Jag tycker först och främst att du ska kolla så din motor klarar att gå på etanol! Klarar den gå på etanol så kan du prova att bara tanka 50/50 o köra, går den sen dåligt så kan du bara tanka i 95 så går den normalt, OBS tanka inte full tank utan Max en 20L så där finns utrymme att fylla på med 95 om den skulle gå dåligt! Nu utgår jag bara från egen erfarenhet och där finns säkert många här som inte håller med.
ville bara säga att jag har blandat etanol med bensin och har kört med det i 27dagar, under de dagarna har bilen blivit båda skönare att köra och piggare, ett exempel så skakade bilen om jag lägger i växel 5 vid hastigheten 50-60, nu inga problem^^
Är bilen piggare ? Va är det för bil/ har du gjort någoting med den ?
Bara undrar för det skulle kunna göra mina 116 h i 940:in lite roligare..
jag har en galant gdi 1999, jag har inte gjort nånting med den, har rengjort luftfiltren med pressad luft men det var innan jag blandade, etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare, men det rekommenderas i alla fall, ska testa blanda i zafiran som har börjat gå segare nu, återkommer med resultat där också
Ja det är ju klart om man lämnar in för oljebyte. Då sticker priser iväg ordentligt. Sånt tänker jag inte på då jag räknar med att man byter själv om man har en bil där alla garantier ändå har gått ut, men verkar inte vara så många som gör det.
Ja nog finns det problem, det gör det med alla bränslen. T.ex dieseln som det bildas bakterier i om bränslet står för länge och BF95 som det är en sån massa tillsatser i så det klaggar igen allt möjligt om man låter det dunsta bort (däremot så märks det så gott som endast på förgasarmotorer som står länge då munstyckena klaggar igen m.m, insprutningssystemen är ganska slutna på det viset).
jag har faktiskt märkt, när jag öppnar bensintankens lock så har det bildats gas och bildat högtryck i tanken, så det puffar
[etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare,
NEJ nej nej. Den blir piggare för du kör för magert! då brinner bränslet fortare på bekostnad av din motor som smälter i gengäld. en GDI går redan magert från början. Mitsubishi sa ju nej till E10 soppan.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
[etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare,
NEJ nej nej. Den blir piggare för du kör för magert! då brinner bränslet fortare på bekostnad av din motor som smälter i gengäld. en GDI går redan magert från början. Mitsubishi sa ju nej till E10 soppan.
[etanolen verkar också funkar som rengörare för spridaren och massa annat, så kanske därför den blev piggare,
NEJ nej nej. Den blir piggare för du kör för magert! då brinner bränslet fortare på bekostnad av din motor som smälter i gengäld. en GDI går redan magert från början. Mitsubishi sa ju nej till E10 soppan.
du skulle inte kunna förklara mer? tack
ska nog sluta om det förstör motorn då
Du kör motorn snålt och då går det varmt. till en viss grad så öker det effekten, men eftersom du inte vad exakt hur mycket för snålt du kör så kan du mycket väl förstöra motorn.
Ska du konvertera eller vad vi skall kalla det så måste du ha en bredbandslambda så du har koll på vad du gör. En sådan kostar ca 1500kr. Du kommer som sagt aldrig på ekonomi i att åka på E85 så det får vara andra fördelar som väger upp ditt bränsleval i så fall.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-