4268
Sök

Frågor om att polera för första gången

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
17 november 2013
#41
Kapten gav ett bra svar! :-)


71 Inlägg
17 november 2013
#42
"Jag säger inget om att en mymätare inte är funktionell" nej du refererar till "gissningslek" ??
" gissningsleken och köpa klarlacksmätare för 10 tusentals kronor" - som att du inte förstår att det är tvärtom?
nu tar jag min tumstock och gissar längden på den här plankan?? wtf! har du ett instrument som säger xxmicroner så vet du ju ifall du skall göra nåt eller inte. nej tänker du gissningslek när skall mäta något med ett instrument är det något fel på dig? eller ja troll, då förstår jag dig mer.

att du inte kört igenom lacken på en bil utan att berätta det före för kunden låter otroligt, lite som en efterkonstruktion. Jag har aldrig gjort fel typ.  heter det inte "vis av erfarenhet", troll igen? eller är du en supermänniska som inte gör fel? återigen svarade du inte vad det kostar att lacka om det skulle bli fel, samt vad du tycker det skall kosta för att du skall ta steget och börja använda en klarlacksmätare?

återigen speglas din attityd mot att använda en mätare som ett hjälpmedel med "Det skulle du själv kunna kontrollera om du använder dig av den där ptgn som du förespråkar. och så länge du inte kör genom klarlacken kan du va säker på att det bara är klarlack du avverkat;) "
wtf! bestäm dig, är du emot hjälpmedel eller inte? läste du ens tråden jag klistrade in? eller trollar du mer?

att polermedel kan innehålla slipmedel är väl inget konstigt? trollar du igen nu? det är därför man skiljer på dessa genom abrasive och non abrasive medel. det är inget jag har hittat på. men jag gissar att du trollar igen, då det är helt omöjligt att inte veta om detta om man arbetar inom rekond.


så sluta trolla och svara ärligt istället på de frågor som kommer, vet du inte säg det istället eller gör som jag och hänvisa till de som testat så folk få bilda sig en egen uppfattning istället för att ta mig på orden om det!


71 Inlägg
17 november 2013
#43
Jill skrev:
Kapten gav ett bra svar! :-)

ja, jag hade inte förväntat mig ett svar ifrån dig ändå. lite väl mycket oneliners som inte säger så mycket ifrån din sida. jag tycker du kunde åtminstonde förklara ett mirrorshot som är bland de vanligaste formen av bild vid ett resultat av en rekond. så hade kaptenen fått lite info om hur fokus på objekt ifrån en spegelbild alltid visar ojämnheter på objektet om ytan den reflekteras ifrån är ojämn... men nejdå då var du tyst...


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
17 november 2013
#44
Rubank skrev:
Jill skrev:
Kapten gav ett bra svar! :-)

ja, jag hade inte förväntat mig ett svar ifrån dig ändå. lite väl mycket oneliners som inte säger så mycket ifrån din sida. jag tycker du kunde åtminstonde förklara ett mirrorshot som är bland de vanligaste formen av bild vid ett resultat av en rekond. så hade kaptenen fått lite info om hur fokus på objekt ifrån en spegelbild alltid visar ojämnheter på objektet om ytan den reflekteras ifrån är ojämn... men nejdå då var du tyst...

Kapten behöver ingen info, han klarar sig bra med sin kunskap kan jag garantera ;-)


Om man vill ha svar så får man ju uppträda därefter.


357 Inlägg
17 november 2013
#45
Om du bara kunde acceptera att man med rutin skapar sig en uppfattning om hur mkt mer man kan köra på en redan polerad klarlack så skulle mina argument kännas logiska.
Du hänvisade till en ptg, och hävdar att den kan mäta enbart klarlacken, vilket vissa av dom kan men dom är på tok för dyra för att någon som ska polera bilen första gången ska köpa en.
Jag hittade en billig variant här. https://www.globaltestsupply.com/c/187/ … _Gage.html
2200$ är ju ett fynd.
Bara för att jag inte tycker det är en viktig del för någon som ska polera bilen första gången betyder det inte att jag är superanti, de billigare varianterna är som jag skrev bra att ha på handmålade/ommålade bilar där jag då och då använder mätare.

