3469
Sök

Volvo amazon B18 går dåligt!

6 135 Inlägg
3 november 2013
#21
Hej!
Håller själv på att totalrenovera en Amazon -64.
Personligen skulle jag byta membran i pumpen! Amazoner är ju lite till åren komna, och då är membranet inte så flexibelt längre! Sedan skulle jag kolla förgasaren. Zenith förgasaren är enkel att kolla. När man köper en så gammal bil som en Amazon bör man alltid byta luftfilter,olja och oljefilter, det bör man naturligtvis alltid göra även när man köper nyare bilar för att vara säker på att motorn mår bra, men trilskas motorn är det ännu viktigare att man gör dessa enkla åtgärder så man vet att åtminstone grunden är lagd för att motorn ska fungera och må bra.

VP-produker säljer det mesta till gamla Amazoner. Renoverade min egen AC pump för några veckor sedan och du skulle ha sett vad hårt det gamla membranet var. Det var bra och kasta! Har för mig att ny renoveringssats kostar runt 350kr.


islurren1
3 november 2013
#22
Hej! Hade ett liknande fel på min på min Amazon när jag köpte den. Bytte kondensatorn så gick den sen. Kanske inte det felet på din. Men har du inte bytt den så kan det vara dags och värt ett försök...

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 november 2013
#23
islurren1 skrev:
Hej! Hade ett liknande fel på min på min Amazon när jag köpte den. Bytte kondensatorn så gick den sen. Kanske inte det felet på din. Men har du inte bytt den så kan det vara dags och värt ett försök...

Ja, det är ett bra tips. Kondensatorn kan göra knasiga saker. Rent generellt är det nog där du står nu, justera brytare och byta en komponent i taget i tändningen.

Att soppan rinner ur förgasaren är ett tecken på att det inte är tätt på bränslesidan tex dålig nålventil. Du kan aldrig få övertryck i den kan man säga men pumpen kan pumpa för mycket vilket ger mer bränsle = högre bränsleförbrukning.

Zenithfuggarna är tokenkla men kräver sin kontroll. Soppan fyller upp flottörkammaren så flottören stiger. Samtidigt rinner lite ur förgasaren in till halsen via munstyckena tack vare undertrycket som bildas i halsen då motorn går. Nytt bränsle sugs in till halsen genom munstycken i botten av flottörkammaren. Bensinen pumpas samtidigt in genom nålventilen. När flottören når toppen av förgasaren trycker den på nålventilen så den stängs, samtidigt som lite rinner ur och den öppnas igen. Nålventil justeras med brickor men kan såklart bli dålig=läcker.

Renoveringssatser går att köpa, men dina problem med taskig gång tror jag inte beror på det.

Hur mår fördelaraxeln? Den drivs av kugg ner igenom motorn till kammen. Svårt att bedöma men ska inte vicka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

78 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#24
Nu har jag under ett par dagar försökt hitta något fel med det hela.

Förgasaren är fixad och det rinner inte över så jag tror att den är OK.

Men nu får jag inte igång bilen har byttat kondensatorn, brytare o justerat den till 0.4mm och så har jag bytat alla tändstiften. Så min fråga är nu vad det är nu som spökar för när . har kollat om det kommer gnista o det gör det inte .

Kan det vara fördelaren. För det funkade när förgasaren fylldes men då dränktes den. Sen dess har den inte funkat.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 november 2013
#25
xmikaoj1 skrev:
Nu har jag under ett par dagar försökt hitta något fel med det hela.

Förgasaren är fixad och det rinner inte över så jag tror att den är OK.

Men nu får jag inte igång bilen har byttat kondensatorn, brytare o justerat den till 0.4mm och så har jag bytat alla tändstiften. Så min fråga är nu vad det är nu som spökar för när . har kollat om det kommer gnista o det gör det inte .

Kan det vara fördelaren. För det funkade när förgasaren fylldes men då dränktes den. Sen dess har den inte funkat.

Allt är torrt tar jag för givet? Dränktes den nya kondensatorn?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

78 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#26
Ja allt var torrt. Hur menar du med o dränka?

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2013
#27
Du skrev att fördelaren dränktes. Kondensatorn bör inte (ska inte) ta skada av att bli blöt men...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

78 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#28
Förlåt för mitt svar gick lite hastigt. Jag menade att motorn dränktes av all bensin o därför kunde det inte tändas.

Har kopplat in en tändspole från en volvo 240 o direkt kopplade plus till batteriet o då hosta den till sedan dog den.
Sen ville den inte starta igen o då gick jag in. Sen efter 10 min tänkte jag ge den ett nytt försök men då hade tänd spolen smält lite o tändspolen var varm.

Vad kan detta bero på?

78 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#29
Hitta felet det var i fördelaren. Dålig kontakt mellan kondensatorn o fördelaren.

Så nu går den jämnt o fint.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 november 2013
#30
xmikaoj1 skrev:
Hitta felet det var i fördelaren. Dålig kontakt mellan kondensatorn o fördelaren.

Så nu går den jämnt o fint.

Lysande!

Väldigt bra att du skrev också eftersom många glömmer att uppdatera tråden efter att de funnit felet. Nu finns det en felsökningstråd med lösning som kan vara ovärderlig för andra med samma problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

172 Inlägg
11 november 2013
#31
Sjukt att ni kom fram till det så sent som igår för dethär är ett problem som dykt upp för mig nu i veckan. Har bara bytt tändstift och spekulerat på vad felet kunnat vara, så nu har jag en enkel grej att prova. tänkte köpa nya tänddelar och kolla huvudmunstycket vid förgasaren annars.

Har en Amazon -66a med original B18. Dör så fort man inte är på gasen, ett problem som kommit väldigt plötsligt.


islurren1
11 november 2013
#32
Skönt när det ordnar sig till slut. Och som caromania skrev. Trevligt när det uppdateras så vi får veta svaret på gåtan... smile

78 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#33
Tyckte att det var lika bra att meddela. big_smile


Sök