4150
Sök

Seat Ibiza 95 1.8 Överhettningsproblem

2 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#1
Hej. Jag har problem med en Seat Ibiza,  första gången det hände så började det ryka från motorhuvudet, och såg på mätaren inne i bilen att den nådde den röda zonen. Jag kollade kylarvätskan och fyllde på ca 3liter, sen fyllde jag på med vatten också. Problemet fixades för några dagar eller för veckan.
Och idag när jag var på stan med bilen och det var trafik så hände det igen, bilen blev riktigt varm och började ryka, fick parkera bilen och fixa 2-3l vatten till den. Kom fram till att såfort bilen körs på ettan eller tvåans växel så överhettas bilen, men kör på treans växel eller högre så blir den normal igen. Bilen är för övrigt besiktad till nästa år utan anmärkningar.

Jag vill verkligen fixa detta problem då det är riktigt frustrerande. Är det någonting jag kan fixa själv?
Hjälp uppskattas.
Senast redigerat av Stavalol (2 november 2013)

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
2 november 2013
#2
Någon läcka?

Mvh

Up the RA

3 Inlägg
2 november 2013
#3
Känns som att du har fel på kylfläkten.

Så fort bilen har lite fart så får kylaren en massa fartvind som kyler men när du kör sakta på lägre växlar el står still så ska kylfläkten starta och hjälpa till.

Det vanligaste felet är en givare som ska skicka signal att starta fläkten. Den brukar sitta skruvad i kylaren.

Kan inte säga exakt vilken som passar din bil men liknande denna: http://www.skruvat.se/Temperaturswitch- … 18489.aspx

Kostar några ören men att koka en bil med aluminiumtopp med risk för toppackningsbrott/skev topp blir inte billigare...

Kan tillägga att den brukar gå bra att byta själv, lossa den gamla och var sedan snabb, ut med den gamla och dit med den nya, lite spill blir det men det får man leva med smile (och när motorn är kall så slipper man aj aj)

/RK

2 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#4
roger82 skrev:
Känns som att du har fel på kylfläkten.

Så fort bilen har lite fart så får kylaren en massa fartvind som kyler men när du kör sakta på lägre växlar el står still så ska kylfläkten starta och hjälpa till.

Det vanligaste felet är en givare som ska skicka signal att starta fläkten. Den brukar sitta skruvad i kylaren.

Kan inte säga exakt vilken som passar din bil men liknande denna: http://www.skruvat.se/Temperaturswitch- … 18489.aspx

Kostar några ören men att koka en bil med aluminiumtopp med risk för toppackningsbrott/skev topp blir inte billigare...

Kan tillägga att den brukar gå bra att byta själv, lossa den gamla och var sedan snabb, ut med den gamla och dit med den nya, lite spill blir det men det får man leva med smile (och när motorn är kall så slipper man aj aj)

/RK

Detta låter troligast, och bekräftar min misstanke mot att det var fläkten.
Då min kompis säger att fläkten inte funkar.
Blir det så när fläkten lägger av? vad tar en mekaniker för och fixa detta?
Vågar man fixa det själv tro? :p
Och hur vet jag att just den delen åtgärdar problemet?
Enligt hemsidan när jag knappar in min regskylt så passar den till min bil.
Senast redigerat av Stavalol (2 november 2013)


Sök