Och att jag inte skulle kört genom lacken på en bil utan att vara beredd på det blir ju oxå ganska logiskt om du köper att man kan se om det finns mkt klarlack kvar att jobba med..

Vad det kostar att lacka är ju troligt individuellt, men vi gör bättringslack från 2000kr och uppåt.

Du slänger dig med så fina ord så ja blir lite osäker, med non abrasive menar du lackskydd eller fyllande produkter då eller polermedel som genom att ge trissan mer friktion avverkar?
Citera gärna nån sida på nätet.

Jag har arbetat med detta i 12 år på daglig basis, arbetar enbart åt privata kunder, står alltså inte o gör snabbjobb åt bilhandlare om dagarna.
Vi pysslar även med lackering och renovering, vilket kräver lite känsla för materialen och hur som fungerar.
Vi arbetar även med produktutveckling åt andra företag och även egna produkter.
Men jag personligen är inte så mkt av en teoretiker utan mer praktiskt, visst läser jag mkt online men jag testa och bekräftar att det verkligen fungerar innan jag rekommenderar det.
Vi håller utbildningar, där vi även går igenom hur en my mätare fungerar.
Jag snackar med o supportar dagligen proffskunder och har en rätt bra koll på vad proffskunder går för och de flesta är nog överens om att man skapar en känsla om hur mkt man kan köra på en klarlack..

Sen skulle jag gärna se lite bilder du tagit, då det precis som i övrigt känns som du läst om hur man tar bilder vid polering.
Jag fotar billack varje dag men är rätt värdelös på det men har förstått hur mkt roligare dom som är duktiga att fota får det att se ut.

Jag känner att du fått hyffsade svar på dina frågor, medans du bara slingrat dig från mina..

Men jag känner att det är mer givande att hjälpa folk som faktiskt tar till sig när man förklarar.


//




Rubank skrev:
"Jag säger inget om att en mymätare inte är funktionell" nej du refererar till "gissningslek" ??
" gissningsleken och köpa klarlacksmätare för 10 tusentals kronor" - som att du inte förstår att det är tvärtom?
nu tar jag min tumstock och gissar längden på den här plankan?? wtf! har du ett instrument som säger xxmicroner så vet du ju ifall du skall göra nåt eller inte. nej tänker du gissningslek när skall mäta något med ett instrument är det något fel på dig? eller ja troll, då förstår jag dig mer.

att du inte kört igenom lacken på en bil utan att berätta det före för kunden låter otroligt, lite som en efterkonstruktion. Jag har aldrig gjort fel typ.  heter det inte "vis av erfarenhet", troll igen? eller är du en supermänniska som inte gör fel? återigen svarade du inte vad det kostar att lacka om det skulle bli fel, samt vad du tycker det skall kosta för att du skall ta steget och börja använda en klarlacksmätare?

återigen speglas din attityd mot att använda en mätare som ett hjälpmedel med "Det skulle du själv kunna kontrollera om du använder dig av den där ptgn som du förespråkar. och så länge du inte kör genom klarlacken kan du va säker på att det bara är klarlack du avverkat;) "
wtf! bestäm dig, är du emot hjälpmedel eller inte? läste du ens tråden jag klistrade in? eller trollar du mer?

att polermedel kan innehålla slipmedel är väl inget konstigt? trollar du igen nu? det är därför man skiljer på dessa genom abrasive och non abrasive medel. det är inget jag har hittat på. men jag gissar att du trollar igen, då det är helt omöjligt att inte veta om detta om man arbetar inom rekond.


så sluta trolla och svara ärligt istället på de frågor som kommer, vet du inte säg det istället eller gör som jag och hänvisa till de som testat så folk få bilda sig en egen uppfattning istället för att ta mig på orden om det!
Senast redigerat av KaptenHaddock (17 november 2013)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

