3478
Sök

Audi a4 1.9tdi 1998. Tempmätar problem

268 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
Godagens alla. det är nu så att min tempmätare lever ett liv för sig själv. den visar oftast runt 70. ibland går den till 80/90 ibland 60. fastän jag kör. så min fråga till er är vad kan vara felet. det är som att när den kommer upp i 90 grader då går den som bäst sen ner i 70 blir den lite slöare.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2013
sju40 skrev:
Godagens alla. det är nu så att min tempmätare lever ett liv för sig själv. den visar oftast runt 70. ibland går den till 80/90 ibland 60. fastän jag kör. så min fråga till er är vad kan vara felet. det är som att när den kommer upp i 90 grader då går den som bäst sen ner i 70 blir den lite slöare.

Kan vara så enkelt som en spökande tempgivare. Är ju allt som oftast skickar den ju signal både till ECUn och till Kombiinstrumentet. Tror ECU:n att motorn är kall, så kommer den nog då också försöka kompensera för detta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

268 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
okej någon som vet var tempgivaren sitter? är den bökig att byta?

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2013
sju40 skrev:
okej någon som vet var tempgivaren sitter? är den bökig att byta?

Skulle, utan att veta motor och helt enkelt utgår från var den sitter på de jag har bytt på; i bakkant av motorn. Mellan motor och torpedvägg. Går ett rör där som den sitter i med ett låsclips.

Men, det är som sagt bara en "standardbeskrivning", inte omöjligt att det skiljer på någon motor. Sitter den där, och du har tempgivaren hemma, tar själva bytet ett par minuter bara; loss med kabeln, ut med låsclipset, dra upp givaren, ner med ny givare, tryck dit låsclipset och tillbaka med sladden.

Knata in på ex.vis mekonomens hemsida, slå in regnummer, leta upp den (troligen under "motorstyrning" eller liknande) så får du ett hum om hur den ser ut
Senast redigerat av it_mutt (12 november 2013)

268 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
ja okej. tackar får ta och göra det.

268 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
he funk it. fortfarande samma förbannades problem . men asså jag får ju skitbra värme i bilen. det är ju inte fel på det. och om bilen skulle koka. skulle den gå piss och det gör den inte så. det kanske är fel på mätarhuset? för tankmätaren vandrar också.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2013
sju40 skrev:
he funk it. fortfarande samma förbannades problem . men asså jag får ju skitbra värme i bilen. det är ju inte fel på det. och om bilen skulle koka. skulle den gå piss och det gör den inte så. det kanske är fel på mätarhuset? för tankmätaren vandrar också.

Tankmätaren vandrar längre åt vänster ju mer man kör wink (sorry kunde inte låta bli tongue )

Ja, har du en strulande tankmätare också, så är det mest troligt kombiinstrumentetn.

Ingen billig lösning på det där tyvärr.

Det absolut "billigaste" är ju att rota tag i ett begagnat kombiinstrument, och koda in det själv (om man kan) eller åka till vag. De tar allt mellan en femhundring och en tusenlapp för det där (därför folk brukar fixa extranycklar osv o koda in samtidigt, samma pris)

268 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
ja asså den far ju till vänster så står man still far den till rätt läge. typ.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2013
sju40 skrev:
ja asså den far ju till vänster så står man still far den till rätt läge. typ.

Det med vänster var bara som jag "bråkade" lite, den går ju åt vänster när bränslemängden sjunker wink

Men, den är bara knepig när bilen är "i rörelse" alltså? Annars stämmer den? Låter ju nästan mer som taskig kontakt eller liknande. Hoppar den mycket?

268 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
nä. den bara glider ned då man kör. sen upp då man står stilla. tex uti stoppen. men vill fåtill det med tempmätaren. stör mig fruktansvärt på den.

268 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
it_mutt. såg du skrivit på någon annans tråd om ac, tänkte bara min funkar inte alltid ibland går den ibland inte acn asså. vad är felet då? asså snöflingan är inte där oftast ibland är den där och sådär.

268 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
och jag har ac vätska så. eller vad det heter.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2013
sju40 skrev:
nä. den bara glider ned då man kör. sen upp då man står stilla. tex uti stoppen. men vill fåtill det med tempmätaren. stör mig fruktansvärt på den.

Det kan jag förstå. För min del är det dock slut på idéer för tillfället =/

Hmm, händer det bara nu när det är "svalare" eller även på sommaren? För ac:n ska ju då inte gå att starta vid temperaturer under ~+5c

268 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
okej. den funka i somras har bara haft bilen i någon månad så.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2013
sju40 skrev:
okej. den funka i somras har bara haft bilen i någon månad så.

Ah, ja då är det inte omöjligt att det är temperaturreglerat (att kompressorn inte drar igång för att det är för kallt helt enkelt). Ska inte svära att det är exakt +5c, men där i krokarna iaf

268 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
har fått fylla glykol 2-3 gånger i vinter redan. så har inte sett något läckage någonstans. vad i helvete är felet. det är blå glykol vilket jag vet är fel så det behövs inte påpekas.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 november 2013
sju40 skrev:
har fått fylla glykol 2-3 gånger i vinter redan. så har inte sett något läckage någonstans. vad i helvete är felet. det är blå glykol vilket jag vet är fel så det behövs inte påpekas.

Var vattnet försvinner är ju halvt omöjligt att svara på tyvärr. Själv har jag dålig erfarenhet av Audis oljekylar ("blocket" som sitter mellan filter och motor). Men, det är ju givetvis inget som säger att det är där det läcker

Sök