3758
Sök

Guide: montering om T-kors till oljelampan samnt till oljemätaren!

Racebo
420 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Tänkte göra en guide om hur man monterar ditt ett T-kors eftersom det är/var många som frågade efter hur man gjorde!
Så jag tänkte, ja varför kan jag inte göra en guide om detta för så det blir fel elr dyra kostnader?

Om nån admin tycker detta är bra så får den bestämma om den ska nålas elr ej!

O.B.S. JAG TAR INGET ANSVAR OM NÅTT GÅR FEL ELLER BLIR TRASIGT! O.B.S.

Jag har haft detta ett tag nu och det funkar för mig iallafall!
------------------

Det man behöver:

•Skiftnyckel (eller blocknyckel nr23).
•Rondel eller nånting att kapa med.
•Platt fil.
•Oljemätare (biltemas billigaste kommer jag att hålla på med och har nästan samma procedur som vilket annat märke).
•T-kors. (Mått/gänga: M14x1.5)

Biltemas oljemätare har nr 32244 (179:-).
Biltemas T-rör har nr 321075 (69.90:-)

Summa: 248.90:- ~ 250:- alltså!


1. Börja med att ta bort minuspolen från batteriet.
2. Ta bort kontakten ifrån oljegivaren på motorn och lägg den nånstans i närheten så man inte glömmer bort den.
3. Ta nu en skiftnyckel/23 blocknykel och ta bort oljetrycksmätaren. (O.B.S. det sitter en koppar/aluminium -ring som ni måste ha kvar).
4. Provmontera T-korset och se hur mycket ni kommer att få lov att ta bort så det inte sprutar olja eller att allt lossnar!
5. Sedan tar ni bort så mycket som tog i, jag tog bara en chansning och kapade bort ca 5-7mm.
6. När ni har gjort det så sätt ditt oljegivaren och kolla hur mycket ni får fila för att få det rakt!
7. Sedan tar ni nya oljetrycksgivaren som man får med i biltemas oljetrycksmätare och skruvar ditt den på T-korset, dra hårt men inte för hårt!!!
8. Sedan sätter ni ditt T-korset med den nya oljegivaren där orginal givaren satt. (Eftersom jag hade en gammal orginal givare så tog jag koppar packningen och satt den mellan motorn och T-korset).
9. Skruva in den så långt in det går (kommer T-korset att peka mot något som gör så att orginal givaren kommer att ta i så ta å leta efter nån bricka så blir det bättre).
10. Skruva ditt orginal givaren på T-korset. (Finns bara ett hål kvar att sätta den på så^^).
11. Kolla så allt är draget och klart är allt det så är det bara att koppla in kabeln till orginal givaren.
12. Sätt tillbaka minuspolen och starta motorn och kolla så att inget läcker.
13. Läcker det inte så är det klart! smile

Jag vill inte skriva något om hur man kopplar in själva mätaren eftersom det KAN vara olika till olika mätare!
Ska lägga upp lite bilder snart som möjligt eftersom jag skrev allt detta på mobilen samnt att min dator krånglar! smile

Hoppas denna kommer till någon annvändning för någon!^^


Mvh/ Racebo

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

KHRacing
9 oktober 2013
#2
detta "KAN" gör att t-kortset får för mkt vikt aqtt hålla i - jag rekommenderar alltid att sätta en kort pressad slang från motorblocket ut till t-korset. så har man ryggen fri o inget kan gå sönder av vibrationer.

Racebo
420 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
detta "KAN" gör att t-kortset får för mkt vikt aqtt hålla i - jag rekommenderar alltid att sätta en kort pressad slang från motorblocket ut till t-korset. så har man ryggen fri o inget kan gå sönder av vibrationer.

Så kan man göra oxå! smile
Väldigt bra att folk kägger in och fyller på så man kan komma på olika lösningar! smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952


Sök