4164
Sök

Köpråd: Toyota Corolla T-sport

681 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#1
Vad har ni att säga om denna bil?
Hört att det är sega motor, trots 193hk


Fartdåre =)
147 Inlägg
9 mars 2013
#2
Verkar hålla bra, men sett många där en elfläkt som blåser luft in i katalysatorn har gått sönder på. Och den kostar 7-8000 att få bytt på Toyota.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

681 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#3
crille_86 skrev:
Verkar hålla bra, men sett många där en elfläkt som blåser luft in i katalysatorn har gått sönder på. Och den kostar 7-8000 att få bytt på Toyota.

vad heter den


Fartdåre =)
147 Inlägg
9 mars 2013
#4
"Pumpen som byts är en så kallad sekundärluftpump, den pumpar in luft i avgassystemet före katalysatorn vid motortemp under 60grader eller nått sånt, för att få fart på avgasreningen fortare. Det går att koppla ur denna pump med lite elschema läsning vad jag har hört."


Edit:

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop … amp;t=2875
Senast redigerat av crille_86 (9 mars 2013)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

1 255 Inlägg
9 mars 2013
#5
Ja har nog aldrig vart så besciken på en bil jag provkört som en corolla t-sport hade förväntat mig något i stil med civic type-r men ja civicen är bättre på alla sätt enligt mig så mitt råd vore o köpa en sådan istället.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Trucker
2 710 Inlägg
9 mars 2013
#6
Ska du ha fart o turbo så köp en Saab, mkt bil för pengarna. annars får du gå upp i pris om du vill ha en japanare, då supra, skyline osv smile

193hk är ingenting om den har klent med vrid.

tex: en väldig skillnad på audi a4 190hk och 200hk, just pga vridet!
I en Saab 9-3 aero har du 205hk/280nm. Går friskt!!

(Propagerar INTE för Saab, säger bara vad jag tycker)

Fart missbrukare

Fartdåre =)
147 Inlägg
9 mars 2013
#7
Min arbetskollega har en 9-3 Viggen, det är ingen rolig bil. Båtkänsla när man svänger.

Civic Type-R kosta väl ungefär som en T-Sport, så det hade blivit mitt val. Man kan få den senaste för ca 100-110kkr.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

huh?
10 427 Inlägg
9 mars 2013
#8
En kompis har haft en Corolla T-sport i några år nu, jag tycker den är kanonkul att köra
rent motormässigt smile Rätt så sportig koppling på de där bilarna också plus sexväxlad låda.
Låter kanoners med sportluftfilter också. Men Corolla i övrigt är väl inte så mycket att hurra för,
kunde vart lite "tightare" chassimässigt.

[video]http://www.garaget.org/video/105947[/video]


Samma bil går tydligen jämnt med BMW 330ci (231hk ~1500kg) E46 80-180km/h också, inte så illa
för en "seg" bil:

"Managed to capture 1 of 5 dead even races 80-180 km/h. Both cars run 3th and 4th gear. 3 persons seated in both cars. The tsport would be pretty owned by the 330 180kmh+ though.. but its pretty fast for a 190hp car smile"

Edit
Min 323ci har inte ett suck nånstans mot den där rackaren. Och då kör jag ändå skapligt jämnt med steg1-chippade (eller motsvarande 180hk-versioner) av Golf IV 1,8T.
Senast redigerat av steifan (9 mars 2013)


Trucker
2 710 Inlägg
9 mars 2013
#9
crille_86 skrev:
Min arbetskollega har en 9-3 Viggen, det är ingen rolig bil. Båtkänsla när man svänger.

Civic Type-R kosta väl ungefär som en T-Sport, så det hade blivit mitt val. Man kan få den senaste för ca 100-110kkr.

Sänker du den så blir det skillnad smile

Fart missbrukare

486 Inlägg
19 oktober 2013
#10
Förstår verkligen inte det där med att de skulle va en "seg" motor. Min är hur rapp som helst, gasresponsen är underbar! Som tidigare sagt är kopplingen ganska sportig, inte mycket dragläge alls, har blivit några kärringstop;)

Har kört ganska mycket 201m med den i Gbg i sommar, var ganska kul innan man montera coils och slitsade skivor så den såg riktigt "gubbig" ut och man hamnade jämte en 300hk c70 T5, killen hissar ner rutan, tittar på min bil och frågar: "Är du seriös eller?". Sa inget utan körde mot honom, vann, körde fram till honom och frågade " Är du seriös eller?" lol Ett av dom bästa minnena från denna sommaren roll

Kan rekomendera Corolla T-sport alla dagar i veckan!

