3251
Sök

Volvo 945 startar ej efter larmet gått.AKUT!

515 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#1
Hallå allihopa! Har en 945 med VGA1 som larmet gick på, så jag kopplade förbi så att startmotorn gick runt, men jag har ingen gnista. Har bytt tändspole och knackat på tändmodulen men inget resultat...

Någon som varit med om liknande? Tack på förhand smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

111 Inlägg
1 februari 2014
#2
låter rätt logiskt att ett larm gör så att man inte kan starta bilen, då borde det i regel inte funka att koppla så att startmotorn går runt så man kan starta, då är det ett dåligt säkerhetssystem annars tongue men hur man fixar det vet jag dock inte. Kolla säkringen, dra ur och sätt in med tändningen igång, annars får du väl koppla ur larmet helt hmm


515 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#3
Ja exakt, det tycker jag med, men har sökt jätte mycket om det och det va det enda svaret jag hitta 😃

§9 Annonsering gäller även signaturen!

773 Inlägg
1 februari 2014
#4
det ska troligtvis finnas en dosa som man låser/låserupp bilen om du har den så kan du stänga av de me den genomat att låsa och låsaupp.

1 008 Inlägg
1 februari 2014
#5
Volvoguardlarmen har enbart 1 startspärr och den är kopplad till startmotorn.
Årsmodell?
går bränslepump/arna ?


515 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#6
Tvedberg-ja men den dosan finns inte kvar, har bara nyckel..
240bns- pumparna låter när man sätter på tändningen. Årsm 94.

§9 Annonsering gäller även signaturen!

773 Inlägg
2 februari 2014
#7
NSS207 skrev:
Tvedberg-ja men den dosan finns inte kvar, har bara nyckel..
240bns- pumparna låter när man sätter på tändningen. Årsm 94.

kolla boxen till larmet de brukar finnas en sådan och sen hör med dom som tillverka de om man kan köpa en dosa eller koppla bort de på någe vänster.

1 008 Inlägg
2 februari 2014
#8
Okej, om pumparna går när tändningen slås på så borde iaf svänghjulsgivaren vara hel och kunna uteslutas, och felet bör ligga på tändsystemets sida.

Har du kollat om du har några felkoder? om inte - gör det.
Har du kollat så du har spänning på tändspolens anslutning nr 15 blå kabel när tändningen är på ??
Om inte spänning finns där: kolla säkring (B230FD) om du har B230FT så prova att byta spridarrelät.

Om spänning finns till tändspolen, ta lös kontakten på tändslutsteget och kontrollera att kablarna sitter fast i kontakten, och/eller byt tändslutsteget.


Tvedberg: Fjärrkontrollen till VGA1/CarGard1120 har utgått hos volvo och det är måånga år sedan som CSD AB slutade att tillverka inte dessa.
Larmets startspärr har TS redan kopplat bort ju.


515 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#9
240bns: sitter en f motor i, skall kolla detta med spänningen imorgon, tog loss kabelstycket på "tändmodulen" som sitter på vänster innerskärm och knackade lite på den men inget där..

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
5 februari 2014
#10
I min kärra, förvisso VGA2, så krävs det att om bilen är låst med dosa så måste den låsas upp med dosa.
Låste du bilen med dosan och tappade sedan bort den? Säker på att det är VGA1? Årsmodell?

20 Inlägg
5 februari 2014
#11
sitter 3 säkringar under ratten ryck ur dom big_smile

Det finns minst en speciell person i varje mindre stad. körandes runt i sin Volvo 740 eller så syns han vanligtvis i en Volvo 940 eller Volvo 240. Sladdandes runt korvkiosken.

515 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#12
tju2an:Ja, vga1 har ju en treakantig dosa i a-stolpen. vga2 har ju en diod vid högtalargallret smile Och nej det har aldrig funnits någon dosa till bilen enligt dom 3 senaste ägarna.

Darta: 3 säkringar? som går till?

§9 Annonsering gäller även signaturen!

