3630
Sök

Köpråd Mercedes AMG C32 C55 E55

4 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#1
Efter att ha ägt alldeles för många Audis och Bmw så ska äntligen en våt dröm uppfyllas..Att köpa min första Mercedes:)..
Den är tänkt att bara fungera som en rolig sommarbil..

Jag har snöat in mig fullständigt på några modeller såsom C32,C55 och E55 alla i AMG utförandet..
Jag vet inte alls mycket om dom men min uppfattning är att E55:an är brutal medans C32:an är lite mer civiliserad..
Årsmodellerna är -03 och uppåt..

Prestanda,rå kraft blandat med komfort är det som gäller:)
Vore ytterst tacksam för råd och tips vad jag kan förvänta mig och bör tänka på..
Naturligtvis är det bästa att prova och titta på dom olika modellerna men jag vill gärna ha en liten uppfattning innan..

Så för och nackdelar tack:D..

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 november 2013
#2
Har haft C32 Amg förut och den var rolig att köra DOCK ej lika rolig som en M3 E46 inte på långa vägar (min personliga uppfattning) Sedan så har du som sagt C55 som är starkare men känns inte lika rå då det är en sugmotor. Oavsett vilken utav de du väljer så tänk på att försäkringen inte är gratis och inte heller verkstadsbesöken för den delen. De bilarna är nu "billiga" och alla kan köpa en sån men inte sköta den enligt planen. Det resulterar i att det finns massor med skit på marknaden oavsett sv-sålda eller importbilar.

Hade jag valt mellan de två hade jag gått på 55:an pga att 32:an börjar bli för gammal samt att w203 hade rostproblem de första åren.


Gällande E55:an Ja den lirar i en annan liga smile Går inte att jämför med ovan bilar, där har mercedes tagit de bästa ur de två med en kompressormatad v8:a OBS!! respektera den bilen om du köper den för den är nästan för brutal, satsa på en fin lågmilad ex UTAN V-max!! (v-max = sönderkörd i de flesta fallen)

Lycka till!!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

125 Inlägg
21 november 2013
#3
Har haft en e55 amg -03 och så brutala är dem inte men visst rör det på sig. Kolla så luftfjädringen funkar som den ska dyrt att fixa annars. Kolla även om intercooler pumpen fungera som den skall även detta ett dyrt men vanligt fel. Kan vara bytt på garanti/goodwill. Förövrigt är det en riktigt superbil men tänk på att delar och förbrukning snabbt drar iväg. Min bil vart också V-maxad av mig men jag jag toppade aldrig bilen för det???
Senast redigerat av Madick1 (21 november 2013)


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 november 2013
#4
Madick1 skrev:
Har haft en e55 amg -03 och så brutala är dem inte men visst rör det på sig. Kolla så luftfjädringen funkar som den ska dyrt att fixa annars. Kolla även om intercooler pumpen fungera som den skall även detta ett dyrt men vanligt fel. Kan vara bytt på garanti/goodwill. Förövrigt är det en riktigt superbil men tänk på att delar och förbrukning snabbt drar iväg. Min bil vart också V-maxad av mig men jag jag toppade aldrig bilen för det???

Om du inte tycker att den var brutal så kanske din inte gick så bra är min gissning, 0-100km/H på 4,7-4,8sek är inte normal wink och med V-Max som resulterar i 500+ hk och 0-100 på ca 4,5hk så borde den ha rört på sig.

Jag menade att folk som V-maxar bilar har en tendens att köra fort och hård annars hade man inte "trimmat" sin bil.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

125 Inlägg
22 november 2013
#5
PITSTOP skrev:
Madick1 skrev:
Har haft en e55 amg -03 och så brutala är dem inte men visst rör det på sig. Kolla så luftfjädringen funkar som den ska dyrt att fixa annars. Kolla även om intercooler pumpen fungera som den skall även detta ett dyrt men vanligt fel. Kan vara bytt på garanti/goodwill. Förövrigt är det en riktigt superbil men tänk på att delar och förbrukning snabbt drar iväg. Min bil vart också V-maxad av mig men jag jag toppade aldrig bilen för det???

Om du inte tycker att den var brutal så kanske din inte gick så bra är min gissning, 0-100km/H på 4,7-4,8sek är inte normal wink och med V-Max som resulterar i 500+ hk och 0-100 på ca 4,5hk så borde den ha rört på sig.

Jag menade att folk som V-maxar bilar har en tendens att köra fort och hård annars hade man inte "trimmat" sin bil.

kan ju också berå vad man är van med sedan tidigare kanske??? Sedan känns inte effekten i E55 som i andra bilar med samma effekt prestanda. Jag V-maxade min bil men kör inte som en idiot för det har liksom växt ifrån det


4 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#6
PITSTOP skrev:
Har haft C32 Amg förut och den var rolig att köra DOCK ej lika rolig som en M3 E46 inte på långa vägar (min personliga uppfattning) Sedan så har du som sagt C55 som är starkare men känns inte lika rå då det är en sugmotor. Oavsett vilken utav de du väljer så tänk på att försäkringen inte är gratis och inte heller verkstadsbesöken för den delen. De bilarna är nu "billiga" och alla kan köpa en sån men inte sköta den enligt planen. Det resulterar i att det finns massor med skit på marknaden oavsett sv-sålda eller importbilar.

Hade jag valt mellan de två hade jag gått på 55:an pga att 32:an börjar bli för gammal samt att w203 hade rostproblem de första åren.


Gällande E55:an Ja den lirar i en annan liga smile Går inte att jämför med ovan bilar, där har mercedes tagit de bästa ur de två med en kompressormatad v8:a OBS!! respektera den bilen om du köper den för den är nästan för brutal, satsa på en fin lågmilad ex UTAN V-max!! (v-max = sönderkörd i de flesta fallen)

Lycka till!!

Tack så mycket för tips och åsikter om dom bilarna..Försäkring på E55:an är faktiskt inte så farlig,vad jag tycker ialla fall..Jag har betalat likvärdiga premier till betydligt tråkigare bilar..Bensin räkningarna har jag räknat med att dom kan skena iväg..Verkstadskostnaderna blir jag nog medveten om när det är dags:(..

Jag håller med dig när du säger att sådana där bilar är nu "billiga" så att vi vanligt folk har råd att köpa dom men det slarvas nog en hel del med att sköta om dom..Jag hade en S2:a i RS utförande för några år sedan och tyvärr var det en slit och släng bil..Många ägare på kort tid och bara några få verkade ha kostat på den det som behövdes..

Jag tröttnade på den efter nästan 2 år då jag fick hela tiden kosta på den mer än jag fick ut glädje av att köra den..Kändes som att jag hela tiden var tvungen att byta saker som borde ha gjorts redan..
Men jag fick bara skylla mig själv eftersom det var upp till mig att gå igenom den nogrannare vad som borde ha gjorts på den..jag var nog lite blind:)..Men en riktigt rolig bil när den inte behövde lagas hela tiden:)..

Så den här gången tänker jag göra ett mer "genomtänkt" köp och verkligen hitta en så fin bil som möjligt med pålitlig historik..Så att jag kanske bara behöver kosta på den när det går sönder saker på den istället för att börja med att kosta på den det som redan borde ha gjorts..

Jag såg att det finns några M5:or (E60) på blocket för under 200tusen med ett hyffsat miltal men dom bilarna om några bör väl vara sjukt dyr att äga med verkstad mer mera?..

Utav dom bilar jag har kört/åkt så har jag sällan varit så imponerad som av en M3:a E46..Grymma prestanda med vansinnigt bra väghållning..

men som sagt,jag är rätt insnöad på speciellt E55:orna:)

Jag har respekt för den bilen om den respekterar mig:)smile...

4 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#7
Madick1 skrev:
Har haft en e55 amg -03 och så brutala är dem inte men visst rör det på sig. Kolla så luftfjädringen funkar som den ska dyrt att fixa annars. Kolla även om intercooler pumpen fungera som den skall även detta ett dyrt men vanligt fel. Kan vara bytt på garanti/goodwill. Förövrigt är det en riktigt superbil men tänk på att delar och förbrukning snabbt drar iväg. Min bil vart också V-maxad av mig men jag jag toppade aldrig bilen för det???

Tack så mycket för dina råd..Jag ska verkligen kolla närmare på priser på sådant och vad som verkligen är bytt med kvitton naturligtvis..Jag förstår att det är en dyr bil att äga,håller på att få mig en uppfattning om vad jag kan förvänta mig i diverse kostnader..Men dom som har ägt en E55:a verkar alla ha en gemensam åsikt..Dyr men fantastisk att köra:)

125 Inlägg
22 november 2013
#8
skruttibang skrev:
Madick1 skrev:
Har haft en e55 amg -03 och så brutala är dem inte men visst rör det på sig. Kolla så luftfjädringen funkar som den ska dyrt att fixa annars. Kolla även om intercooler pumpen fungera som den skall även detta ett dyrt men vanligt fel. Kan vara bytt på garanti/goodwill. Förövrigt är det en riktigt superbil men tänk på att delar och förbrukning snabbt drar iväg. Min bil vart också V-maxad av mig men jag jag toppade aldrig bilen för det???

Tack så mycket för dina råd..Jag ska verkligen kolla närmare på priser på sådant och vad som verkligen är bytt med kvitton naturligtvis..Jag förstår att det är en dyr bil att äga,håller på att få mig en uppfattning om vad jag kan förvänta mig i diverse kostnader..Men dom som har ägt en E55:a verkar alla ha en gemensam åsikt..Dyr men fantastisk att köra:)

Hej igen

Hittar du bara ett fint ex behöver den inte alls vara så dyr i drift. ofta är ju Barnsjukdommarna för länge åtgärdade men ändå värd att kolla upp. Detta är ju bilar som är byggda för at tåla mkt effekt och högfart på autobahn men visst är dem lite dyare i snitt på reservdelar eftersom allt är mkt sörre/grövre men vanlig underhåll är inte farlig.

Jag hade min som DD och det funkade alldeles utmärkt förutom förbrukningen då eftersom den drar mkt vid blandad körning.


4 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#9
Madick1 skrev:
skruttibang skrev:
Madick1 skrev:
Har haft en e55 amg -03 och så brutala är dem inte men visst rör det på sig. Kolla så luftfjädringen funkar som den ska dyrt att fixa annars. Kolla även om intercooler pumpen fungera som den skall även detta ett dyrt men vanligt fel. Kan vara bytt på garanti/goodwill. Förövrigt är det en riktigt superbil men tänk på att delar och förbrukning snabbt drar iväg. Min bil vart också V-maxad av mig men jag jag toppade aldrig bilen för det???

Tack så mycket för dina råd..Jag ska verkligen kolla närmare på priser på sådant och vad som verkligen är bytt med kvitton naturligtvis..Jag förstår att det är en dyr bil att äga,håller på att få mig en uppfattning om vad jag kan förvänta mig i diverse kostnader..Men dom som har ägt en E55:a verkar alla ha en gemensam åsikt..Dyr men fantastisk att köra:)

Hej igen

Hittar du bara ett fint ex behöver den inte alls vara så dyr i drift. ofta är ju Barnsjukdommarna för länge åtgärdade men ändå värd att kolla upp. Detta är ju bilar som är byggda för at tåla mkt effekt och högfart på autobahn men visst är dem lite dyare i snitt på reservdelar eftersom allt är mkt sörre/grövre men vanlig underhåll är inte farlig.

Jag hade min som DD och det funkade alldeles utmärkt förutom förbrukningen då eftersom den drar mkt vid blandad körning.

Hej hej

Låt säga att man hittar en E55:a i jättefint originalskick,importerad (som dom flesta verkar vara) fast den var bara ett kort tag i Tyskland..Relativt få ägare men ett miltal på 17 tusen..Bör man då stirra sig blind på det miltalet då jag förmodar att 17 tusen på den typen av bil är VÄLDIGT mycket?..Bilen kan fortfarande vara mycket fin..Men jag tänkte dels på när man säljer den så är väl knappast 20 tusen mil speciellt attraktivt då den förmodligen gått ganska hårt..Fast som du säger så är väl det mesta gjort för att hålla ordentligt så det kanske kompenseras av det?..

125 Inlägg
25 november 2013
#10
Hej

Personligen tycker jag 17mil är mkt speciellt med tanke på precis som du nämnar när man skall sälja iväg bilen sen? Men det behöver ju absolut inte betyda att bilen är slut dem håller sjukt hög kvalitet jämfört med dagens mercedes bilar. Min såg ut som ny efter 9500mil inte minsta slitage på inredningen. Min hade dock lite början till rost i bakre skärmkanter fram för hjulet så kolla efter det också.

Tycker ändå det finns en del fina sv-sålda till salu också men en import har ju inte sett lika mkt salt kanske. Allt beror på budget köp hellre en fin bil än en billig men se till att du har en budget som klara underhållet annars skall du avstå.



Sök