Tjena!
Tänkte göra en guide om hur man monterar ditt ett T-kors eftersom det är/var många som frågade efter hur man gjorde!
Så jag tänkte, ja varför kan jag inte göra en guide om detta för så det blir fel elr dyra kostnader?
Om nån admin tycker detta är bra så får den bestämma om den ska nålas elr ej!
O.B.S. JAG TAR INGET ANSVAR OM NÅTT GÅR FEL ELLER BLIR TRASIGT! O.B.S.
Jag har haft detta ett tag nu och det funkar för mig iallafall!
------------------
Det man behöver:
•Skiftnyckel (eller blocknyckel nr23).
•Rondel eller nånting att kapa med.
•Platt fil.
•Oljemätare (biltemas billigaste kommer jag att hålla på med och har nästan samma procedur som vilket annat märke).
•T-kors. (Mått/gänga: M14x1.5)
Biltemas oljemätare har nr 32244 (179:-).
Biltemas T-rör har nr 321075 (69.90:-)
Summa: 248.90:- ~ 250:- alltså!
1. Börja med att ta bort minuspolen från batteriet.
2. Ta bort kontakten ifrån oljegivaren på motorn och lägg den nånstans i närheten så man inte glömmer bort den.
3. Ta nu en skiftnyckel/23 blocknykel och ta bort oljetrycksmätaren. (O.B.S. det sitter en koppar/aluminium -ring som ni måste ha kvar).
4. Provmontera T-korset och se hur mycket ni kommer att få lov att ta bort så det inte sprutar olja eller att allt lossnar!
5. Sedan tar ni bort så mycket som tog i, jag tog bara en chansning och kapade bort ca 5-7mm.
6. När ni har gjort det så sätt ditt oljegivaren och kolla hur mycket ni får fila för att få det rakt!
7. Sedan tar ni nya oljetrycksgivaren som man får med i biltemas oljetrycksmätare och skruvar ditt den på T-korset, dra hårt men inte för hårt!!!
8. Sedan sätter ni ditt T-korset med den nya oljegivaren där orginal givaren satt. (Eftersom jag hade en gammal orginal givare så tog jag koppar packningen och satt den mellan motorn och T-korset).
9. Skruva in den så långt in det går (kommer T-korset att peka mot något som gör så att orginal givaren kommer att ta i så ta å leta efter nån bricka så blir det bättre).
10. Skruva ditt orginal givaren på T-korset. (Finns bara ett hål kvar att sätta den på så^^).
11. Kolla så allt är draget och klart är allt det så är det bara att koppla in kabeln till orginal givaren.
12. Sätt tillbaka minuspolen och starta motorn och kolla så att inget läcker.
13. Läcker det inte så är det klart!
Jag vill inte skriva något om hur man kopplar in själva mätaren eftersom det KAN vara olika till olika mätare!
Ska lägga upp lite bilder snart som möjligt eftersom jag skrev allt detta på mobilen samnt att min dator krånglar!
Hoppas denna kommer till någon annvändning för någon!^^
Mvh/ Racebo