4202
Sök

Drömmen blir verklighet, 200sx s13

Följ med på min tur i lärandet av bilar och styling. I detta projektet tänker jag visa vad jag gör med min fina 200sx och även försöka förklara hur jag gör saker och ting. Jag har ingen utbildning inom bilar så kan inga mängder... Visa mer

9 646 Visningar
Uppdaterades senast 12 maj 2014
14 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjenna!

Då var det dags igen, ett nytt projekt har inköpts och börjat pillas med. Det är som det står i rubriken en Nissan 200sx s13 med en ca18det motor.

Tanken med detta projektet är att bilen ska bli en daglig bruksbil / banbil / "utställnings" bil. Jag är själv ingen mästare när de gäller motorer eller styling av något slag, Tanken är att jag ska lära mig så mycket som möjligt av detta projektet. Har även tänkt förklara hur jag gör saker för att underlätta för andra som är som jag (inte kunniga men vill lära sig)

När jag köpte bilen den 1 July 2013 så var där redan då gjort en del på den.

Var som var gjort:

-Justering av lagerhus vevstakar
-Borrning av cylindrar
-Slipning av vevaxel
-planing av topplock
-Ventilrenovering av topplock
-Nya kolvar
-HSD Ställbara Coilovers
-Intercooler
-Aluminium kylare med 2st el fläktar

och nu till vad jag har planerat än så länge att göra med bilen, kommer säkert på mer under tiden jag håller på men just nu har jag en liten lista i huvudet.

Listan från huvudet

[x] - Koppla in oljekylare
[ ] - Sätta på 3" avgassystem från turbon
[x] - Bättre bränsle pump
[x] - Short shifter
[/] - Koppla in oljetemp, oljetryck och Laddtrycksmätare
[/] - Fixa mitt konsol (sönder slipad och borrad)
[ ] - Bygga om dörrar för högtalare
[ ] - Bygga upp för basar och slutsteg i bagaget
[ ] - Koppla in Ljud (Huvudenhet JVC KD-SD80BT, 2st MDS dynamic DC6 MKII, 2st MDS dynamic DC5 MKII, 2st      10" MDS Fanatic, MDS Tourqe T4 4-Kanaler, MDS Tourqe T5 monosteg)
[x] - Fixa så kallade Sleepy eyes
[ ] - Kjolpacket (Front, Bak, Skärm breddare fram)
[ ] - Byte av vinge
[ ] - Göra om toningen på rutorna
[x] - Flytta bak batteriet i bagaget
[/] - Sätta in "racing stolar"
[x] - Byte av Huvudcylinder koppling

Så det är listan till att börja med den kommer antagligen att utökas med tiden men är en fin fin start.

Så vad säger vi ska vi sparka igång det här projektet kanske?

Jaaaaaaaaaa!

Okej då kör vi!

Börjar väll med lite bilder på hur bilen ser ut från olika håll
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-b9ef2118fe924da52d50ec4592708ec3.jpg

Som ni kanske ser på bilderna så har jag redan fixat Sleepy eyes på henne så tänkte jag kunde börja tråden med hur jag gjorde detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-072b9bfd7c63b2d9ed5ba7ebb31776d3.jpg

Detta är en ytterst lätt sak att göra allt du behöver är kablar, kabelskor och två switchar.

Du börjar med att öppna motorhuven och ovanför ditt batteri (om det inte är flyttat bak som görs på många billar) så hittar du en svart "låda". lyft av locket på den så kommer du se fyra relä och några säkringar.
lyft försiktigt ut de högra och vänd det och sätt på den tomma platsen till höger om reläet som på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-d60e19bdeaafec38bdacf03fea816d4c.jpg

Börja sedan med att dra en sladda mellan varje "pinne" till sitt ursprungs "hål" så du kopplar ihop reläet med sockeln igen gör så här med alla "pinnar" utom nr 3 och 6 vilket är dom jag ringat in på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-88c9739b3d753a086316a97eb7f5e878.jpg

Det är dess du ska koppla via dina switchar. ska försöka rita upp en enkel förklaring hur du ska koppla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-0714ab2f6cd78624be553a1f159ae357.jpg

Hur fungerar detta nu?

