3455
Sök

Motorskyddet saknas v70n-01

167 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
Hejsan!

Det är så att bilen hade motorskydd(det som skyddar motorn från undersidan) förra året. Vet det pga bytte bultar.
Har lämnat in bilen till mekonomen efter det(var i vintras). Men nu till min förvåning då jag skulle kolla avgassystemet så var skyddet borta! Har dom glömt att montera tillbaka skyddet? Känns för otroligt att någon skulle stjäla detta skydd. Farligt att åka utan detta skydd? tänkte på allt salt som kan komma in nu i vinter hmm

Någon som vet vad detta skydd heter eller vet vilket nummer det har så jag kan åka till volvo och köpa nytt?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
20 oktober 2013
ilaali skrev:
Hejsan!

Det är så att bilen hade motorskydd(det som skyddar motorn från undersidan) förra året. Vet det pga bytte bultar.
Har lämnat in bilen till mekonomen efter det(var i vintras). Men nu till min förvåning då jag skulle kolla avgassystemet så var skyddet borta! Har dom glömt att montera tillbaka skyddet? Känns för otroligt att någon skulle stjäla detta skydd. Farligt att åka utan detta skydd? tänkte på allt salt som kan komma in nu i vinter hmm

Någon som vet vad detta skydd heter eller vet vilket nummer det har så jag kan åka till volvo och köpa nytt?

Åk tillbaka till Mekonomen och prata med dom!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 oktober 2013
kan oxå rammlat av. faktist aldrig sätt ett motorskydd på en v70n vad jag kan minnas..

Kör fort så hinner inget hända...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 oktober 2013
Eftersom det är så länge sen du hade bilen inlämnad är det nog ingen idé att åka tillbaka till mekonomen nu. Du har ju haft hela sommaren på dig att tappa det. Antar att det är en stor plastkåpa, den påverkar inte särskilt mycket huruvida det kommer in skräp i motorrummet utan mer hur luften blåser o påverkar motorns kylning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

14 124 Inlägg
20 oktober 2013
en ny finns på bildesbasen.se för 550kr

men börjar förstå varför man aldrig sätt någon sån verkar inte vara något standard monterat.

om du inte pratar om den främre plasten under kylaren den är standard och bör sitta där!
för den styr luften osv.
den bakre sitter enbart för att skydda tråget och växelådan.
men ej standard iaf inte på alla modeller inte sätt den på någon mellan 01-04 som jag mekat med iaf

167 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
Har ringt Mekonomen och kollat. Pga det var så länge sedan bilen var där så vet dom inte om dom glömt montera skyddet eller inte. Dom kan ha slängt den.

Det är inte den främre plasten jag pratar om.
Hasplåten man tar bort för att komma åt oljefiltret.

Den kan inte ha ramlat av p.g.a. alla bultar är borta och gängorna är hela och fina.

Då till en annan fråga är denna hasplåt viktig? Tänkte kanske inte så bra om salt och skit kommer in där. Då man bor i Stockholm så saltar dom vägarna ganska friskt.

14 124 Inlägg
23 oktober 2013
ilaali skrev:
Har ringt Mekonomen och kollat. Pga det var så länge sedan bilen var där så vet dom inte om dom glömt montera skyddet eller inte. Dom kan ha slängt den.

Det är inte den främre plasten jag pratar om.
Hasplåten man tar bort för att komma åt oljefiltret.

Den kan inte ha ramlat av p.g.a. alla bultar är borta och gängorna är hela och fina.

Då till en annan fråga är denna hasplåt viktig? Tänkte kanske inte så bra om salt och skit kommer in där. Då man bor i Stockholm så saltar dom vägarna ganska friskt.

är det en d5 eller? verkar bara som dieslarna har detta som standard.

derför jag blir lite förvånad över frågan ens.. har inte mekat jätte mycket v70n men har ALDRIG monterat ner ett sånt skydd på en v70n för att byta olja det borde man minnas smile

därmot gillar vag konsernen ha sånt där smäck

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 oktober 2013
Hade så´nt skydd på både min V70N 2,4T -01 och min V70N T5 -01 jag hade förut (och på min nuvarande D5:a). Så helt ovanligt är det nog ändå inte.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 124 Inlägg
23 oktober 2013
Brådhis skrev:
Hade så´nt skydd på både min V70N 2,4T -01 och min V70N T5 -01 jag hade förut (och på min nuvarande D5:a). Så helt ovanligt är det nog ändå inte.

//Brådhis

bara jag som har dåligt minne kanske..

ska kolla på lördag bytte 2st motorer på 2olika v70n i juli ska byta lite belägg på ena på fredag så ska ta en titt om jag bara har dåligt minne ;-)

167 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
Det är ingen dieselbil. Är det någon idé att köpa plasten/plåten?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
23 oktober 2013
Jag har de på min kärra!

V70N 2003.

Jag ser ingen anledning till att inte ha det, förutom att det blir ett moment till när man ska under och hålla på.
Men de är inte så ofta man är där så att det blir jobbigt och ta bort och sen sätta dit.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

466 Inlägg
23 oktober 2013
Jag har på min V70 -01 170HK smile

133 Inlägg
23 oktober 2013
När jag var inne på volvo och frågade om hasplåten under motorn så fick jag svaret att om man monterade dragkrok direkt från fabrik på V70N/s60 så plockades hasplåten bort, detta för att garantera rätt temp på oljan vid tung belastning (läs tungt släp i uppförsbacke med låg fart)

466 Inlägg
23 oktober 2013
explosiv skrev:
När jag var inne på volvo och frågade om hasplåten under motorn så fick jag svaret att om man monterade dragkrok direkt från fabrik på V70N/s60 så plockades hasplåten bort, detta för att garantera rätt temp på oljan vid tung belastning (läs tungt släp i uppförsbacke med låg fart)

Konstigt för då missade Volvo min Volvo ^^ "Dock iförsaj en avtagbar dragkrok"

14 124 Inlägg
23 oktober 2013
explosiv skrev:

en volvo utan drag finns inte så då är det inte så konstigt om man inte sätt detta smile

Sök