3384
Sök

Vart tog värmen vägen i min Clio?

22 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Hej,
Nu hoppas jag att någon kunnig vet råd...

Värmen i kupén i min Clio -00 verkar ha gett upp (?). I morse när jag åkte till jobbet tyckte jag först att det dröjde väldigt länge innan det kom någon varmluft. Sen insåg jag att det inte kommer någon varm luft alls. Men sen plötsligt så kommer det ändå varm luft till slut så jag trodde nästan problemet var löst. Men värmen varade bara ca 30s och sen var det bara kall luft igen. Så höll det på. Varm luft kunde komma stötvis under korta korta stunder. Ibland kom fisljummen luft. Men 90% av tiden var det alltså kall luft.

Vad kan detta bero på? Jag förstår ju att varm luft produceras men varför kpmmer den inte fram till kupén?  Fläkten funkar fint och jag kan styra luften till rutan, benen eller rakt fram mot kroppen osv men värmen är ju borta.

Någon som har tips???

5 687 Inlägg
4 november 2013
Kolla kylarvätskenivån.

Värmen får du från kylarvätskan som åker genom värmepaketet (värmepaketet ser ut som en liten kylare), det varma vattnet värmer upp värmepaketet som i sin tur värmer luften och den luften blåser sedan kupéfläkten in i kupén.

22 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Aha. Ok. Ja, då ska jag kolla det! Tack!

Jag glömde nämna att motortempmätaren visade normal temperatur. Har det med saken att göra? Kan det ändå vara brist på kylarvätska?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
4 november 2013
pr_kalkyl skrev:
Aha. Ok. Ja, då ska jag kolla det! Tack!

Jag glömde nämna att motortempmätaren visade normal temperatur. Har det med saken att göra? Kan det ändå vara brist på kylarvätska?

japp, tänk när du kör hur kallt det blåser på motorn,

22 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Ok. Ja, det har du helt rätt i. smile

Tänk vad bra att såna som jag (okunniga) kan få så snabb och bra hjälp från andra (kunniga)! Stort tack!

Hoppas nu att det är det som är problemet! smile

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
4 november 2013
pr_kalkyl skrev:
Ok. Ja, det har du helt rätt i. smile

Tänk vad bra att såna som jag (okunniga) kan få så snabb och bra hjälp från andra (kunniga)! Stort tack!

Hoppas nu att det är det som är problemet! smile

ta inte för givet att det är vattnet, men kolla det å kolla glykolen.
är det inte vattnet så är det bara spinna vidare på problemet, termostat etc

2 845 Inlägg
4 november 2013
Tänk på då du fyller på kylvätska att inte ha fel glykol, det är nån speciell glykol, elf eller nåt sånt, titta i instruktionsboken eller hör på mekonomen eller annan verkstad.

Fyll ej på med rent kranvatten heller i dessa bilar. använd destillerat vatten blandat med rätt glykol eller färdigblandad rätt glykol

Fyller du på med kranvatten eller fel sorts glykol har du snart ett igensatt värmepaket på bilen.

22 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Ok. Bra där. Det ska jag noga kolla! Tack!

Hoppas som sagt att det är det som är problemet. Verkar förhållandevis lätt att fixa.

9 Inlägg
5 november 2013
Hej!

Jag upplever ett liknande problem. Jag har kollat både kylarvätskenivån och glykolen men det finns tillräckligt i båda. Några andra ideer?

Tack på förhand.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
5 november 2013
Gustaf86 skrev:
Hej!

Jag upplever ett liknande problem. Jag har kollat både kylarvätskenivån och glykolen men det finns tillräckligt i båda. Några andra ideer?

Tack på förhand.

termostaten, plocka bort den å koka den i vatten, så ser du om den funkar eller ej, (den trycks ihop om den funkar)

22 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
Efter påfyllning av lite vatten är problemet löst. Glykol ska inhandlas för att motverka frysning. Tack för hjälpen!

9 Inlägg
6 november 2013
Det funkade för mig med!

Stort tack!

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg

Sök