2810
Sök

Tror jag blir lurad av verkstad angående kardanaxel.

165 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej, lämnade in bilen för ett tag sedan för att byta stödlagret till kardanen, men efter det så har jag fått hemska vibrationer när jag kommer till ca 60Km/h, så därför lämnade jag in den för att dom skulle rätta till det, hämtar bilen och får beskedet att bakre kardanaxeln är skadad och har blivit böjd för att jag kört på någon kant eller gupp typ...

Jag kikade såklart under och ser ju att både ljuddämparen och det staget till bakaxeln sitter mycket längre ner än kardanen, båda helt intakta.

så min fråga är, kan man köra sönder en kardanaxel, utan att köra på grusväg eller ojämnare väg än en landsväg med fartgupp?

Bilen är en 960 -92, dvs utan multilink bakaxeln.

Bilen är sänkt 60 fram och 40 bak, så jag har ju inte precis kört fort över gupp, eller gupp högre än fronten kommer över.

tack!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

414 Inlägg
6 februari 2014
#2
Om du inte är enda ägaren på bilen kan det ju va förra ägaren som kört, annars kan de ju va påhitt också. Det vet man aldrig om man inte skruvar själv smile
Senast redigerat av joH900 (6 februari 2014)

Skåning
739 Inlägg
6 februari 2014
#3
Det låter nästan som att kardanhalvorna har delats och satts ihop förvridet i förhållande till varandra.
Jag vet de som har råkat ut för det bara genom att dela och sätta ihop dem.
Då vibrerade det i olika hastigheter, riktigt ordentligt.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

165 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#4
joH900 skrev:
Om du inte är enda ägaren på bilen kan det ju va förra ägaren som kört, annars kan de ju va påhitt också. Det vet man aldrig om man inte skruvar själv smile

Jag är andra ägaren, men det borde väl ha märkts innan bytet i så fall? för då gick hon som en ängel i höga hastigheter.
Ibanezman skrev:
Det låter nästan som att kardanhalvorna har delats och satts ihop förvridet i förhållande till varandra.
Jag vet de som har råkat ut för det bara genom att dela och sätta ihop dem.
Då vibrerade det i olika hastigheter, riktigt ordentligt.

Exakt min första tanke med!
Då antar jag att det är jobbigt att få tillbaka det rätt och billigast för verkstaden att låta mig köpa en ny kardan?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

Skåning
739 Inlägg
7 februari 2014
#5
xenon skrev:
joH900 skrev:
Om du inte är enda ägaren på bilen kan det ju va förra ägaren som kört, annars kan de ju va påhitt också. Det vet man aldrig om man inte skruvar själv smile

Jag är andra ägaren, men det borde väl ha märkts innan bytet i så fall? för då gick hon som en ängel i höga hastigheter.
Ibanezman skrev:
Det låter nästan som att kardanhalvorna har delats och satts ihop förvridet i förhållande till varandra.
Jag vet de som har råkat ut för det bara genom att dela och sätta ihop dem.
Då vibrerade det i olika hastigheter, riktigt ordentligt.

Exakt min första tanke med!
Då antar jag att det är jobbigt att få tillbaka det rätt och billigast för verkstaden att låta mig köpa en ny kardan?

Det är nog svårt att få det rätt igen.
Jag har dock svårt att tro att verkstaden kommer att ta på sig att fixa det.
Det enklaste är nog att ta en komplett odelad kardan på skroten med fint lager och hoppas
på det bästa, en balansringen kostar betydligt mer.

Byt lagret själv nästa gång är också ett tips, du måste inte ha någon press smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 845 Inlägg
7 februari 2014
#6
Rätta mig om jag har fel... du skriver du bytt stödlagret till kardanaxel, du menar kardanstången va, som går mellan växellåda och kardanaxel?