71 Inlägg
17 november 2013
#46
Jag är inte den som är den, du vet ju själv vad du kan och inte så good for you! som jag redan skrivit så har jag hänvisat till ett annat bilforum där de testat en enklare variant för 1000kr.
Om du vill hitta billiga avancerade modeller så fanns det tips om att de säljs under andra namn på både ebay och Alibaba sidorna, det finns som sagt mängder av dom, Guangzhou Amittari är en av dessa. Jag har inte köpt en sådan själv och kan inte gå i god för att det är bra eller dåligt.

gällande fina ord så använder jag gärna de termer som det står på produkterna och som i allmänna ordalag används för att beskriva vad de är. se gärna menzerna eller megs produktblad vilka de har inom de olika delarna där de även beskriver hur de skall användas. ju större grit ju snabbare cut. dvs mer slipmedel aggresivare mot ytan. Jag vet ju att du trollar igen och inte väljer att beskriva detta själv. lite trist då det i allra högsta grad är en av de svårare bedömningarna man skall göra som nybörjare. att välja vart man skall börja med för medel och vad som är nästa steg. http://i184.photobucket.com/albums/x121 … kmod-1.jpg


357 Inlägg
17 november 2013
#47
Presentera då en mätare som kan mäta enbart klarlacken på ett tillförlitligt sätt till rätt pris, eller tycker du det är rimligt att hänvisa till ett namn på en firma som säljer kinakopior?
Som jag sagt snart 10ggr nu det finns de som mäter alla 3 lager för hyffsat billiga pengar.

"du får 5 min på dig att förklara non abrasive medel för polering av klarlack och vad det gör och när man använder det. "

Jag frågade om ett svar på frågan och skrev hur jag själv resonerade?
Och du ger mig som svar att det är olika avverkningsgrad på olika polermedel?

/

Rubank skrev:
Jag är inte den som är den, du vet ju själv vad du kan och inte så good for you! som jag redan skrivit så har jag hänvisat till ett annat bilforum där de testat en enklare variant för 1000kr.
Om du vill hitta billiga avancerade modeller så fanns det tips om att de säljs under andra namn på både ebay och Alibaba sidorna, det finns som sagt mängder av dom, Guangzhou Amittari är en av dessa. Jag har inte köpt en sådan själv och kan inte gå i god för att det är bra eller dåligt.

gällande fina ord så använder jag gärna de termer som det står på produkterna och som i allmänna ordalag används för att beskriva vad de är. se gärna menzerna eller megs produktblad vilka de har inom de olika delarna där de även beskriver hur de skall användas. ju större grit ju snabbare cut. dvs mer slipmedel aggresivare mot ytan. Jag vet ju att du trollar igen och inte väljer att beskriva detta själv. lite trist då det i allra högsta grad är en av de svårare bedömningarna man skall göra som nybörjare. att välja vart man skall börja med för medel och vad som är nästa steg. http://i184.photobucket.com/albums/x121 … kmod-1.jpg

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

71 Inlägg
18 november 2013
#48
KaptenHaddock skrev:
Presentera då en mätare som kan mäta enbart klarlacken på ett tillförlitligt sätt till rätt pris, eller tycker du det är rimligt att hänvisa till ett namn på en firma som säljer kinakopior?
Som jag sagt snart 10ggr nu det finns de som mäter alla 3 lager för hyffsat billiga pengar.

"du får 5 min på dig att förklara non abrasive medel för polering av klarlack och vad det gör och när man använder det. "

Jag frågade om ett svar på frågan och skrev hur jag själv resonerade?
Och du ger mig som svar att det är olika avverkningsgrad på olika polermedel?

frågade du om ett svar på frågan?? vad resonerade du om? det är lite svårt att förstå vad du menar när du svamlar så mycket om irrelevanta delar och utläggningar.

