3226
Sök

Raka Rör Special Effektbooster?!

34 Inlägg
22 maj 2006
#21
sveddan skrev:
Daniel skrev:
Rang_No1 skrev:
30% knappast.... inte om man hör höre effekt i alla fall... kanske på en motor med 10 hk. men säg 500-600 hk.... nja...

På en 10hk motor är det nog inte avgassystemet som är en begränsande faktor. Så där gör den nog ingen skillnad alls.

Exakt, dessutom är avgassystem av mindre betydelse av effekten hos små sugmotorer, har man däremot en överladdad motor eller cylindrar där volymen uppgår till 7-8 liter så är avgassystemets storlek mycket viktigare.

kolla bara på en eu moppe smile där sitter det en hel del att hämta på avgassystemet smile
Jo det är ju sant... men 30% är som sakt en hel del och så mycket finns det inte att hämta med något sportsystem skulle jag gissa på.
Senast redigerat av Rang_No1 (22 maj 2006)


677 Inlägg
22 maj 2006
#22
Men en eu moppe är 2-takt och väldigt beroende av avgassytem.


En turbobil som är trimmad kan gå mycket bättre med rakare rör då det blir mindre motstånd.
Medans en icke turbobil oftast går sämmre med mindre motstånd då motståndet är ett måste.

Sen beror det på hur effektivt orginalsystemet är. Det kan ju finnas eftermarknadssystem som funkar bättre. Men på en nyare bi är det oftast tvärtom.
Men det handlar oftast om 2hk plus eller 0-10hk minus men ljudet kan ju vara värt det.

671 Inlägg
22 maj 2006
#23
Varför är motståndet ett måste?

1 079 Inlägg
22 maj 2006
#24
Rang_No1 skrev:
sveddan skrev:
Daniel skrev:

På en 10hk motor är det nog inte avgassystemet som är en begränsande faktor. Så där gör den nog ingen skillnad alls.

Exakt, dessutom är avgassystem av mindre betydelse av effekten hos små sugmotorer, har man däremot en överladdad motor eller cylindrar där volymen uppgår till 7-8 liter så är avgassystemets storlek mycket viktigare.

kolla bara på en eu moppe smile där sitter det en hel del att hämta på avgassystemet smile
Jo det är ju sant... men 30% är som sakt en hel del och så mycket finns det inte att hämta med något sportsystem skulle jag gissa på.

Strypmningen på de flesta EU-moppar sitter i just i avgassystemet.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Renaultskadad
694 Inlägg
30 mars 2009
#25
Daniel skrev:
Varför är motståndet ett måste?

han syftar nog på att det skall va ett motstånd för att avgaspulserna skall verka ihop på rätt sätt, och för att ett korrekt avgassystem är avstämt för motorn.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 mars 2009
#26
Har sett test på denna VS JT-3" och gissa vilken som vann? Gällde turbobil...


272 Inlägg
18 februari 2014
#27
Är det några nya människor som testat denna mackapär som fortfarande 5 år senare säljs då? big_smile
Senast redigerat av MT-Adam (18 februari 2014)


Sök