1 008 Inlägg
5 februari 2014
#13
Dom säkringar som avses bör vara de som sitter på larmets anslutningskablage, MEN som sagt, du har redan kopplat förbi startspärren (startmotorn) och någon annan startspärr finns ej på detta larm.

Så felet ligger någon annanstanns.

Har du kollat upp de punkter jag skrev?


515 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#14
240bns: Nej har inte haft tillgång till multimeter idag, löser det imorgon så hör jag av mig här! smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

20 Inlägg
6 februari 2014
#15
NSS207 skrev:
tju2an:Ja, vga1 har ju en treakantig dosa i a-stolpen. vga2 har ju en diod vid högtalargallret smile Och nej det har aldrig funnits någon dosa till bilen enligt dom 3 senaste ägarna.

Darta: 3 säkringar? som går till?

larm,startspärr,och nånting mer. gjorde detta för ungefär en vecka sen på en 945a som larmet hade gått på!

Det finns minst en speciell person i varje mindre stad. körandes runt i sin Volvo 740 eller så syns han vanligtvis i en Volvo 940 eller Volvo 240. Sladdandes runt korvkiosken.

515 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#16
Kan ju testa, är ju värt ett försök!

Har mätt lite nu och har direkt ström till tändspolen som det skall vara! så nästa blir att byta kabeln mellan spole och fördelar, och annars hela fördelaren! smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
7 februari 2014
#17
som sagt volvo har inget larm kopplat så det bryter något annat än startmotorn.

på min 740 har jag krånglat till det där går bilen att starta men sen stannar den och går inte att få liv i utan att man vet hur man ska gå tillväga smile gillar förvarningen så man hinner ut och knacka en tjuv smile

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
7 februari 2014
#18
Growe skrev:
som sagt volvo har inget larm kopplat så det bryter något annat än startmotorn.

på min 740 har jag krånglat till det där går bilen att starta men sen stannar den och går inte att få liv i utan att man vet hur man ska gå tillväga smile gillar förvarningen så man hinner ut och knacka en tjuv smile

jo 945a har det vi kopplade så vi hade direkt ström till spolen och drog runt startmotorn med att lägga en mejsel imellan men då ville den fortfarande inte starta, så då ryckte jag dom 3 säkringarna under ratten och då hoppa den igång direkt smile

Det finns minst en speciell person i varje mindre stad. körandes runt i sin Volvo 740 eller så syns han vanligtvis i en Volvo 940 eller Volvo 240. Sladdandes runt korvkiosken.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
7 februari 2014
#19
darta skrev:
Growe skrev:
som sagt volvo har inget larm kopplat så det bryter något annat än startmotorn.

på min 740 har jag krånglat till det där går bilen att starta men sen stannar den och går inte att få liv i utan att man vet hur man ska gå tillväga smile gillar förvarningen så man hinner ut och knacka en tjuv smile

jo 945a har det vi kopplade så vi hade direkt ström till spolen och drog runt startmotorn med att lägga en mejsel imellan men då ville den fortfarande inte starta, så då ryckte jag dom 3 säkringarna under ratten och då hoppa den igång direkt smile

då var det något superknas någonstans för det är enbart startmotorn som kopplas ur... 3säkringar?  orginal larmet åtminstånde vg2 som jag har färskt i huvudet har bara 2säkringar


förövrigt så är det inte bara spolen som behöver ström utan soppa pumpen oxå..inte så att  ni glömde att vrida på nyckeln? ;-)

för tändningsllåset är uppdelat i olika grupper så ström inte ska gå baklänges...

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
9 februari 2014
#20
kommer inte ihåg vad larmet hete men satt i allafall 3 säkringar under ratten och ryckte man ur dom starta den direkt smile


nej soppa fick den för jävlar att det börja lukta efter man hade dragit runt den nägra gånger smile

Det finns minst en speciell person i varje mindre stad. körandes runt i sin Volvo 740 eller så syns han vanligtvis i en Volvo 940 eller Volvo 240. Sladdandes runt korvkiosken.


Sök