Jo de vi gjorde var att koppla runt strömmen som går till motorn som hissar upp dina lampor, istället för att det kommer ström till "lamp hissarna" hela tiden när du trycker på knappen för att hissa upp dom eller startar dina lampor så kan du med hjälp av switcharna stänga av och på strömmen till dom.
Så näe du sätter dina switchar i ON läget fungerar dina lampor som vanligt. Sätter du båda i OFF så kommer dom inte hissas upp alls när du slår på lamporna.
Men när du då har båda i OFF läget och startar dina lampor kan du med hjälp av den ena switchen slå av och på strömmen snabbt för att bara hissa upp lamporna en liten bit och fortsätta ändra från ON till OFF snabbt för att hissa upp dom till önskad höjd.

Så då var dina sleepy eyes färdiga. Så nur kan din bil se lika trött ut som du när du kör till jobb kl 7 på morgonen. (men tänk på att ha lamporna helt uppe när det är mörkt ute far annars ser du inte vägen ordentligt)

Detta var allt från mig för den här gången hoppas detta kan hjälpa någon koppla in sleepy eyes har ni frågor så hör av er så kan jag hjälpa er så gott jag kan, jag är som sagt inget proffs utan lär mig med tiden.

BAAAJ!
Senast redigerat av EmiilHansson (12 maj 2014)


133 Inlägg
26 juli 2013
#2
Ska följas:) Kul med en seriös tråd där allting är välorganiserat. Kika gärna in på min projekttråd också, eller du kanske inte är intresserad av jänkare men hursomhelst så önskar jag lycka till med projektet:)

142 Inlägg
26 juli 2013
#3
följer! smile fortsätt förklara grejer så som du gjorde med sleepyeyesen så även en annan kan försöka ge sig på det :p

Bygger en E36 Touring med 2JZ

102 Inlägg
27 juli 2013
#4
Bra förklaring på hur men kopplar in sleepy eyes, lite sån som jag sökt efter, har lagt prem wink

system7
737 Inlägg
30 juli 2013
#5
prem lagd, kanon att du gör riktiga bra guider under projektets gång big_smile men prova att klippa bruna kabeln och sätta en on/off knapp på 5a säkringen smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

555 Inlägg
30 juli 2013
#6
Prem lagd smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

14 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#7
Tack för alla positiva kommentarer och prenumerationer, det uppskattas väldigt mycket smile

Så de har varit tyst ett bra tag har på min halva, har jobbat en del och inte haft tid att lägga upp grejor men här kommer en update iallafall.

Shorft Shifter

Visst låter de coolt (eller?)

Men vad är det och vad gör den?

Jo detta är en växel spak som ändrar hur mycket du behöver flytta/dra växelspaken för att byta växel så du kan växla snabbar och lättare utan att flyta arm och hand en halv meter.
Det finns olika typer av Short Shifters och dom installeras på olika vis. Den jag har och ska vissa hur jag satte in är en Megan Racing Short Shifter. Vad jag fått reda på så är denna lite mer avancerad att sätta in och gör lättast genom att sänka ner växellådan eller ha den av helt och hållet.
Men det går att göra inne från cupen utan att behöva sänka ner växellådan men de kommer ta sin lilla tid så man behöver mycket tålamod.

Let do this!

Börja med att plocka bort mitt konsolen där växelspaken finns, lyfts lätt bort med ett lite ryck. Vet inte riktigt hur den siter med original stereo i då jag inte har någon som ni ser på bilden nedan.
Skruva sedan av den från damaskhållaren som sitter fast med fyra stjärn skruvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-04be37f021651896eaccfcab21618f44.jpg

När vi kommit så långt så är det dags att plocka bort damasken, detta gör du genom att använda en tång och trycka ihop silver ringen som sitter på undersidan av damasken och sen är det bara att skruva av växelknoppen med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-0828eaf50a3c2980686af7087738075e.jpg

efter detta så ska vi plocka bort gummi damasken som sitter fast med 4 skruvar dessa tas lättas bort med en 10 hylsa och gärna en spärrnyckel. Dom går att ta bort med en stjärn skruvmejsel med men är lite svårare och du kan lätt förstöra skruven.
När du fått av alla dessa skruvar så plocka fram tången igen för nu ska vi plocka bort ännu en ring som syns på bilden under när den är borta så plockar du bort den beach vita plast biten och tar ut växelspaken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-d7173c26c2b506738981f256fefed2bd.jpg

