3666
Sök

Byta turbo på saab 9-5 2,3t

16 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#1
tja som sagt har ja en saab 2,3t 9-5a årsmodel 02 , 16600 mil undrar vilken turbo ni tycker man ska byta till samt va de kostar och om de krävs programvara och om jag chipar min med steg1 innan ja byter turbo hur kmr det påverkas samt bilen är automat .

tacksam för svar !

folk som gjort detta får gärna dela med sig av erfrarenheter !


mvh robin
Senast redigerat av Kalliz (13 april 2012)


3 182 Inlägg
13 april 2012
#2
beror på vad du är ute efter. jag har en 2,3t själv med arons turbo TD04, 3" från katt, insattsfilter och maptuns programvara mm, men ägaren innan mig körde med td04 ok att bilen inte va chipad och den gick bra som fan som det va då. vet inte vad en td04 kostar. men ska du trimma så kostar det.  kolla maptuns hemsida, sen har du speedparts nordic mm.

2 271 Inlägg
13 april 2012
#3
Rent spontant tänker jag på en 15T (aeroturbon) med programvara till den.

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … amp;car=95

Håller bra mycket bättre än lågtryckarn, sen vad som behövs ( eller om ) får nån med en 9-5 svara på.
Chippa inte innan du bestämt dig för vilken, skiljer som sagt i programvarorna.

Pris på jobb skiljer oerhört beroende på var man lämnar in.


3 182 Inlägg
13 april 2012
#4
vet inte hur denna turbo är om det är kina kopia eller inte.

http://www.blocket.se/orebro/Turbo_3540 … 11&w=3

finns en hel drös med folk som chipar på blocket/bildelar till en bilig peng om du vill komma billigt undan.

120 Inlägg
13 april 2012
#5
Ska du bara ha steg1 så ta en lika turbo som du hade innan. inget fel på dom om man gör som man ska. .

anledningen att just garret aggen är dåliga är "BESPARINGAR" så att värmesköldarna är tunnare och att man då bränner packningarna lättare så varje gång du stannar låt turbon varava ner innan du stänger av och har du kört hårdare låter du den svalna och varva ner...

bry dig inte om att upgradera turbon för ett steg1!

Saab 9-5 2.0t -04

2 271 Inlägg
13 april 2012
#6
FenioN skrev:
Ska du bara ha steg1 så ta en lika turbo som du hade innan. inget fel på dom om man gör som man ska. .

anledningen att just garret aggen är dåliga är "BESPARINGAR" så att värmesköldarna är tunnare och att man då bränner packningarna lättare så varje gång du stannar låt turbon varava ner innan du stänger av och har du kört hårdare låter du den svalna och varva ner...

bry dig inte om att upgradera turbon för ett steg1!

Helt rätt, nu vet jag dock inte om han bara vill ha steg1 i sig? utan läste det som att ett turbobyte
va på g ändå?

TS får klargöra lite.smile


16 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#7
turbo byte är på g eftersom jag inte vill oroa mig för att skiten ska rasa 24/7 så då vill ja veta va folk tkr man ska ta för turbo om man tar aero turbo får man mer effekt? vill komma upp i ca 230-250 hk


16 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#8
sen kan de bli att jag sätter in steg 1 innan ja byter turbo då turbo byte är långsiktigt projekt ! men vill ändå veta va folk tkr och hur man ska göra så man har kött på bena innan de blir aktuellt


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2012
#9
Kalliz skrev:
sen kan de bli att jag sätter in steg 1 innan ja byter turbo då turbo byte är långsiktigt projekt ! men vill ändå veta va folk tkr och hur man ska göra så man har kött på bena innan de blir aktuellt

Om du inte måste byta turbo ändå så spara istället pengar till en mitsu-turbo, passande programvara till den och vatten/oljerör.

Då slipper du lägga ut pengar för programvara mer än en gång och du får verkligen en turbo som klarar trimmet, du sparar pengar och får mer effekt wink


PS. oljerören måste man nog inte byta för att byta från garrett till mitsu men vid turbo-byte så är det bra att byta oljerör/slangar för att slippa att gammal skit lossnar inuti och sabbar den nya turbon.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

16 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#10
va ligger en sån turbo på i pris ? smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2012
#11
För komplett paket med allting du behöver för en massa fina pållar får du ge 31K på maptun och det kittet ger 290hk/440nm.

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=43


För bara turbon (original utbytes) får du ge 6400kr hos MT och sen tillkommer 2195kr för vatten- och oljerör.

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … amp;car=95

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pid=926&car=95



Är du medlem i stcs så blir det betydligt billigare då vi har en helt egen prislista på hela MapTuns sortiment:

Hela kittet med STCS-rabatt: 26446,25kr
Turbon:     5995kr
Rören:      1995kr


Så om du inte är medlem i stcs redan ska du bli det omedelbums, dom trehundra det kostar betalar oftast sig redan vid första köpet wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

16 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#12
till hur mkt hk är turbon god? okej ska bli medlem smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2012
#13
Kalliz skrev:
till hur mkt hk är turbon god? okej ska bli medlem smile

Över 300hk men du ska inte upp så långt med originalkolvarna i motorn, du kommer ångra det förr eller senare. Tro mig...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

16 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#14
ska upp i 230-250 max smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 april 2012
#15
Kalliz skrev:
ska upp i 230-250 max smile

230hk kan du nog klara ganska säkert på lilla garrett-agget men över det så hade iaf jag bytt till Aerons mitsu-agg.

Och tro mig, sen när du sitter där med 250hk i bilen så kommer det ta ett par dagar och sen börjar du fundera över hur du ska få ur några till ur bilen tongue

Min Aero med kanske 270-280hk var skitkul att köra men jag ville ändå ha mer...    Har du väl börjat trimma så kommer du alltid att vilja ha lite mer, lite mer, lite mer och till sist är du uppe i dubbelt så mycket hästar som du tänkt dig. Det enda som kan stoppa det begäret är pengabrist xD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

16 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#16
hahaha aa förstår dig men ska snygga till den med med coilovers och massa större fälgar jaduvet så några super trimm blire inte än tongue


8 Inlägg
24 september 2013
#17
Hej,

Vill kolla om det finns personer kvar som kikar på denna tråd, om lite tips för byte av havererad turbo och eventuellt byte av huvudmotor.

Till att börja med undrar jag om jag om det går att plock både motor och turbo från en annan Saab förutsatt att det är samma modell och år? Om jag hittar en begagnad 9-5 2,3liters 185hk 2003, kan jag då plocka både turbo och motor om de är i bra skick till min 9-5? Finns det varianter på turbo i denna modell?

Alternativt, ska man gå på en ny turbo och hitta en begagnad motor, ska man undvika en begagnad turbo?

Tacksam för svar.

Tom S
Senast redigerat av TomS (24 september 2013)


Sök