"Som jag sagt snart 10ggr nu det finns de som mäter alla 3 lager för hyffsat billiga pengar."
har du skrivit 10ggr om billiga mätare? den enda gången jag sett dig skriva om mätare var ju DeFelsko´n och nej även om den var tiotusentals kronor billigare än vad du hävdade att de kostade så skiljer den sig markant mot den mätare som de testat i länken jag gav dig. som för övrigt kostar runt 1000lappen.

provade du ens att klistra in namnet på tillverkaren på den sidan? som sagt jag har inte provat det märket tidigare och kan inte säga om de är bra eller inte, priserna verkar variera upp till 3500kr när jag snabbkollade senast. vilket verkar lite bättre än ditt exempel förutsatt att de fungerar på samma sätt och tillförlitlighet.

jag skrev en fråga till Jill, om inte hon kunde förklara det Marcus tidigare i tråden antytt. polering med ett medel som inte ska ta ner klarlacken. - det kunde hon inte och ditt svar var snarare en fråga om du trodde jag menade filler, lackskydd eller medel som får trissan att avverka mer - "Du slänger dig med så fina ord så ja blir lite osäker, med non abrasive menar du lackskydd eller fyllande produkter då eller polermedel som genom att ge trissan mer friktion avverkar?" jag tror fortfarande att du trollar, trist...

Det hade varit bra med ett liknande upplägg där det recenseras produkter och hur de ligger i skalan jämfört med andra tillverkares nivåer. på samma sätt som den bilden jag klistrade in, den har ju några år på nacken och fler produkter skulle behövas för att lättare kunna välja rätt medel när man är nybörjare och skall lära sig på vilken nivå man ska kliva in. vet inte hur du gör i din utbildning om du kör ett märke med deras egna steg eller om du lär ut olika märkens nivåer och när de överlappar?


357 Inlägg
18 november 2013
#49
Om du inte kan plocka fram en specifik modell ens från internet så sluta skriva om dom.
Jag vet att man köpa en magnetisk som mäter alla lager för en billig peng men jag har du hittat någon som enbart mäter klarlacken?
Jag gjorde ett försök att hitta en nu men utan framgång, jag kan ju ha fel men jag antar att du i brist på verklig erfarenhet hade missat att de billigare inte delar upp lagren utan mäter djupet på alla 3 samtidigt.
Annars ta fram en tillförlitlig variant så de som är intresserade kan beställa, även jag kommer nog beställa en sådan.
Men en som mäter alla 3 lager är som jag sa inte så viktigt för en amatör om man inte förstår hur man tittar på hur lackytan blir blankare genom avverkning.

Hehe i verkligheten behöver man inte ha 20 olika polermedel.
De flesta leverantörer har polermedel för de olika stegen, från avverkande till slutfinish det har nog de flesta räknat ut.

/



Rubank skrev:
KaptenHaddock skrev:
Presentera då en mätare som kan mäta enbart klarlacken på ett tillförlitligt sätt till rätt pris, eller tycker du det är rimligt att hänvisa till ett namn på en firma som säljer kinakopior?
Som jag sagt snart 10ggr nu det finns de som mäter alla 3 lager för hyffsat billiga pengar.

"du får 5 min på dig att förklara non abrasive medel för polering av klarlack och vad det gör och när man använder det. "

Jag frågade om ett svar på frågan och skrev hur jag själv resonerade?
Och du ger mig som svar att det är olika avverkningsgrad på olika polermedel?

frågade du om ett svar på frågan?? vad resonerade du om? det är lite svårt att förstå vad du menar när du svamlar så mycket om irrelevanta delar och utläggningar.

"Som jag sagt snart 10ggr nu det finns de som mäter alla 3 lager för hyffsat billiga pengar."
har du skrivit 10ggr om billiga mätare? den enda gången jag sett dig skriva om mätare var ju DeFelsko´n och nej även om den var tiotusentals kronor billigare än vad du hävdade att de kostade så skiljer den sig markant mot den mätare som de testat i länken jag gav dig. som för övrigt kostar runt 1000lappen.

provade du ens att klistra in namnet på tillverkaren på den sidan? som sagt jag har inte provat det märket tidigare och kan inte säga om de är bra eller inte, priserna verkar variera upp till 3500kr när jag snabbkollade senast. vilket verkar lite bättre än ditt exempel förutsatt att de fungerar på samma sätt och tillförlitlighet.

jag skrev en fråga till Jill, om inte hon kunde förklara det Marcus tidigare i tråden antytt. polering med ett medel som inte ska ta ner klarlacken. - det kunde hon inte och ditt svar var snarare en fråga om du trodde jag menade filler, lackskydd eller medel som får trissan att avverka mer - "Du slänger dig med så fina ord så ja blir lite osäker, med non abrasive menar du lackskydd eller fyllande produkter då eller polermedel som genom att ge trissan mer friktion avverkar?" jag tror fortfarande att du trollar, trist...

