2820
Sök

HJÄLP!!! Volvo 740 B230E bluddrar när man kommer över 3000varv!

24 Inlägg
23 september 2013
har du provat ny luftmassemätare?

21 761 Inlägg
23 september 2013
P_lofgren skrev:
och som sagt trycker man ned gasen för mycket på en gång eller trycker ner den lite häftigt så dör den..

När huvudpumpen var dålig på min 240 med B230E så hände i princip ingenting när jag stampade "plattan i botten", jag fick trampa ner gaspedalen långsamt för att bilen skulle orka accelerera någorlunda (men den orkade ju inte varva ut). Fast tomgången var fortfarande bra på min bil. smile

Finns kanske en möjlighet att din huvudpump är dålig. Du kan kolla hur mycket soppa den pumpar på 30 sekunder, ska väl vara minst 1 liter om jag inte minns fel.
Senast redigerat av Drönirettab (23 september 2013)

Outlaw
178 Inlägg
24 september 2013
P_lofgren skrev:
Har testat med en kompis kablar och stift men det blir ingen skillnad.. fördelaren ser ny ut så tror knappt det kan vara den.. om hallgivaren ger upp så tänder den inte alls va? tror inte att det är något med soppan, tog loss spridarna och dom duschar fint måste nästan vara något med tändningen då den går ojämnt på tomgång och bluddrar när man gasar, och som sagt trycker man ned gasen för mycket på en gång eller trycker ner den lite häftigt så dör den..

Kan vara hallgivaren, ta bort fördelaren och kolla hur det ser ut.

Diesel, pilsner & hemkört

74 Inlägg
24 september 2013
hu rser jag om hallgivaren är dålig då? elr är den en ny att testa med som gäller...?

What happens to the holes when the cheese is gone? -Bertolt Brecht

Outlaw
178 Inlägg
25 september 2013
P_lofgren skrev:
hu rser jag om hallgivaren är dålig då? elr är den en ny att testa med som gäller...?

Byt ut den. Eliminera alla variabler.
Kallas väl uteslutningsmetoden i folkmun.

Diesel, pilsner & hemkört

74 Inlägg
30 september 2013
kollade spridarna i helgen och det bara "sipprar" ut någon som vet om biltemas bränsletrycks mätare funkar till 230e? elr om någon har en i närheten av växjö?

74 Inlägg
19 oktober 2013
nu får den bränle och jag har bytt tändstift, men den misständerforfarande och när man ger ful gas från tomgång så dör den... Ska testa att byta fördelaren imorgon men sen är det slut på ideer, behöver all hjälp som jag kan få!

135 Inlägg
20 oktober 2013
Bränn upp ditt k-jet innan du blir psykiskt sjuk och byt motor till en f:are.

Nej men, har skruvat mig less och åter less i dessa k-jet, ibland blir man ju skogstokig på att det aldrig ger med sig mad...fast dom går dock himla sött då dom går bra roll

74 Inlägg
20 oktober 2013
klubbfors skrev:

Nej men, har skruvat mig less och åter less i dessa k-jet, ibland blir man ju skogstokig på att det aldrig ger med sig mad...fast dom går dock himla sött då dom går bra roll

det är nära nu men har några saker mer som jag ska testa, var sitter tändmodulen? och kan man testa den på nåt sätt?

135 Inlägg
20 oktober 2013
P_lofgren skrev:
klubbfors skrev:

det är nära nu men har några saker mer som jag ska testa, var sitter tändmodulen? och kan man testa den på nåt sätt?

Tror den ska sitta på vänster innerskärm, svart sak om jag inte blandar ihop det med nåt annat smile tror inte dom går att testa så, det du kan göra är att testa stoppa dit en som du vet fungerar!

74 Inlägg
27 oktober 2013
Felet är hittat.. Den förre ägaren hade bränt en säkring och istället för att byta den så hade han bytt reläet till ett vitt   
och tydligen så funkade det ett tag.. satte man dit säkringen med det vita reläet så gick pumpen på hög varv..

Sök