3394
Sök

BMW 320i E36

Born to go Wide
88 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Har lite bekymmer med BMW:n, det är som sagt en 320i E36 år 92 motor M50 icke vanos.

Det började med att jag körde in på Max DriveIn och märkte att bilen började gå varm i kön, dock inte ända till rött, sen svalnade den så fort jag kom ut och körde, och det fortsatte varje gång bilen stod dtill på tomgång och jag kunde för mitt liv inte förstå vad felet var, så började kika ifall fläkten var väck men så var inte fallet och jag provade att damma på full värme men det hjälpte inte när bilen stod still.

Så jag kollade vattennivån... hmm dåligt med vatten var det iaf så jag köpte glykol och började fylla på, luftade mellan varje påfyllning men sen sista gången jag skulle lufta så gick skallen av till luftskruven, så jag och svågern gjorde en ny skruv, men sen började bilfan och gå varm lite som han kände för och var stört omöjlig att lufta, men skam den som ger sig tänkte jag och höll på ett tag till. Gav till slut upp för stunden och stängde av bilen, då märkte jag att det bubblade i expansionskärlet när jag stängde av bilen... tänkte inte mer på det, provade dagen efter att lufta igen och då blev jag skapligt överraskad för då när jag började lätta på luftskruven så flög den all världens väg och vattnet som jag fyllt på dom senaste dagarna stod som en pelare från lufthålet precis som det var en tecknad film..

så då kommer min fråga nu, är det toppackning som gått?
Är det termostaten det är fel på?
Har toppen i sig gått?


MVH John

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

88 Inlägg
15 oktober 2013
#2
Låter som topplockspackning alt i värsta senario toppen.
Hur mycket kylväska har du haft i?

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

Born to go Wide
88 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#3
Mellan 3 och 4 liter hann jag med att fylla på.. Började med att fylla nästan en liter körde runt vattnet sen luftade jag och då var lika lite igen som innan i expansions kärlet så då fyllde jag en liter till och upprepade proceduren och då vart det nästan en liter till som fick plats upprepade och fyllde cirka en halvliter sen hände det där med vattenpelaren från kalle anka..

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

Born to go Wide
88 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#4
ska väl tilllägga att vattennivån var mellan Minimum och Max när det sprutade ur sig vattnet

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

88 Inlägg
15 oktober 2013
#5
Ännu mer åt topplocks packningen..
Kolla om den "spottar" vatten ur avgassystemet, ställ bilen i en backe med avgas neråt.

Tar den vatten och sedan blir varm så trycks cylinderns kompression ut i vattnet och värmer på rätt skapligt, om det då är tryck i vattensystemet med en massa luft så ångar vattnet sig. och där kom fontänen fram när du luftade sista gången.
Prova komptesta, har du ingen så har biltema för en billig penning, kolla så det är jämt på alla cylindrar

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

Born to go Wide
88 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#6
Har inget minne av att den ångade vatten ur avgaset men ska kolla det.
Men om kompet är jämt så är det toppen va?
och om det är ojämt är det packningen?

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

88 Inlägg
15 oktober 2013
#7
Nej, om det är ojämt så vet man att det är "motorn" det är det är fel på, kolvringar, topplock eller topplocks packningen.
Är det jämt kan man börja felsöka vattensystemet.
Men i det här fallet är det troligast topplocks packningen

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

Born to go Wide
88 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#8
Aha då är jag med på noterna, ska väl ta och tjuva svärfars komptestare och ta och kolla det iaf!

Tack för snabbt svar!

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

88 Inlägg
15 oktober 2013
#9
Inga problem!

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759


Sök