Det hade varit bra med ett liknande upplägg där det recenseras produkter och hur de ligger i skalan jämfört med andra tillverkares nivåer. på samma sätt som den bilden jag klistrade in, den har ju några år på nacken och fler produkter skulle behövas för att lättare kunna välja rätt medel när man är nybörjare och skall lära sig på vilken nivå man ska kliva in. vet inte hur du gör i din utbildning om du kör ett märke med deras egna steg eller om du lär ut olika märkens nivåer och när de överlappar?
Senast redigerat av KaptenHaddock (18 november 2013)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 november 2013
#50
Lite kul tråd att läsa då Kaptenen verkligen försöker förklara läget för Rubank... Medans Rubank som svarar på frågor som är helt irrelevanta och slänger sig med ord han knappt själv förstår big_smile Dessutom så anklagar han Kaptenen för trollning? Lol vafan ge dig nu Rubank.

Det roliga är att denna minst sagt avancerade diskussionen kom i en tråd som heter: "Frågor om att polera för första gången"... FÖRSTA GÅNGEN. Herre gud snacka om att Rubank lyckas skrämma iväg folk från denna underbara hobby. :S

// Niklas Johansson

357 Inlägg
18 november 2013
#51
Hehe, jag vart nog något trollad o känner att det börjar bli löjligt, men mina 2 inlägg angående hur man kan räkna ut hur mkt som finns kvar av klarlacken på en fabrikslackad bil tror jag kan vara ganska bra för många att läsa.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

71 Inlägg
18 november 2013
#52
jag ger upp... sad


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
21 november 2013
#53
Känns som jag var en bidragande orsak till att den här tråden barkade iväg så jag gör ett försök i att förtydliga mig. Dock måste jag påpeka att många här verkar tävla i om vem som vet mest och mer handlar om att överbevisa andra om att dom har fel än att hjälpa varann. Vilket är tråkigt..

Som jag skrev så polerar en del bilen flera ggr i månaden och en del polerar den inte alls.. och jag tycker fortfarande INTE att nån kan säga att varken det ena eller det andra är FEL. Sen så är det ju naturligtvis så att man måste tänka framåt och då ha olika faktorer i åtanke. Så som aggressivitet på medlet man använder, klarlackens tjocklek osv..

De enda uppenbara "fel" jag kan se i tråden är när man påskiner att man inte kan polera en bil några gånger i månaden utan att köra hål.. det kan man definitivt göra om det finns klarlack till det. Allt beror som sagt på tex hur mkt klarlack det finns och hur aggresivt medel samt trissa man använder.

Sen tänkte jag på ditt inlägg Hadokk, och generellt sett så får man en fingervisning om att klarlackslagret börjar "ta slut" när apelsinytan försvinner. Men det förutsätter att det är en tämligen basic lack. Om du tex har 18 lager som är mellanslipade och sprutade av en skillad kille (eller tjej!) så kan du avverka mycket och ändå ha MASSOR av klarlack kvar..

Min summering och försök till att göra ett förtydligande utan att bli påhoppad är att ingen annan än bilägaren kan säga hur ofta man "ska" polera bilen. Men ägaren bör ha i åtanke att det finns bara en viss mängd klarlack, och att vid polering så nöter man på ytan (i varierande grad beroende på trissa, medel mm). Så mängden klarlack och mängden nötning är ekvationen om hur många ggr du kan polera utan att köra hål. Det är sanningen, mängden klarlack VS avverkningen avgör hur många ggr du kan polera innan du går igenom..

Faktorerna som glömts bort är att man kan ha olika mkt klarlack och olika aggressiva polermetoder. Och att det kräver ett tämligen basic klarlackslager för att du ska va på gränsen när apelsinytan gett med sig. Jag har slipat ofantligt mycket på en del bilar EFTER att apelsinytan försvunnit utan att gå igenom. Då för att "släta" ut och rikta tex sjunkningar..

