2917
Sök

Ventilknack/ Missljud volvo s40 2.0t

13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#1
Tja! Har en volvo s40 2.0t som inte vart som den ska på senaste!
Började för ca 2 veckor sedan med att bilen knackade när jag startade en morgon:|
Gick ut och lyssna och ah det är från motorn iaf, men efter en stund slutade det? körde som vanligt, bilen gick som den skulle och tänkte inte mer på det men sen var det samma sak dagen efter.
Och nu känns det som det är värre för nu när jag låter bilen stå i typ en kvart så är det tillbaka fast det försvinner typ direkt.

Funderar på om förra ägaren inte bytt olja på länge och nu när jag serva den blev de något kvar från den gamla oljan som inte mixades bra men den nya så att det täpper till för lyftarna eller något? yikes

All hjälp uppskattas! big_smile


498 Inlägg
1 december 2013
#2
Vad för olja hällde du i motorn?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#3
SLG skrev:
Vad för olja hällde du i motorn?

Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40 smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 december 2013
#4
Bland det första kraven på oljor är att dom ska kunna blandas med andra oljor.
Och det är skillnad på "knack" och "tick" lättast är om du ger oss ett litet videoklipp.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#5
http://www.youtube.com/watch?v=jaqqmpM5 … e=youtu.be

Låter jävla mö värre i klippet dock tongue men ah du kanske har rätt om att det tickar mer än det knackar!


519 Inlägg
1 december 2013
#6
låter som grenröret är sprucket och avgaser läcker ut..när grenröret blir varmt så expanderar det så sprickan blir tätare och låter mindre..

13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#7
dan-kristian skrev:
låter som grenröret är sprucket och avgaser läcker ut..när grenröret blir varmt så expanderar det så sprickan blir tätare och låter mindre..

Kanske är så väl? haft den tanken också men inte kolla så noga på det... får kanske göra det! smile


13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#8
LeafBox skrev:
Bland det första kraven på oljor är att dom ska kunna blandas med andra oljor.
Och det är skillnad på "knack" och "tick" lättast är om du ger oss ett litet videoklipp.

La upp klippet! smile


881 Inlägg
1 december 2013
#9
Är inget ventilknack i alla fall. smile


13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#10
PlumCrazy skrev:
Är inget ventilknack i alla fall. smile

Mer åt en spricka i grenröret då ? smile


881 Inlägg
1 december 2013
#11
Benjaminollila skrev:
PlumCrazy skrev:
Är inget ventilknack i alla fall. smile

Mer åt en spricka i grenröret då ? smile

Kan jag inte svara på, kanske det, men ventilknack är det inte. smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 december 2013
#12
Ja det är alldeles för doft för att vara tryckarna, men alldeles för "ihåligt" för att vara vev/ramlager.
Skulle börjat med att se över första delarna på avgassystemet.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

13 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#13
LeafBox skrev:
Ja det är alldeles för doft för att vara tryckarna, men alldeles för "ihåligt" för att vara vev/ramlager.
Skulle börjat med att se över första delarna på avgassystemet.

Ska kika på det och hoppas! tongue


13 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198550/198550-9818cc687eb86f2b1aabaafe4509c0fe.jpg
Hittade avgasläckaget idag! tyvärr så var det ju turbon!sad


881 Inlägg
5 december 2013
#15
Benjaminollila skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/199/198550/198550-9818cc687eb86f2b1aabaafe4509c0fe.jpg
Hittade avgasläckaget idag! tyvärr så var det ju turbon!sad

Hellre turbo än en slut motor. smile Skönt du hittade felet.


13 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#16
PlumCrazy skrev:
Benjaminollila skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/199/198550/198550-9818cc687eb86f2b1aabaafe4509c0fe.jpg
Hittade avgasläckaget idag! tyvärr så var det ju turbon!sad

Hellre turbo än en slut motor. smile Skönt du hittade felet.

Ah det var bra fast ändå inte bra typ! ja rätt gött tack för alla svar smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2013
#17
Benjaminollila skrev:
Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40 smile

Mja...är inte helt säker på att Magnatec är en äkta helsyntet, o inte "bara" en hydrocrackad mineral (som var fallet tidigare...). Har varit lite diskussioner om vad som egentligen är en syntetisk olja, vissa menar att en äkta syntetisk olja tillhör Grupp 4 (PAO) och Grupp 5 (Ester) medan andra anser att oljor i Grupp 3 ("Råolja med syntetiska tillsatser") är även de syntetiska, o det är gissningsvis just i Grupp 3 som Magnatec hamnar...Gissar att Edge-serien hamnar i Grupp 4....Själv kör jag numera med Aral SuperTronic 0W40 i min bruxis, så vitt jag vet åtminstone en Grupp 4 olja, men en lägsta flyttemp kring -60 grader vilket kan peka på att det kan till o med vara en Grupp 5 olja:). Billig är den med om man köper på nätet, ca 260kr för 4 liter inkl frakt, om man köper 5 dunkar samtidigt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

354 Inlägg
10 december 2013
#18
Benjaminollila skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=jaqqmpM5ENw&feature=youtu.be

Låter jävla mö värre i klippet dock tongue men ah du kanske har rätt om att det tickar mer än det knackar!

de där har nog inget med sprickan på turbon å göra!
så här lät min s40 när ett vevlager va kaputt
http://www.youtube.com/watch?v=D5KgKC3VFOA


13 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#19
rudarmy skrev:
Benjaminollila skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=jaqqmpM5ENw&feature=youtu.be

Låter jävla mö värre i klippet dock tongue men ah du kanske har rätt om att det tickar mer än det knackar!

de där har nog inget med sprickan på turbon å göra!
så här lät min s40 när ett vevlager va kaputt
http://www.youtube.com/watch?v=D5KgKC3VFOA

Jo det är ett avgasläckage från turbon smile Ett vevlager hade ju inte slutat låta och hade ju hört det betydligt mer när jag varvar motorn? smile Ljudet från din är väldigt annorlunda ^^


13 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#20
dawwe skrev:
Benjaminollila skrev:
Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40 smile

Mja...är inte helt säker på att Magnatec är en äkta helsyntet, o inte "bara" en hydrocrackad mineral (som var fallet tidigare...). Har varit lite diskussioner om vad som egentligen är en syntetisk olja, vissa menar att en äkta syntetisk olja tillhör Grupp 4 (PAO) och Grupp 5 (Ester) medan andra anser att oljor i Grupp 3 ("Råolja med syntetiska tillsatser") är även de syntetiska, o det är gissningsvis just i Grupp 3 som Magnatec hamnar...Gissar att Edge-serien hamnar i Grupp 4....Själv kör jag numera med Aral SuperTronic 0W40 i min bruxis, så vitt jag vet åtminstone en Grupp 4 olja, men en lägsta flyttemp kring -60 grader vilket kan peka på att det kan till o med vara en Grupp 5 olja:). Billig är den med om man köper på nätet, ca 260kr för 4 liter inkl frakt, om man köper 5 dunkar samtidigt...

Okej du! Inte sådär high på oljor men tror denna oljan duger för min s40 ^^



Sök