3060
Sök

Saab 9-5 2.0 -03 läcker olja höger fram trotts kedjebyte och ny vevhusvent [LÖST]

29 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#1
Fick oilsludge på 9-5:an med klumpar i oljan och rasslande kedja som resultat. Nu har jag legat under och över bilen i tre dagar på en gräsmatta och bytt kamkedja/balanskedja och vevhusventilation samt rengjort oljesump. Motorn låter nu bra, men den trycker ut olja någonstans, troligtvis packboxen (som är ny) vid vevaxeln, svårt att se exakt. Även o-ringen till oljepumpen är bytt. Detta verkar hända när motorn är under belastning, vid tomgång ser jag inget läckage.
Vad göra? Är det kört med denna motor? Känns jävligt trist då det är så mycket jobb nerlagt. sad
Senast redigerat av vedbil (21 oktober 2013)


2 021 Inlägg
270 Inlägg
20 oktober 2013
#3
Ska finnas nån uppgradering att köpa till den där? Nåt med vevhusventilationen om jag minns rätt

29 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#4
Vevhusventilationen är redan moddad. Nu har jag bytt packning och o-ring på kedjesträckaren och haft på flenstätning för säkerhets skull (var den enda packningen jag glömt att byta) men det blev ingen skillnad. Det verkar som om nästan hela bakre delen på motorn är täckt med oljefilm. Kan det var topplockspackningen? Råd mottages tacksamt!!! Känns jävligt surt just nu. Bifogar några bilder:


https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-4296329bed7c707a04ee88a2609b46f1.jpg
Under bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-20db520841e91043b983f5affc778e03.jpg
Under insuget

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-5d564be98a2f6f1d85797d3ee2a096cc.jpg
Kedjesträckaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-a6f2c02ea5e4417f1401047eafe5a6ac.jpg
Höger fram

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-bc18afd07eea834bb05a29cf3e44b1bb.jpg
Remskiva

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-9071bd668282ede50d7cc572687d4e1d.jpg
Remskiva 2
Senast redigerat av vedbil (20 oktober 2013)


32 Inlägg
20 oktober 2013
#5
Har du kollat så att du inte har kass turbo.
nr1 Kolla så att du inte har en massa olja i intercoolern. lättast att se genom att ta bort tryckröret som går från intercooler till insug. (nere vid intercoolern) om det finns mycket olja där så har du förmodligen sliten turbo då den trycker olja till insuget som sedan tar sig ut och rinner ner över baksidan av motorn. kolla om den blå ryker vid kall start.

29 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#6
Tack för tipset! Brukar det rinna ut olja ur slanganslutningen då eller lägger det sig på botten i intercoolern? Hade loss den slangen när jag bytte kedjor och det rann inte ut någon olja då i alla fall, men man såg att det fanns oljefilm i slangen. Ska ta loss vid turbon också och känna om den glappar.


32 Inlägg
20 oktober 2013
#7
okej. yes oljan lägger sig i botten i intercoolern och det rinner olja ur slanganslutningen då när man tar loss den. Att det finns en olje film är helt normalt eftersom du har en slang som går från vevhusventilations behållaren till insugsröret. Men om du har en fräsch turbo så finns det inga olje mängder att tala om på tryck sidan. Men bytte du toppackning när du bytte kamkedjan? kollat mer noggrant på bilderna. med tanke på att det läker under insuget.

George
1 956 Inlägg
20 oktober 2013
#8
det borde va så enkelt som packningen till oljepumpen/vevaxeln bakom remhjulet.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 oktober 2013
#9
ser ut o va packboxen bakom remhjulet


29 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#10
Kollade i tryckröret och kände med fingrarna in i intercoolern - ingen olja. Sen öppnade jag ventilkåpan för att prova att dra åt toppen. Pinsamt-pinsamt... Felet var att ventilkåpspackningen hade klämts av på insidan av ventilkåpan när jag monterade den. Tog dottern i barnvagn och bussen ner till Mekonomen och köpte en ny för 240:-. Hade på ordentligt med flänstätning när jag monterade dit den så att den skulle fastna i locket och inte glida ur och bli klämd igen. Nu har jag inte sett några oljedroppar mer.

Tack för alla råd och tips, det har hållit modet uppe!!!
Sätter denna tråd som löst tills vidare. Se bild nedan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174263/174263-b99897073be830034dcfb3bedd8ba115.jpg
Sönderklämd packning


George
1 956 Inlägg
21 oktober 2013
#11
Bra jobbat tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök