3052
Sök

Spänna generatorremmen????

CNC-Operatör
561 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
hoppas de hamna i rätt kategori..
Någon som vet hur man spänner generatorremmen på en opel astra F diesel 1,7tds-1997
ska man spänna med generatorn eller finns de nå lättare sätt???

8 Inlägg
2 december 2013
Är generatorn monterad på spännskena "En sån där böjd skena på ena sidan" så ska du spänna med den, men de är väl mycket lättare i så fall än att trixa med någon nedrans spännrulle tycker då jag iaf..

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2013
Jag har inte den blekaste hur det ser ut på en Astra -97...Men det finns kort förklarat två rem typer: Kilrem (typ 8-12mm bred) eller Multiribrem (typ 20mm bred i regel). En rem kan spännas manuellt, tex genom att man flyttar/vinklar ut generatorn, eller genom en fjäderbelastad historia eller liknande. Kikar man lite noggrannare så är det i regel uppenbart vilken variant man har, både vad gäller remmen samt hur den skall spännas...En sliten/förorenad rem kan slira trots rätt spänning. Har manuell spänning så ska man passa sig för att spänna alldeles för hårt, för hög spänning frestar på aggregatlagren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 december 2013
Jag vågar nästan garantera att det är plattrem med automatisk sträckare på den. I så fall går det inte att sträcka manuellt utan om remmen slirar får man byta den och även sträckaren om den har dålig spänst i fjädern.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

CNC-Operatör
561 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
oj ursäkta glömde skriva! de e löst
sitter en mutter typ bakom generatorn som man spänner på.
de e en kilrem på denna smile

Sök