2611
Sök

Vw golf 3 -93 problem löst med ryckande ,ojämn gång ..

1 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
Vw golf 3 1.8 med monomotronic insprutningssystem har ett mkt känt problem med ryckig gång.
Denna ryckiga gång i motor var för min del på den golf jag nyligen köpte..
vid ett lätt gaspådrag "jämn gas"och vid ca 2000 - 2500 rpm ..
Denna bil är i övrigt mkt bra skick men med ganska höga miltal 32000 mil ..

Började felsökningen med att inspektera kamremmen , som jag då omedelbart bytte ut tillsammans med vattenpump och vevaxel drev ,kamdrev ,och i övrigt komplett kamrems bytes sats. kamaxel & ventilkåps tätningar ..Den ryckiga gången var fortfarande kvar när bilen provkördes efter detta..

Bytte då tändstift & komplett fördelare med tändkablage ..
Tog nästa steg i kampen mot problemet , bytte ut tempgivaren för insprutningssystemet..
ryckningarna fortsatte men i ytterst lite förbättrad form ..
tog mig an lambda sonden , samma sak - lite lite bättre ..

Då tog jag det stora steget och bytte ut insprutningsenheten , en begagnad för 800 :- som verkade i fräschare skick - bilen den kom ifrån hade rullat 16000 mil ..
Jovars .. såg riktigt bra ut - inte en ryckning ... tills bilen blev varmare .. rycketiryck .. där var det igen .. va kul ..

Satte en bricka under fjädern i insprutningsenhetens bränsletrycks ökningskammare som har ett membran under sig .. jovars lite bättre igen ... men ryckte fortfarande ..

Tänkte då att - jamenvisst .. bra ett tag sen orkade inte bränslepumpen bibehålla det tillfälligt ökade trycket ..
bytte då ut tankpumpen som är en komplett enhet med bränsle nivågivare..
ingen jädrans skillnad .. ryck ryck .. hmm shiiit ..

Testade då bara på ren hejsan skojsan att medans jag höll motorvarven på ca 2300 rpm då den ryckte till och från att sakta vrida tändfördelaren sakta medsols , jomen fan visst - nåt händer .. ryckningarna "tändstörningarna" dog sakta ut och försvann ..
Åkte ut fort som fan och provkörde bilen som inte visade något tecken på att vilja rycka eller tjuvdö ..

Går fortfarande i skrivande stund som en schweiziskt svindyrt herr ur .. hur fint som helst ..

Det blev inte så billigt  , men viktigast av allt -  Jag Vann

mvh Micke i norr  big_smile

Sök