Nu kommer vi till det första jobbiga steget. Vi ska nu plocka bort plattan som växelspaken satt fast i denna sitter med 6st bultar i storlek 12.
Det sitter alltså fyra bultar runt hålet till växelspaken som man lätt ser, sen sitter det två bultar lite längre in under plåten som är ett H vete att få ut och sen sätta i igen men med mitt hemma gjorda special verktyg så lyckades jag få loss dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-3c3df6edd98d5e884cdbefe46c0f6586.jpg

Nu när man äntligen fått av dom förbaskade skruvarna och fått av plattan som kan sittar rätt rejält pga tätning så är det dags att sätta på short shiftern. Men glöm inte att täta på nytt!
Sen är de bara att knixa in bultarna och short shiftern under plåten, jag tyckte det var lättast att sätta bultarna i hålen på short shiftern och sen föra in den under plåten.
När man väl lyckats med att få i alla bultar så är det bara till att skruva ihop allt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-f77fb6764821dd6d6bd6e73cdb28f383.jpg

And were DONE!

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-ebc0546e86a5221d7b98e8855fe8ffc9.jpg

Så då kan man växla snabbare, jag märker otrolig skillnad på hur långt jag behövde flytta växelspaken innan till hur lite jag behöver flytta nu. Jag gillar den väldigt mycket och är nöjd med hur det blev.

Har ni några frågor så hör av er så hjälper jag gärna så gott jag kan.

BAAAJ!


555 Inlägg
12 augusti 2013
#8
Trådar med sådana pedagogiska inlägg är grymt! Gör läsningen väldigt rolig och man blir sugen själv att göra mer. Bra jobbat!
Senast redigerat av Wonderboy_ (12 augusti 2013)

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

343 Inlägg
12 augusti 2013
#9
bultarna till växselföran är ju skit lätta å komma åt ju

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

14 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#10
Tjenare!

Nu har här varit tyst allt för länge har ingen bra ursäkt, bara varit lat ;P

Tänkte de var dags för en av dem viktigare moddningarna men ska köra på en s13, nämligen oljekylning. Har läst mycket om att s13 är känd för att lätt få vevlager ras pga att oljan blir för varm, med tanke på att där bara går i ca 3,5 Liter olja i motorn så kan de vara förståeligt att den lätt blir varm.

Jag har själv läst på olika forum om oljekyling och montering av mätare på diverse forum och hittat mycket hjälp, tänkte försöka sammanställa de jag hittat och vad jag stött på för problem när jag satte in oljekylare.

Det finns som sagt mycket information på olika forum och hemsidor men de jag märkte var att allt inte riktigt står med som jag ville veta och som jag hade behövt veta innan jag gav mig på installationen.

Jag har som jag tror jag sagt innan ingen som helst utbildning inom fordon och motorer så detta jag gör är ingen som helst "så här ska du göra" tråd utan jag visar hur jag gjorde och hoppas att jag kan hjälpa andra i samma situation som jag att utveckla sitt bil intresse.

Nog med skit snack dags att dra igång oljekylar installationen nu.

Oljekylning och mätare

De jag tänkte sätta in och visa i detta inlägg är

- Thermo Block från Badassparts
- 19 raders oljekyl från KL Racing
- Slangar från Jspec
- Magnetisk oljeplugg från Jspec
- Installation av olje temps mätare från Jspec
Passa även på att byta oljefilter jag köpte ett från Jspec

Jag började med att tänka ut var jag ville ha min oljekylare och var den möjligtvis kunde få plats. Vill ju ha den där så mycket kall luft som möjligt kan komma igenom den utan att de ser konstigt och fult ut. Så jag ittade att mellan min intercooler och min ac kylare passade min oljekyl alldeles utmärkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-e3297a5f1b12b397aeca5089bf989709.jpg

VIKTIGT! att tönka på när du köper grejor till oljekylingen är att kolla hur långa slangar du behöver, jag själv köpte några som från Jspec.se som jag inte kommer ihåg nu hur långa dom var och dom värkar inte finnas kvar på deras sida hmm men ja som sagt ta reda på lite hur långa du ca behöver ha.

