3561
Sök

Läcker olja vid försök av start av bilen

23 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Hejsan! Ikväll när jag var ute och körde så dog bilen helt plötsligt och när jag gick ut ur bilen hade hur mycket olja som helst läckt ut. Sen när jag försökte putta igång bilen samtidigt som jag försökte starta, så läckte det ur mer olja.

Så som jag har fattat det läcker det olja när jag försöka starta bilen. Vad kan felet vara? Och är det dyrt?

Jag har en Saab 9-3 2.0T, års modell -00
Senast redigerat av zacke999 (2 oktober 2013)

755 Inlägg
2 oktober 2013
olja läcker under gång för oljepumpen går och trycker runt oljan i systemet. Det hjälper vilken bilmodell och vad för motor.
Pissar det ur olja, kolla vevaxelpackboxarna. Oljereturen från turbon spricka i blocket. Det kan bli mycket dyrt beroende på vad det är för skada och om du kan göra arbetet själv.

Öppna motorluckan titta ner, ser du vart oljan kommer ifrån? på vilken sida ligger olje pölen? framtill vänster höger baktill etc..

If you want to win, You mustn't loose.

23 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
olja läcker under gång för oljepumpen går och trycker runt oljan i systemet. Det hjälper vilken bilmodell och vad för motor.
Pissar det ur olja, kolla vevaxelpackboxarna. Oljereturen från turbon spricka i blocket. Det kan bli mycket dyrt beroende på vad det är för skada och om du kan göra arbetet själv.

Öppna motorluckan titta ner, ser du vart oljan kommer ifrån? på vilken sida ligger olje pölen? framtill vänster höger baktill etc..

Ursäkta glömde skriva vilken bil jag hade haha, jag har en Saab 9-3 2.0T, års modell -00

23 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
MSpader skrev:

Kunde inte se var om man öppnade motorhuven, men pölen ligger lite mer åt höger i mitten ungefär

755 Inlägg
2 oktober 2013
om du står vid höger fram hjul och rycker lite om det, blir det ett klickljud så är det drivaxeln som hoppat ur växellådan, annars packboxen vid växellådan och drivaxeln, brukar vara ett vanligt problem hos saaben samt att turbon är slut, på baksidan av motorn mot torpedväggen sitter turbon kolla så det inte sprutat olja runt om kring där för i sådana fall så läcker returen och en turbo trycker ur sig några liter olja på några sekunder.

6 632 Inlägg
3 oktober 2013
Vet du om det är motorolja eller transmissions olja?

Haverirad turbo kan blockera avgaserna och höja vevhustrycket rejält, har du olja i luftburken?

De/Dem

755 Inlägg
3 oktober 2013
den sitter i fram på motorn, kom på det när jag låg i sängen, satt och tänkte på volvos vitmotor.

Sök