3430
Sök

Hur kan jag dämpa en vass diskant? Help!!

239 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
Hallå installera förra sommaren en Alpine stereo och ett Rockford Fosgate P165-S 6,5 kit med inbyggda delningsfilter.

Saken är den att diskanten är väldigt vass, har försökt pilla på inställningarna i stereon utan några jättebra resultat.

Kan tyvärr inte ändra frekvens på delningsfiltret då det är inbyggt direkt i högtalaren!

Finns det något sätt för mig att dämpa denna vassa diskanten eller måste jag köpa ny diskanter och delningsfilter för att åtgärda detta?

Tips tack, är helt värdelös när det gäller billjud! :=

7 274 Inlägg
11 mars 2014
Prova att vinkla om dom lite.
Om dom är nya så kan det bli bättre med tiden.
Senast redigerat av Brains (11 mars 2014)

239 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
Har kört dom 3 månader nu, och tycker inte det hjälpt speciellt mycket! Diskanten är väldigt vass! Nästan så det gör ont i öronen ibland!

Tror du vinkla dem lite kan hjälpa? Finns det inga motstånd man ska fixa ditt typ?

5 119 Inlägg
11 mars 2014
Precis som brains skrev så prova att vinkla dom och spela in dom, brukar bli stor skillnad när dom blivit inspelade smile mina DLS högtalare börja inte låta mjukt förens efter ca 10-15 timmar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

239 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
Kan dåligt kablage påverka ljudet? Eller dämpning i dörrarna? Har kört dom betydligt mer än 15 timmar skulle jag tro! smile

Om inget hjälper vad har man för alternativ?
Senast redigerat av Haziza87 (11 mars 2014)

21 761 Inlägg
11 mars 2014
Dåligt kablage borde inte påverka ljudet på det sättet. Testa att byta plats på högtalarkablarnas plus och minus till diskanterna, en "felfasad" diskant kan låta vasst i vissa lägen. smile

1 727 Inlägg
11 mars 2014
Glöm inte att det finns diskanter som INTE ändrar ljud hur man än spelar med dom.
Så låter det dåligt i början, kan det låta lika dåligt 500 timmar senare.
Speciellt hej-o-hå alukon/dome.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

121 Inlägg
11 mars 2014
En kondensator dämpar ljudet för höga frekvenser, lossa + på diskanten, koppla en kondensator mellan kabeln och plusanslutningen.
Konsultera en kunnig butik om lämplig kondensator, prova olika tills det låter som du vill.
En enkel lösning som bör fungera.

Sök