4226
Sök

Saab 9-5 2,3t -99 Turbo byte mm, guide ?

3 295 Inlägg
16 februari 2014
#41
Nä men som skrivet. Köp en haynes bok. Den kommerhjälpa dig mer än dom som sitter och chansar här...


Den lilla bulten som sitter på kedjestpännaren ska lossas först, annars är omöjligt att kolla hur sliten kedjan är. Den bulten är 12mm. När du lossat dentar du en 27mm långhylsa och lossar spännaren. Eventuellt så måste du lossa det ena brythjulet som som sitter till aggregatremmen. Då den har en bult som går igenom konsolen och är ivägen för hylsan.

Men som en del skrivit. Hör du inget direkt rassel eller missljudså behöver du inte kolla kedjespännaren, dessutom om det  rasslar så kan det vara och är idom flesta fall, balansaxelkedjan som ger missljudet och då det bara att byta hela kitet med kamkedja och balanskedja.

Bricka till spännaren, den kallas/heter "tredo" bricka och är inte så speciellt ovanlig.
Senast redigerat av Slave_joe (16 februari 2014)


4 670 Inlägg
16 februari 2014
#42
Kom förbi hos mig med bilen så ska jag visa/hjälpa dig hur du ska byta o rengöra silen


66 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#43
Ska se om ja kan vara på svärfars jobb i lkpg och hålla på med bilen en helg.. (prodema) .. då kanske du kan komma förbi o peka.  ^O^

"My Saab Is Fantastic"

4 670 Inlägg
16 februari 2014
#44
Jomppa skrev:
Ska se om ja kan vara på svärfars jobb i lkpg och hålla på med bilen en helg.. (prodema) .. då kanske du kan komma förbi o peka.  ^O^

Det kan du säkert vara o hålla på! Jo kan nog svänga förbi o passa på o säga hej till dom samtidigt!


42 Inlägg
16 februari 2014
#45
Slave_joe skrev:
Nä men som skrivet. Köp en haynes bok. Den kommerhjälpa dig mer än dom som sitter och chansar här...


Den lilla bulten som sitter på kedjestpännaren ska lossas först, annars är omöjligt att kolla hur sliten kedjan är. Den bulten är 12mm. När du lossat dentar du en 27mm långhylsa och lossar spännaren. Eventuellt så måste du lossa det ena brythjulet som som sitter till aggregatremmen. Då den har en bult som går igenom konsolen och är ivägen för hylsan.

Men som en del skrivit. Hör du inget direkt rassel eller missljudså behöver du inte kolla kedjespännaren, dessutom om det  rasslar så kan det vara och är idom flesta fall, balansaxelkedjan som ger missljudet och då det bara att byta hela kitet med kamkedja och balanskedja.

Bricka till spännaren, den kallas/heter "tredo" bricka och är inte så speciellt ovanlig.

Vem fan behöver haynes när man har googel http://9-5.se/steg-for-steg/byte-turbo-saab-9-5-4-cyl/


3 295 Inlägg
16 februari 2014
#46
Nippo skrev:
Slave_joe skrev:
Nä men som skrivet. Köp en haynes bok. Den kommerhjälpa dig mer än dom som sitter och chansar här...


Den lilla bulten som sitter på kedjestpännaren ska lossas först, annars är omöjligt att kolla hur sliten kedjan är. Den bulten är 12mm. När du lossat dentar du en 27mm långhylsa och lossar spännaren. Eventuellt så måste du lossa det ena brythjulet som som sitter till aggregatremmen. Då den har en bult som går igenom konsolen och är ivägen för hylsan.

Men som en del skrivit. Hör du inget direkt rassel eller missljudså behöver du inte kolla kedjespännaren, dessutom om det  rasslar så kan det vara och är idom flesta fall, balansaxelkedjan som ger missljudet och då det bara att byta hela kitet med kamkedja och balanskedja.

Bricka till spännaren, den kallas/heter "tredo" bricka och är inte så speciellt ovanlig.

Vem fan behöver haynes när man har googel http://9-5.se/steg-for-steg/byte-turbo-saab-9-5-4-cyl/

Google är ju oxå ett alternativ. wink


66 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#47
Haynes boken e beställd.. men de mesta finns på google.. men alla jävla forum om saab slutar ju med off topic och att saab e skit mm mm..  trist men sant..

hursomhelst...
Turbon skall bytas.
vv,ic,tråg och sil ska rengöras.

Ännu en fråga..

När jag ändå håller på.. borde jag försöka få tag i T5 kolvar och stakar ?

Hur komplicerat e det bytet ?  bara lossa stakarna, dra ut - trycka i skruva ihop och se glad ut ?
(har fattat så långt att kör man med T5 kolvar/stakar så ska man köra med T5 topp-packning )

Finns det nån i Östergötland, Boxholm - Linköping som kan hjälpåa mig ?

