2013
#12
Kolla oljetrycket.
Fel olja?

Hade satt 100 spänn på dubbla packningar, men det var ju inte felet.

Its not the fart that kills, its the smell...

248 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#13
Okej, ja det har säkert hänt, men inte här. grejen är att bilen har gått hela sommaren som pendel 6 mil om dagen utan problem, så man blir ju fundersam.

Men rätta mig om jag har fel nu, oljan går från pumpen, till filtret och sedan vidare som jag har förstått det hela? Vad skulle då hända om oljeledning efter filtret skulle vara igentäppt? Då bör väl pumpen bara pumpa på tills någonting ger sig?

Jag har som sagt limmat ventilkåpan med lite packningslim, iofs väldigt lite så det kanske är långsökt, men att det pyst in packningslim in i motorn, dragits med runt i systemet och täppt till någon kanal?

Då är ju nästa fundering om det finns något sätt att "spola rent" systemet? Jag har hört talas om s.k engine flush där dom kopplar på och pumpar runt någonting för att rensa. Någon som vet?


248 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#14
Ja precis, bruken bakpå motorn är okej, den är nybytt. likaså den där lilla backventilen, men tackar för alla svar och ideer. Motorn får åka ur och kontrolleras. Kan ju varit så illa att något lager kan ha tagit stryk under den korta stund den va igång utan oljetryck. hmm

Bullet--- skrev:
JinXr2 skrev:
Okej, ja det har säkert hänt, men inte här. grejen är att bilen har gått hela sommaren som pendel 6 mil om dagen utan problem, så man blir ju fundersam.

Men rätta mig om jag har fel nu, oljan går från pumpen, till filtret och sedan vidare som jag har förstått det hela? Vad skulle då hända om oljeledning efter filtret skulle vara igentäppt? Då bör väl pumpen bara pumpa på tills någonting ger sig?

Jag har som sagt limmat ventilkåpan med lite packningslim, iofs väldigt lite så det kanske är långsökt, men att det pyst in packningslim in i motorn, dragits med runt i systemet och täppt till någon kanal?

Då är ju nästa fundering om det finns något sätt att "spola rent" systemet? Jag har hört talas om s.k engine flush där dom kopplar på och pumpar runt någonting för att rensa. Någon som vet?

Låter som det är stopp i filtret eller direkt efter filtret, skulle det bli stopp i någon kanal i botten eller toppen så ska olja kunna gå vidare genom andra kanaler ändå och inte kunna bygga upp et så stort tryck. När du ändå är igång, kontrollera vevhusventilationens burk på baksidan av blocket och även backventilen mellan box-ventilkåpa så det inte är stopp där. Lättare att kolla det än att riva hela motorn.

PS: kör endast med Honda originalfilter eller bättre wink Inte lönt att snåla in på något så viktigt.



Sök