3427
Sök

Köpa o äga Mazda 6 MPS

1 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Funderar på att köpa Mazda 6 MPS, har kört en vanlig ett tag och tycker att man får
mycket bil för pengarna.

Just nu finns 3-4 st på blocket runt 100" , vad händer med MPS när bilen gott runt 15.000 mil

Jag tänker på eventuella kommande kostnader.

- Motor, växellåda, drivning, turbon
- Hur är med rost

Har förstått att minst två olje byten är att rekomendera om året, när vi köpte vår vanliga 6:a gjorde vi en rost-
skydsbehandling direkt detta behövs verkligen så länge rosten inte fått fäste.

Finns det någon bra verkstad runt Malmö som verkligen kan dom här bilarna och ger bra service?

Vad blir det för kostnader när motor och turbo behöver renoveras?

tack för visat intresse

Nils

66 Inlägg
22 februari 2014
#2
Tjenare Nils!

MPS'en är en mycket skön bil att köra och sitta i. Grymt sköna säten!!
De har gått ner en hel del i pris de senaste 2 åren så nu är det otroligt mycket bil för pengarna, och det finns mycket potential för mer mos under huven!! smile

Känner inte till någon verkstad i söder som kan nått om våra bilar. Den mest kända ligger i Strängnäs och heter Strängnäs Bilforum. De kan installera större turbo och allt sånt smile

6orna är kända för att rosta mycket i underredet. Finns även exemplar som rostat i nedre delen av dörrarna. Rent generellt så borde du leta efter en med så lite mil som möjligt. Det är värt 10k extra att få en med 7000 mil ist för en med 14000.

Oljebyten bör göras var 1000e mil. Det är ju direktinsprutning på dessa bilar så bränsle blandas snabbt med oljan.
Drivlinan är väldigt bra, finns bilar med 500+hk som kör med orginal växellåda, axlar och diff. Det man bör vara beredd på är att byta diff-fästena då gummit på dessa är galet underdimmensionerade. Samma sak med bakre motorfästet.

Att renovera turbo eller motor i sverige är svindyrt oavsett vilken modern bil man har. Jag köper allt från usa, är även där det mesta tillverkas till våra bilar.
Turbon har en tendens att börja ryka (olja som pressar sig förbi packningen ut i avgassystemet). Det finns många alternativ till uppgradering. Tex BNR Stage 3, det är en uppgraderad orginalturbo som de bytt insugshus och kompressor på till en Garrett GT2871. Denna är god för 400hk!

Här är en lista på vad som brukar vara de första uppgraderingarna:
RMM (bakre motorfäste)
Autotech Internals (uppgraderad bränslepumpskolv)
SRI+TIP (Insug hela vägen till turbon)
Accessport eller Versatuner (chiptrimning)
3" Downpipe (avgassystemet vid turbon)


Vill man ha lite mer tryck så kan man kolla på dessa:
Garrett GTX2867 (liten, god för 450hk)
Garrett GTX3071 (rätt stor, god för 520+)
Garrett GTX3076 (stor, god för 550+)

Går även att slänga i upp till 50% E85 i tanken, detta ökar effektutrymmet vid mappning.
Det är en stabil bil som går bra och går att köra genom hela sverige utan att få ont i ryggen smile
Ett plus är att det är väldigt få som känner till dessa bilar så det blir en del häpna blickar när man drar på wink

Körde jämt med en Merca C32 AMG -01 idag, riktigt skoj!

För mer info så kan du kolla in www.mazdaspeed.se



Sök