Tjenare!
Nu har här varit tyst allt för länge har ingen bra ursäkt, bara varit lat ;P
Tänkte de var dags för en av dem viktigare moddningarna men ska köra på en s13, nämligen oljekylning. Har läst mycket om att s13 är känd för att lätt få vevlager ras pga att oljan blir för varm, med tanke på att där bara går i ca 3,5 Liter olja i motorn så kan de vara förståeligt att den lätt blir varm.
Jag har själv läst på olika forum om oljekyling och montering av mätare på diverse forum och hittat mycket hjälp, tänkte försöka sammanställa de jag hittat och vad jag stött på för problem när jag satte in oljekylare.
Det finns som sagt mycket information på olika forum och hemsidor men de jag märkte var att allt inte riktigt står med som jag ville veta och som jag hade behövt veta innan jag gav mig på installationen.
Jag har som jag tror jag sagt innan ingen som helst utbildning inom fordon och motorer så detta jag gör är ingen som helst "så här ska du göra" tråd utan jag visar hur jag gjorde och hoppas att jag kan hjälpa andra i samma situation som jag att utveckla sitt bil intresse.
Nog med skit snack dags att dra igång oljekylar installationen nu.
Oljekylning och mätareDe jag tänkte sätta in och visa i detta inlägg är
- Thermo Block från Badassparts
- 19 raders oljekyl från KL Racing
- Slangar från Jspec
- Magnetisk oljeplugg från Jspec
- Installation av olje temps mätare från Jspec
Passa även på att byta oljefilter jag köpte ett från JspecJag började med att tänka ut var jag ville ha min oljekylare och var den möjligtvis kunde få plats. Vill ju ha den där så mycket kall luft som möjligt kan komma igenom den utan att de ser konstigt och fult ut. Så jag ittade att mellan min intercooler och min ac kylare passade min oljekyl alldeles utmärkt.
VIKTIGT! att tönka på när du köper grejor till oljekylingen är att kolla hur långa slangar du behöver, jag själv köpte några som från Jspec.se som jag inte kommer ihåg nu hur långa dom var och dom värkar inte finnas kvar på deras sida
men ja som sagt ta reda på lite hur långa du ca behöver ha.
När du listat ut var du vill ha din kylare så kan vi börja med monterandet. Fast först måste vi såklart tömma bilen på olja, så ut med oljeplugg och oljefilter.
Problem 1Och de var har jag stötte på mitt första problem som jag inte lyckats läsa mig till någon stans, nämligen att mitt thermo block inte passade för original oljetrycks givare sitter i vägen. den är plaserad precis under oljefiltret och sticker ut en liten bit så gick inta att få plats med slangar. Så jag tänkte jag skruvar ut den och sätter den på en 90 graders böj och flyttar där med ner givar så den pekar neråt istället.
Problem 2Och för att nu göra saken ännu bättre så när jag ska skruva ut givaren så bryts de rätt av så ena halva får jag i handen och andra sitter kvar i hålet. Toppen....!
Så jag tänker "ahh skruv utdragare" så jag införskaffar ett par avdragare och börjar skuva in i det lilla hål som fanns mitt i skruven på givaren.
Problem 3Så när jag ligger där under bilen utan något blod i mina armar och skruvar in den där avdragaren så vad händer? jo visst F#n ska den Sk@#en också gå av. så nu ligger jag där med en bröten givare och en bröten avdragare i givaren.. Fan freaking tastic... och för er som inte vet så är dessa avdragare gjorda i ett oerhört starkt material vilket gav mig ett helt Hel#@te att borra och slipa ut. Fick skaffa mig en vinklad trycklufts slipmaskin och börja slipa och borra ut den efter många timmars slipande och rygg/arm ont så fick jag äntligen ut Sk#@en och överlycklig var jag, stog och hoppade av glädje ute i garaget.
Så när nu givare och avdragare var borta från hålet så började jag gänga hålet på nytt med en 1/8npt gäng tapp och beställde en ny finn givare från Jspec.se (Tacka gudarna för Jspec) och satte dit den nya givaren på en 90 graders böj.
Började sen att skruva ditt slangarna för att se hur jag skulle ha dem fram till kylaren på bästa vis och för att se så allt passade. jag tyckte det passade bäst när jag hade en 90 graders böj på den inre och en rack slang på den yttre (som på bilden nedan)
Skruvade sen kylaren på plats och insåg...
Problem 4Jag kommer inte åt att skruva åt den övre slangen på kylaren för att motorhuvs haken där fram var ivägen....
stod länge och grubblade på en lösning och kom fram till att de lättaste sättet nog var att borra bort fästet skruva fast slangen och sen skruva tillbaka fästet igen så fram med borrmaskinen.
När jag nu fått allt på plats igen och allt var åtdraget, oljeplugg och olje filter var på plats
Tips: smörj lite olja på gummi kanten på oljefiltret så tätar den bättre ;)Hällde sen på olja för en test start...
Problem 5Här stötte jag då på ännu ett problem, nämligen att det började läcka olja vid thermo blocket märkte då att på thermo blocket sitter en adapter som gör så jag kan ha mina AN8 slangar mellan den här adaptern och thermo blocket
(markeringen på bilden nedan) har dom satt en gummi ring... inte de smartaste kanske vistt har man tur så håller de tät men har man otur som jag så när man spänner ut så glider den här lilla gummi ringen ut och hamnar utanför och inte tätar över huvud taget utan istället gör de lättare för oljan att rinna ut.... Great!
Så jag införskaffade två koppar ringar i rätt storlek och bytte ut gummi brickan och passade även på att lägga lite gäng tätning för extra tätning.
Skruvade sen ihop allt igen hällde på lite mer olja för de rann ju ut en del när jag skruvade av slangarna, Körde sen en test start igen, Och nu värkar de som de håller tätt Vohoo
Och så till sist något som jag tycker är rätt viktigt nu när man fått in en oljekylar, en matare så man kan se så de fungerar som de ska. Detta höll jag också på ett tag att leta fram var man bäst setter givaren till tempen men hittade att det finns en blind plugg sidan om oljefiltret som pekar mot torpedväggen. denna skruvar du av med en insektsnyckel kan inte riktigt minnas vilken storlek tror de var något i stil med storlek 8.
För att lättast komma åt den här blind pluggen så ställ dig vid höger fram däck och kolla var du har ditt oljefilter
lite snett till vänster framför oljefiltret sitter det ett fästa som sitter skruvat i insuget och nere vid motorfästet skrava av detta fästet som sitter med 5st skruvar var an en skruv är lite störe än dom andra. på baksidan av detta fästet sitter även en sladd härva fast med ett litet plast fäste så tänk på att plocka bort de innan du river av något. Dumt nog av mig så glömde jag ta bilder när jag gjorde detta men du ska nu mycket lättare komma åt den lilla blindpluggen och kan skruva ut den och sätta in sin oljetemps givare istället. Sen följer du bara instruktionerna som man oftast får med på vilka sladar som sa kopplas var.
Så de sammanfattar nu min installation av min oljekylare. har säkert missat något skulle inte förvåna mig. Men är det något ni undrar över så får ni mer än gärna höra av er så hjälper jag så gott jag kan.
BAAAJ!