När du listat ut var du vill ha din kylare så kan vi börja med monterandet. Fast först måste vi såklart tömma bilen på olja, så ut med oljeplugg och oljefilter.

Problem 1
Och de var har jag stötte på mitt första problem som jag inte lyckats läsa mig till någon stans, nämligen att mitt thermo block inte passade för original oljetrycks givare sitter i vägen. den är plaserad precis under oljefiltret och sticker ut en liten bit så gick inta att få plats med slangar. Så jag tänkte jag skruvar ut den och sätter den på en 90 graders böj och flyttar där med ner givar så den pekar neråt istället.

Problem 2
Och för att nu göra saken ännu bättre så när jag ska skruva ut givaren så bryts de rätt av så ena halva får jag i handen och andra sitter kvar i hålet. Toppen....!
Så jag tänker "ahh skruv utdragare" så jag införskaffar ett par avdragare och börjar skuva in i det lilla hål som fanns mitt i skruven på givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-4059061c2f94eec184f4916bab3a013f.jpg

Problem 3
Så när jag ligger där under bilen utan något blod i mina armar och skruvar in den där avdragaren så vad händer? jo visst F#n ska den Sk@#en också gå av. så nu ligger jag där med en bröten givare och en bröten avdragare i givaren.. Fan freaking tastic... och för er som inte vet så är dessa avdragare gjorda i ett oerhört starkt material vilket gav mig ett helt Hel#@te att borra och slipa ut. Fick skaffa mig en vinklad trycklufts slipmaskin och börja slipa och borra ut den efter många timmars slipande och rygg/arm ont så fick jag äntligen ut Sk#@en och överlycklig var jag, stog och hoppade av glädje ute i garaget.

Så när nu givare och avdragare var borta från hålet så började jag gänga hålet på nytt med en 1/8npt gäng tapp och beställde en ny finn givare från Jspec.se (Tacka gudarna för Jspec) och satte dit den nya givaren på en 90 graders böj.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-10b2068f959228ed70748fd822b60a22.jpg

Började sen att skruva ditt slangarna för att se hur jag skulle ha dem fram till kylaren på bästa vis och för att se så allt passade. jag tyckte det passade bäst när jag hade en 90 graders böj på den inre och en rack slang på den yttre (som på bilden nedan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-d69967653cbef2366486d9e9aa557a8b.jpg

Skruvade sen kylaren på plats och insåg...

Problem 4
Jag kommer inte åt att skruva åt den övre slangen på kylaren för att motorhuvs haken där fram var ivägen....
stod länge och grubblade på en lösning och kom fram till att de lättaste sättet nog var att borra bort fästet skruva fast slangen och sen skruva tillbaka fästet igen så fram med borrmaskinen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-7e2fd2ee8646c3a41fc9811bf4060225.jpg

När jag nu fått allt på plats igen och allt var åtdraget, oljeplugg och olje filter var på plats Tips: smörj lite olja på gummi kanten på oljefiltret så tätar den bättre ;)

Hällde sen på olja för en test start...

Problem 5
Här stötte jag då på ännu ett problem, nämligen att det började läcka olja vid thermo blocket märkte då att på thermo blocket sitter en adapter som gör så jag kan ha mina AN8 slangar mellan den här adaptern och thermo blocket (markeringen på bilden nedan) har dom satt en gummi ring... inte de smartaste kanske vistt har man tur så håller de tät men har man otur som jag så när man spänner ut så glider den här lilla gummi ringen ut och hamnar utanför och inte tätar över huvud taget utan istället gör de lättare för oljan att rinna ut.... Great!
Så jag införskaffade två koppar ringar i rätt storlek och bytte ut gummi brickan och passade även på att lägga lite gäng tätning för extra tätning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-c42fcb6feb29ea1f29d9502f79286ae5.jpg

