2589
Sök

Två frågor om lack osv

28 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
Tjena,

Har två frågor om vad som skulle vara mest värt att göra.

Jag har en Passat -98.
Det är lacksläpp (klarlacken) på huven, taket osv. Vad är lättast att fixa det på?
Vänster bak dörr har fått sig en smäll så går inte att öppna dörren + att den har typ blivit lite lite böjd så den sticker ut lite upptill (den är ju stängd o så men). Men iaf, då har jag tänkt att köpa en ny dörr från skroten. Hittade en på bildelsbasen med samma färg för 750 + 400 frakt och en annan på skroten i stan som jag kanske skulle få för typ 300 om jag tar bort den själv, men den är dock blå och min bil är röd.
Bildörren från bildelsbasen är bara plåten, alltså har inte inredningen, glasruta eller lister kvar men den på skroten är komplett.

Är det mer värt att köpa den som har samma färg och sätta dit alla lister, inredning o glas från gamla dörren, eller köpa den från skroten som är komplett och antingen lacka om den till min färg som jag har själv eller lacka hela bilen mattsvart?

Med mattsvart så blir bilen mattsvart, ruterna är kolsvarta (solarplexius) och svarta fälgar.

951 Inlägg
24 februari 2014
ta den röde dörren och sätt ihop allt igen istället för att lägga mer pengar på att lackera den blåa dörren smile det med klarlacken tror jag du får lacka om hmm.

28 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
men alltså att lacka dörren klarar man själv o kostar 200 typ

951 Inlägg
24 februari 2014
blir det bra så är det ju bara att köra på då smile

28 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Det är ju ett jäkla jobb att få dit elhiss grejjerna o så o alla lister o så på den från bildelsbasen..

En Medlem
405 Inlägg
25 februari 2014
wazee skrev:
men alltså att lacka dörren klarar man själv o kostar 200 typ

Får man fråga vad lackar du med när du gör en hel dörr för 200kr? Falu rödfärg? :p

2 140 Inlägg
25 februari 2014
säger som -matte ovanför mig..
Säg att du lackar med sprayburk och att dörren är i toppskick.
Du behöver basfärg ~250kr
klarlack 2k ~250-300kr
slipgrund, slippapper, silikontvätt, klibbduk, kunskap, och ork. för att inte tala om att den förmodligen inte är perfekt utan måste blästras/slipas rost, spackla bucklor osv..

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 452 Inlägg
25 februari 2014
eller så letar du på typ returbilen om det finns i närheten o så plockar du just den om den kommer in i samma färg,händer ju att det gör det emmellanåt.

döden kommer tillbaka

28 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Helt ärligt så var det en polare som sa att "lacka bilen, åk till barkmans o köp färg (alltså samma som jag har på bilen då) så lackar ja om dörren åt dig, färgen kostar dig ca 2-300"

En Medlem
405 Inlägg
25 februari 2014
Vet du att polaren lackar bra och dessutom gör det gratis åt dig så skulle jag också tacka ja, se bara till hur mycket rost det är på beg dörren då vissa dörrar tycker om att rosta mycket i nederkanten.
Senast redigerat av -matte (25 februari 2014)

28 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
jag vet inte om han är bra på att lacka lr inte..
men fick höra av en snubbe på skroten att det finns en lackerare här i stan som, för huven och dörren så skulle han lacka dom för kanske 1000 kr så blir det riktigt gjort så ska väl åka ner nån dag o prata lite

Sök