3152
Sök

Vart tar varmluften vägen?

22 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#1
Har en Mondeo -04 med klimatanläggning (ACC). Har nu upptäckt att det inte verkar komma någon varmluft på vindrutan. Jag kan alltså välja att styra luften upp på vindrutan och luften kommer då på vindrutan men luften är då inte varm. Om jag styr luften in i kupén så kommer det varm luft. Inget uppenbart fel på värmen som sådan alltså. Och inget uppenbart fel på luftstyrningen. Men värmen kommer alltså inte upp till vindrutan.

Jag fattar inte hur det här kan uppstå... Är det någon som har någon idé om vad felet kan vara?

2 845 Inlägg
18 februari 2014
#2
Elektriska ventiler som styr genomströmningen till elementet?

Vet att BMW har det och dessa kan kärva.

22 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#3
Hur kan man kontrollera det och hur åtgärdar man det om det skulle vara så?
Är det bara att lämna in till service eller kan man göra nåt åt detta själv?

837 Inlägg
26 februari 2014
#4
Kan vara något fel med själva styrenheten också. Hur blir det om du styr luften till fötterna? Går oftast att plocka bort panelen under handskfacket och har du tur kan du se någon av reglerenheterna.


6 632 Inlägg
26 februari 2014
#5
Sök på forumet, hjälpte en tidigare med detta problem.

Var en spjällmotor som hade gått sönder då.

De/Dem

22 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#6
Tack för tips!

Jag ska kolla, både här på forumet och sen i bilen. Håll tummarna. smile

22 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#7
Sökte här på forumet och det verkar ju finnas något magiskt sätt att få ut felkoder ur klimatanläggningen genom att trycka på diverse knappar på densamma i en viss kombination och ordning.

Antar att detta inte är något man hittar i instruktionsboken. Var kan jag få tag på hur jag läser ut felkoderna? Och var hittar jag förklaringarna till de olika felkoderna, så att jag kan tolka resultatet? Står sånt här i Haynes?

837 Inlägg
27 februari 2014
#8
googla är alltid bra wink

Hittade denna sidan:
http://scottishmondeoforum.com/viewtopi … mp;t=17322

Med detta svaret, hoppas den kan hjälpa:

The SATC Climate panel was first fitted to the mondeo in 98 and is Ford's second generation of climate control. On board diagnostics (OBD) is built into the panel to enable easy fault finding - the test mode requires that the temperature inside the vehicle exceeds 10*c (you'll get an erroneous error if not).

Start the vehicle and allow it to idle, change the temperature to "21*c" (Note: If coming from "HI" then you must wait 30 seconds before continuing). Set the blower control to "AUTO" and the directional controller to "Windscreen". Now press the A/C button and red "Temperature increase" button at the same time, release and immediately press the blue "Temperature decrease" button. At this point the SATC panel will enter OBD and the display will change to a garbled but constantly changing pattern to indicate that test results are being generated. The tests will take between 20 seconds and 3 minutes during which time you shouldn't press anything. When it completes the display with change to show flashing error codes found, "88" indicates that no fault was found with the system. If more then one error code is found the display will flash them in series.

* 20 22 Short in heater flap motor circuit
* 24 25 Heater flap motor control fault
* 30 Short in interior temperature sensor circuit
* 31 High resistance in interior temperature sensor
* 40 42 Short in ambient temperature sensor circuit
* 41 43 High resistance in ambient temperature sensor circuit
* 50 52 Short in sun load sensor circuit
* 53 59 Sun load sensor value out of range
* 60 62 Fault in interior temperature sensor blower circuit
* 63 69 Interior temperature sensor value out of range
* 70 72 Short in engine coolant temperature pickup circuit (air conditioning)
* 71 73 High resistance in engine coolant temperature pickup circuit (air conditioning)
* 88 NFF (No Fault Found)
* 90 99 Internal Fault

To exit test mode press either "A/C" to clear the memory and return to normal operation or "Recirc" to keep the fault found in memory and return to normal operation


22 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#9
Jag har googlat och hittat en del själv ockå, men tack för tips!

Som jag förstår verkar det finnas flera olika sätt att starta testet, beroende på vilken modell/årgång man har.

Det som, enligt vad jag förstår, ska fungera på min modell är följande:
1. Tryck OFF+FOTBLÅS
2. Tryck AUTO direkt efter att du har släppt föregående knappar.
3. Diverse tester utförs och ev test-koder visas.

Felkoderna ska tydligen se ut nåt sånt här:
B2516: Blower module fault
B2308: Interior temperature sensor motor fault
B2298: Footwell temp sensor Short
B2297: Footwell temp sensor open circuit
B2266: Air Temperature control motor
B1676: Voltage incorrect (check charging system)
B1342: Faulty EATC module (clear codes to reset, if fault code re-appears, duff module)
B1263: Faulty Dash/Footwell flap motor
B1262: Faulty defrost (screen) Motor
B1261: Sun load sensor short circuit
B1253: Interior temp sensor short
B1251: Interior temp sensor open circuit
B1242: Recirculated air flap motor fault (IIRC this code sometimes occurs even though there is not a fault)
B1200: Same as B1342, Faulty module

Men var kommer den här informationen ifrån, vad är källan? Jag hittar liknande information på flera ställen, men det förekommer vissa små skillnader. Hur hittar jag informationskällan?


Sök