Kan det va så att det är nån knut på stången som kärvar, då kan det bli vibrationer

165 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#7
Ibanezman skrev:
xenon skrev:
joH900 skrev:
Om du inte är enda ägaren på bilen kan det ju va förra ägaren som kört, annars kan de ju va påhitt också. Det vet man aldrig om man inte skruvar själv smile

Jag är andra ägaren, men det borde väl ha märkts innan bytet i så fall? för då gick hon som en ängel i höga hastigheter.
Ibanezman skrev:
Det låter nästan som att kardanhalvorna har delats och satts ihop förvridet i förhållande till varandra.
Jag vet de som har råkat ut för det bara genom att dela och sätta ihop dem.
Då vibrerade det i olika hastigheter, riktigt ordentligt.

Exakt min första tanke med!
Då antar jag att det är jobbigt att få tillbaka det rätt och billigast för verkstaden att låta mig köpa en ny kardan?

Det är nog svårt att få det rätt igen.
Jag har dock svårt att tro att verkstaden kommer att ta på sig att fixa det.
Det enklaste är nog att ta en komplett odelad kardan på skroten med fint lager och hoppas
på det bästa, en balansringen kostar betydligt mer.

Byt lagret själv nästa gång är också ett tips, du måste inte ha någon press smile

Ja, jo... men eftersom jag inte har direkt tillgång till en lyft så tänkte jag att det skulle vara värt att lämna in den för det går ju ganska fort... men jag ska se till så att jag vinner i det här och ska se till så en annan bilmeck får kika på det här, sen ska dom få fan om det visar sig att dom försöker lura mig.
uhlin skrev:
Rätta mig om jag har fel... du skriver du bytt stödlagret till kardanaxel, du menar kardanstången va, som går mellan växellåda och kardanaxel?

Kan det va så att det är nån knut på stången som kärvar, då kan det bli vibrationer

Nej jag menar det gummiupphängda lagret som sitter i mitten av kardanen, precis framför delningen.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 februari 2014
#8
Om dom nu haft isär kardanen så dom båda delarna av den hamnat fel i dess splines är det ju bara att ta loss den o sätta den rätt igen. Det är inte särskilt svårt att se om så är fallet, bara kolla om "öronen" där knutkorsen sitter pekar exakt mot varandra.

Såg nu att du bor i u-hamn, jag kan hjälpa dig att kolla på den i helgen. Skicka pm vid intresse. (jag har både lyft och smörjgrop)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

165 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#9
henke_99 skrev:
Om dom nu haft isär kardanen så dom båda delarna av den hamnat fel i dess splines är det ju bara att ta loss den o sätta den rätt igen. Det är inte särskilt svårt att se om så är fallet, bara kolla om "öronen" där knutkorsen sitter pekar exakt mot varandra.

Såg nu att du bor i u-hamn, jag kan hjälpa dig att kolla på den i helgen. Skicka pm vid intresse. (jag har både lyft och smörjgrop)

Tackar så hemskt mycket för erbjudandet, jag ska göra ett försök med att sätta det rakt själv, funkar inte det så kanske jag hör av mig!smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

1 758 Inlägg
7 februari 2014
#10
Cadillac_The_King skrev:
Min kardan på min gamla 940 gick av så det går även körde jag lugna mil till 50000 mil då gick kardaden av sen sålde jag den  till min vän han bytte kardanen själv . Han körde 55000 sen sålde han den. den lever än idag  var 10 årsen sen jag hade den bilen

Jag hade en Audi för tio år sedan, det har heller inget med saken att göra. Den var röd.

2 845 Inlägg
7 februari 2014
#11
schnauz skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Min kardan på min gamla 940 gick av så det går även körde jag lugna mil till 50000 mil då gick kardaden av sen sålde jag den  till min vän han bytte kardanen själv . Han körde 55000 sen sålde han den. den lever än idag  var 10 årsen sen jag hade den bilen

Jag hade en Audi för tio år sedan, det har heller inget med saken att göra. Den var röd.

Hahaha, du gjorde min fredagskväll här i min ensamhet då tjejen är ute på tjejkalas ikväll.

866 Inlägg
9 februari 2014
#12
Kom inte ihåg vilket Forum jag läste det men stödlager gummit ska där vara en gummi klack som får kardan att viberera, låta. På original gummi är där inte den klacken.
För övrigt såg jag en katt i går,,,,,,,,,,,,,,,,;-D


Sök