"My Saab Is Fantastic"

4 670 Inlägg
17 februari 2014
#48
Du måste lyfta av toppen för att kunna byta kolvar och stakar, vilket medför rätt mycket mera arbete. Helst ska man väl byta lager m.m när man ändå är där och river.

Synd saab inte går lika snabbt som evon o lyfta ur motorn på då det är så mycket smidigare o göra sådanna saker med motorn brevid
Senast redigerat av Japs-Micke (17 februari 2014)


66 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#49
Ja, lär ju bli tvungen att lyfta toppen om jag måste byta toppackningen iaf..

Hhar bytt motor på en 9-5 en gång innan o så jäkla jobbigt e de inte att släppa ner motor,framvagn mm.. men tänkte ja skulle slippa de..

och ja har en renoverad topp liggandes som ja tänkte passa på och sätta dit om ja byter kolvar..

Frågan är alltså, är det "bara" att skruva ur T7 stakar med kolvar och trycka i T5 stakar/kolvar?

Eftersom jag ändå ska riva tråget för att göra rent så är de väl bara lossa stakarna underifrån och peta upp dom när toppen är borta eller?

Nått mer jag ska tänka på ?

Vart hittar jag billiga T5 kolvar o de ?

"My Saab Is Fantastic"

4 670 Inlägg
17 februari 2014
#50
Jomppa skrev:
Ja, lär ju bli tvungen att lyfta toppen om jag måste byta toppackningen iaf..

Hhar bytt motor på en 9-5 en gång innan o så jäkla jobbigt e de inte att släppa ner motor,framvagn mm.. men tänkte ja skulle slippa de..

och ja har en renoverad topp liggandes som ja tänkte passa på och sätta dit om ja byter kolvar..

Frågan är alltså, är det "bara" att skruva ur T7 stakar med kolvar och trycka i T5 stakar/kolvar?

Eftersom jag ändå ska riva tråget för att göra rent så är de väl bara lossa stakarna underifrån och peta upp dom när toppen är borta eller?

Nått mer jag ska tänka på ?

Vart hittar jag billiga T5 kolvar o de ?

Gör en köpes annons på stcs där allt saab folk hänger till.

Du ska ju gärna minst kontrollera kolvringarna eller helst byta dessa och hona cylinderloppen. Sen kolla lagerbanorna på veven och kontrollera lagrena.

Men ja lossa stakarna och putta dom uppåt, tvärt om när dom ska ner. Sen glipan som är på kolvringarna ska peka emot motsatt håll, dvs ena pekar åt höger andra åt vänster.

Se till o ha en bra momentnyckel till hands när du ska dra alla moment


91 Inlägg
17 februari 2014
#51
Varför göra allt så komplicerat? ^^

http://9-5.se/steg-for-steg/byte-turbo-saab-9-5-4-cyl/

--

Edit, typiskt. Kollade inte på sista sidorna. Nu blev jag en spammare istället. smile
Senast redigerat av a7x (17 februari 2014)


3 295 Inlägg
17 februari 2014
#52
a7x skrev:
Varför göra allt så komplicerat? ^^

http://9-5.se/steg-for-steg/byte-turbo-saab-9-5-4-cyl/

Den länken har redan varit uppe.


66 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#53
Då jag har en extra motor löst så har jag bestämt mig för att bara byta turbo i den jag kör nu så jag inte får akut haveri ..

Sen den andra motorn ska jag byta kolvar,stakar, kam och balans grejerna. och toppen är redan renoverad men nya tätningar,styrningar,ventiler etc..

Så nu måste jag bara hitta alla delar jag behöver till ett vettigt pris.

Jag vill inte spendera 10k på en bil som e värd 8..  Men jag vill ha en bil som är säker och fungerar bra då jag fraktar det värdefullaste i mitt liv i den.. min dotter.

"My Saab Is Fantastic"

42 Inlägg
18 februari 2014
#54
Låter som en vettig lösning. Som sagt gå ut på saab turbo club där borde du finna det mesta. Och rekomenderar att när du ändå ska renovera motorn så leta reda på en beg turbo från en aero.


66 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#55
Efter att googlat så ögonen löser så har jag en fråga..

En turbo från Saab 900 passar inte va?   Vi snackar gamla modellen.. T8 tror ja de e.. möjligen en T16..

"My Saab Is Fantastic"

5 710 Inlägg
19 februari 2014
#57
Tänk inte ens tanken.....dels passare den inte och sedan är det ett gammalt stenåldersagg med spool upp på en halv dag.

MVH Jonas
..............

66 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#58
Okej.. nae ja bara tänkte för att såna agg ligger det ju överallt i fint skick...

men men.. får spara ihop till ett nytt.. kostar ju typ 2-3k...

Tack för all hjälp iaf smile

"My Saab Is Fantastic"


Sök