Min är förövrigt till salu snart wink


486 Inlägg
19 oktober 2013
#11
Får tillägga att Type-R är inga problem, fn2 kör man ifrån som inget. Ep3 är pyttelite snabbare på 1an och 2an, när man får i 3, hejdå ep3!


648 Inlägg
21 oktober 2013
#12
Tyckte Corollan var en stor besvikelse vid provkörning, rätt seg för den effekten och den var död under 7000 till skillnad mot Honda med sin VTEC som är pigg redan innan VTEC övergången. Kändes som en gubb-corolla med en varvig motor typ

Min dåvarande bil var en Honda Integra type R med lika stor motor 1.8 och liknande effektuttag, den var väldigt mycket snabbare oavsett varvtal.  tycker även att Civic Type R lirar i en annan liga än Corollan.

men vill man ha en doldis som man moddar lite så kan nog Corollan bli rolig.
Senast redigerat av Ejan (21 oktober 2013)


486 Inlägg
21 oktober 2013
#13
Ejan skrev:
Tyckte Corollan var en stor besvikelse vid provkörning, rätt seg för den effekten och den var död under 7000 till skillnad mot Honda med sin VTEC som är pigg redan innan VTEC övergången. Kändes som en gubb-corolla med en varvig motor typ

Min dåvarande bil var en Honda Integra type R med lika stor motor 1.8 och liknande effektuttag, den var väldigt mycket snabbare oavsett varvtal.  tycker även att Civic Type R lirar i en annan liga än Corollan.

men vill man ha en doldis som man moddar lite så kan nog Corollan bli rolig.

Kan vart att du testade en med slitna liftbultar, då får dom en "seg" karaktär. CTR är i en helt annan liga (bättre) när de kommer till org väghållning, med coils eller riktiga dämpare så blir CTS riktigt bra.


648 Inlägg
21 oktober 2013
#14
ElTacoNacho Nej vågar påstå att den var pigg och kry  hade bara gått nåt tusen mil så vore konstigt om nåt sånt hade hänt så tidigt..men jag jämförde också med min Integra och det är en helt annan klass än en CTS,,inte så att CTS var trött men hade trott att den skulle gå bättre med en sån fin motor.

Kan dock tänka mig att man har jäkligt kul i en sån då ingen förväntar sig nåt smile dom ser ju lite "gubbiga" ut orginal

Känns som ett par mods på insug och avgassidan skulle göra gott för den motorn


486 Inlägg
21 oktober 2013
#15
Ejan skrev:
ElTacoNacho Nej vågar påstå att den var pigg och kry  hade bara gått nåt tusen mil så vore konstigt om nåt sånt hade hänt så tidigt..men jag jämförde också med min Integra och det är en helt annan klass än en CTS,,inte så att CTS var trött men hade trott att den skulle gå bättre med en sån fin motor.

Kan dock tänka mig att man har jäkligt kul i en sån då ingen förväntar sig nåt smile dom ser ju lite "gubbiga" ut orginal

Känns som ett par mods på insug och avgassidan skulle göra gott för den motorn

Lite gubbig? grät nästan när man åkte förbi snygga tjejer i den i början... wink

Har Sri på min, de gjorde bra för responsen, avgas har du helt rätt med. Är som en propp orginal hmm


648 Inlägg
21 oktober 2013
#16
trippelturbo skrev:
Ska du ha fart o turbo så köp en Saab, mkt bil för pengarna. annars får du gå upp i pris om du vill ha en japanare, då supra, skyline osv smile

193hk är ingenting om den har klent med vrid.

tex: en väldig skillnad på audi a4 190hk och 200hk, just pga vridet!
I en Saab 9-3 aero har du 205hk/280nm. Går friskt!!

(Propagerar INTE för Saab, säger bara vad jag tycker)

Det där iofs inte sant, vridet är väl skitsamma igentligen när man rejsar, effekt utväxling och vikt där har du det som gör det...vridet skvallrar mer om vad för sorts karaktär motorn har, säger igentligen inte så mycket om prestandan   men men tebax till topic.



Sök