Hoppas på att bli överraskad av frånvaron av påhopp.. Ä*r påhopp ofrånkomliga så var gärna sakliga. Kör hårt, går det hål så är det bara att lacka om! big_smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 november 2013
#54
Larpa skrev:
Känns som jag var en bidragande orsak till att den här tråden barkade iväg så jag gör ett försök i att förtydliga mig. Dock måste jag påpeka att många här verkar tävla i om vem som vet mest och mer handlar om att överbevisa andra om att dom har fel än att hjälpa varann. Vilket är tråkigt..

Som jag skrev så polerar en del bilen flera ggr i månaden och en del polerar den inte alls.. och jag tycker fortfarande INTE att nån kan säga att varken det ena eller det andra är FEL. Sen så är det ju naturligtvis så att man måste tänka framåt och då ha olika faktorer i åtanke. Så som aggressivitet på medlet man använder, klarlackens tjocklek osv..

De enda uppenbara "fel" jag kan se i tråden är när man påskiner att man inte kan polera en bil några gånger i månaden utan att köra hål.. det kan man definitivt göra om det finns klarlack till det. Allt beror som sagt på tex hur mkt klarlack det finns och hur aggresivt medel samt trissa man använder.

Sen tänkte jag på ditt inlägg Hadokk, och generellt sett så får man en fingervisning om att klarlackslagret börjar "ta slut" när apelsinytan försvinner. Men det förutsätter att det är en tämligen basic lack. Om du tex har 18 lager som är mellanslipade och sprutade av en skillad kille (eller tjej!) så kan du avverka mycket och ändå ha MASSOR av klarlack kvar..

Min summering och försök till att göra ett förtydligande utan att bli påhoppad är att ingen annan än bilägaren kan säga hur ofta man "ska" polera bilen. Men ägaren bör ha i åtanke att det finns bara en viss mängd klarlack, och att vid polering så nöter man på ytan (i varierande grad beroende på trissa, medel mm). Så mängden klarlack och mängden nötning är ekvationen om hur många ggr du kan polera utan att köra hål. Det är sanningen, mängden klarlack VS avverkningen avgör hur många ggr du kan polera innan du går igenom..

Faktorerna som glömts bort är att man kan ha olika mkt klarlack och olika aggressiva polermetoder. Och att det kräver ett tämligen basic klarlackslager för att du ska va på gränsen när apelsinytan gett med sig. Jag har slipat ofantligt mycket på en del bilar EFTER att apelsinytan försvunnit utan att gå igenom. Då för att "släta" ut och rikta tex sjunkningar..

Hoppas på att bli överraskad av frånvaron av påhopp.. Ä*r påhopp ofrånkomliga så var gärna sakliga. Kör hårt, går det hål så är det bara att lacka om! big_smile

Jag anser att du har helt rätt i det du skriver.

MEN - i en tråd som handlar om hur man polerar sin bil första gången så är det fel att uppmana och säga att det går bra att polera bilen flera gånger per månad bla bla bla. En vanlig människa har oftast en standard lack - antingen en sniklack gjord av någon snabb-svartlackerare eller originallack. Därför bör man utgå från det och hjälpa personen där efter. Sen kan man ju nämna att om man lackat om bilen och bett om 18 extra lager klarlack så finns det ju mera att polera av. Men det bör verkligen förtydligas tycker jag i alla fall.

// Niklas Johansson

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
21 november 2013
#55
Vilket jag redan hade gjort.. smile

315 Inlägg
9 december 2013
#56
mitt tips är iaf att hämta lite lösa bildelar att prova på först innan man ger sig på sin egen bil. sen är det oerhört viktigt att den är grundligt gjord innan man börjar minsta gruskorn kan förstöra för vem som hellst...

kanske börja prova med vaxpolish och vanligt wax första gångerna för att få in vanan ja vet inte samma sak men kan ta bort nervositeten innan man ger sig på en polering och en liten yta i taget...

men ja är bara amatör så ta lite med en nypa salt...


Sök