Skruvade sen ihop allt igen hällde på lite mer olja för de rann ju ut en del när jag skruvade av slangarna, Körde sen en test start igen, Och nu värkar de som de håller tätt Vohoo big_smile

Och så till sist något som jag tycker är rätt viktigt nu när man fått in en oljekylar, en matare så man kan se så de fungerar som de ska. Detta höll jag också på ett tag att leta fram var man bäst setter givaren till tempen men hittade att det finns en blind plugg sidan om oljefiltret som pekar mot torpedväggen. denna skruvar du av med en insektsnyckel kan inte riktigt minnas vilken storlek tror de var något i stil med storlek 8.

För att lättast komma åt den här blind pluggen så ställ dig vid höger fram däck och kolla var du har ditt oljefilter
lite snett till vänster framför oljefiltret sitter det ett fästa som sitter skruvat i insuget och nere vid motorfästet skrava av detta fästet som sitter med 5st skruvar var an en skruv är lite störe än dom andra. på baksidan av detta fästet sitter även en sladd härva fast med ett litet plast fäste så tänk på att plocka bort de innan du river av något. Dumt nog av mig så glömde jag ta bilder när jag gjorde detta men du ska nu mycket lättare komma åt den lilla blindpluggen och kan skruva ut den och sätta in sin oljetemps givare istället. Sen följer du bara instruktionerna som man oftast får med på vilka sladar som sa kopplas var.

Så de sammanfattar nu min installation av min oljekylare. har säkert missat något skulle inte förvåna mig. Men är det något ni undrar över så får ni mer än gärna höra av er så hjälper jag så gott jag kan.

BAAAJ!


14 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#11
Halloj igen

Tänkte jag skulle göra en liten uppdate på vad som händer i bilen det vill säga inrednings vis, har inte gjort några mängder med grejor med de kommer mer så småningom.

Jag har rivet ut mitt konsolen som var rätt sönder borrad och slipad där satt även en tryck mätare och en rosa knopp som jag gissar på har används till att ändra tycket.

Slipade ner den lite till på vissa ställen och satte igen hålet med en mdf bit. ska ju även ha in ljud system så småning om så gjorde hål för stereon. Tyckte de så lite "Coolt" ut att flyta ner stereon en bit istället för att ha den på original stället. Gjorde även special fästen för stereon så den ska smälta in lite mer i inredningen.

Sen började spackling och slipning för att få fram ett fin fint resultat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-d78534347c2aa5b3060c98d0876b133b.jpg

För att lösa hålen från mätaren och den rosa knoppen som sitter i en böj så fick jag ett tips från min far sätta silvertejp på baksidan som ett litet stöd så spacklet kunde torka utan att bara rinna igenom tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-65784e5bf70f76717761f390d811303f.jpg

Har också börjat på luckan till handskfacket. tyckte inte de gråa tyget var så snyggt tongue så slet av de och slipade ner luckan ordentligt. och slängde på lite spackel för där under tycket var hela luckan räfflad och jag vill ha en slät fin yta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-a778e2d2fc99a3f29b75fa1e10a56f53.jpg

Så de var en liten update på inredningen wink

BAAAJ!


14 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#12
Liten uppdate bara.

Nu är de snart dags att börja med vinter projektet och såklart ska bilen sluta fungera lagom tills dess.

Var ute och körde häromdagen när den helt plötsligt vägrade ge mer gas varje gång jag gasa så varvade den upp lite sen dog den nästan. Som tur var så hade jag inte hunnit så långt hemifrån så min kära far kunde komma och bogsera mig där ifrån ner till Sperformance som lyssnade på bilen och med hjälp av honom kom vi på att de troligen är något fel på bränsle pumpen.

Vi mätte trycket från pumpen genom att koppla på en tryckmätare mellan pumpen och bränslefiltret och fick ett resultat på ca 2,5 när den ska ligga enligt Sperformans på 3 och lite uppåt.

Så nu har jag de med all lista ut och fixa.

Kommer inom kort mer uppdates nu när vintern närmar sig.

