3255
Sök

Ventiler och dess närliggande utrustning i en B5234T

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Håller för fullt på att köpa delar och bygga min första trimmade T5. Block och topp från en t-gul.
När det kommer till ventilerna funderar jag lite på hur mycket de tål.
Mitt mål är att satsa på cirka 400motorhästar eller något färre, och till min hjälp har jag nånstans strax under 1.5bar i tryck och något portad topp både på insug- och avgassidan. GLT-kammar och originalkolvar används och i dagsläget ser det ut som att BF98 blir bränslet kalaset baseras på.

Kommer mina originalventiler och ventilfjädrar att klara av detta? Något annat man bör tänka på utöver det sedvanliga när man ändå byter tätningarna och har ventilerna ur?

Kommer nog inte ligga å köra på maxvarv särskilt ofta, men nån gång då kommer jag nog få lust att varva ur schabraket och det får inte sluta i haveri varje gång big_smile

Tack på förhand!
MVH

8 250 Inlägg
7 december 2013
#2
Ventilerna i sig ska klara av det, samma sak med fjädrarna. Men i slutänden är det ju plånboken som brukar bestämma. För desto äldre fjädrarna är desto mjukare är dem, och även ventilerna åldras med ökad rasrisk.


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!

Grejorna har inte gått några extremt långa mil, men skall ta ditt råd och känna på fjädrarna. Det viktiga är i detta fall grejorna håller som de är nu smile

Har man någon tumregel för hur mycket nya, fräscha ventilfjädrar och ventiler klarar av?

MVH


Sök