BAAAJ!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org


14 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#13
Tjabba Tjenna Hallo!

Var ute och fixade lite med bilen idag. Som jag skrev i förra veckan så pajade ju bränslepumpen, men som tur var så fick jag en med när jag köpte kärran så letade fram den och började pump bytet wink

Pumpen jag satte i är en Walbro GSS341 som ni kan se nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-d7a38c57238a8d83660b4c5a79fa788a.jpg

Först och främst så börjar jag med att koppla bort säkringen till pumpen man vill ju inte ha någon ström när man håller på nära något väldigt lättantändligt som bensin är så ur med den. Den sitter på samma ställe som reläet till sleepy eyesen är, under huven på högersida. står rätt tydligt på lådan vilken säkring som är till pumpen men här kommer en bild ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-dafc0556bb0deb169265b0e12f55e926.jpg

Sen var de bara att lokalisera pumpen som sitter på höger sida i bagaget under mattan eller skivan eller vad du nu har där bak. När man lyfter på mattan/Skivan så ser man två gråa metall plattor, dessa två skruvades bort med en stjärn mejsel och en 10 hylsa, under den rektangulära så finns kontakten till pumpen bara till att koppla bort. under den lite större plattan så ser man var pumpen sitter fast skruvad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-1c27e0448a2b230d59fd7d38cc555f72.jpg

Passade på att rengöra en del innan jag skruvade vidare vill ju inte ha ner massa skit i bensinen. Plockade sen fram 8a Hylsan och skruvade försiktigt upp dom 6 skruvar som håller pumpen på plats och lirkade väldigt försiktigt ut pumpen ur sitt lilla gömställe (gör detta YTTERST försiktigt och ha koll på flyt saken som håller koll på hur mycket bensin där är i tanken) och sen är pumpen ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-0b7039140e3f76b49b27705d34cc8fb4.jpg

Och där har vi den, Bränslepumpen som får våra älskade bilar att rulla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-8da4d23636d00a280b0b9a13cbacf224.jpg

Dags att ersätta den gamla med den nya. Började med att klippa buntbandet som håller pumpen på plats sen kopplar jag loss slangen mellan pumpen och röret som skickar vidare bensinen till motorn. Lirkar sen loss pumpen från sitt fästa, kan sitta åt lite grann men kom loss hyfsat lätt ändå. Skruvade sen låss pluss och minus kablarna från pumpen som satt med vars en stjärn skruv (RÖD SLADD +,  SVART SLADD -)

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-d76827f17641eab86927ab9d49785868.jpg

Sen kom de lite kluriga/svåra, att lödda bort sladdarna från respektive plats och lödda dit dom nya. Så fram med "löddaren" och få den varm och GOO! sen var de bara att varma runt om där sladden satt tills jag till sist kunde lirka ut dom. Sen var de bara att sätta dit dom nya och lödda fast dom med, blev kanske inte den vackraste löddnignen men har inte löddat så mycket och de fungerar så shit the same.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-8be7674142b5003f6c0a6c1c62c773c3.jpg

Gjorde sen ett litet test för att se om löddningen fungerade. tog en multimeter och satte den på inställningen som piper när plus och minus får kontakt och satte plus i ena änden och minus i andra och hörde ett pipande vilket var väldigt positivt big_smile lite reklam för Biltema med ;P

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-8cbdbbec4132e42e79d611c3ab1b5b32.jpg

Satte sen filter och pump på plats i sin hålar där den förhoppningsvis ska sitta i att antal år till. Satte sen tillbaka den i bilen igen och startade så nu purrar bilen vacker igen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164707/164707-2d39ec076be9e0b4cbed77bb4019bae4.jpg

Och så var de färdigt!

Måste säga att detta ar de roligaste och mest intressanta jag gjort hittills på en bil. och blev helt överlycklig när den startade också.

Hoppas det inte gick för fort fram utan man kan hänga med på vad jag gjorde. skulle de vara så att någon undrar något så är ni mer än välkomna att höra av er och fråga.

Ha de NAJS för now

BAAAJ!


146 Inlägg
19 februari 2014
#14
niiice ! bra guide , keep it up ! vill se mer smile



Sök