3249
Sök

Lb-reggat och körkortet på prov?!

174 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!
har precis tagit körkort och har planer på att skaffa mig en v70 d5a lb-reggad. tanken är ju att jag iaf ska ha säten bakom förarstolen... men vad händer om jag nu har körkortet på prov, blir stoppad av farbror blå och har folk där bak?

mvh jocke

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

204 Inlägg
13 mars 2014
#2
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.

Forummoderator
17 905 Inlägg
13 mars 2014
#3
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
Låter riktigt. Att man har körkort på prov innebär att alla böter/regler är lika för dig som alla andra. MEN om du skulle bli av med kortet och det kanske bara är 2 veckor för en med fullt körkort så får du ta om det efter dessa 2 veckor tidigast. Blir man av med kortet under en tidsbegränsad period så får man ta det igen alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
13 mars 2014
#4
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Senast redigerat av CHEEVA (13 mars 2014)


Forummoderator
17 905 Inlägg
13 mars 2014
#5
CHEEVA skrev:
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Det är riktigt. Baksätet får numera sitta i.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 mars 2014
#6
CHEEVA skrev:
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Hybridsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Det är riktigt. Baksätet får numera sitta i.
Måste man inte ändå ha någon form av delning mellan fram- och baksäte? alltså någon typ av vägg eller så
Senast redigerat av Slash (13 mars 2014)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 mars 2014
#7
Slash skrev:
CHEEVA skrev:
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Hybridsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:

det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Det är riktigt. Baksätet får numera sitta i.
Måste man inte ändå ha någon form av delning mellan fram- och baksäte? alltså någon typ av vägg eller så
Finns vissa som har dispens och slipper mellanväggen/gallret.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
13 mars 2014
#8
har aldrig behövt galler när jag har besiktigat, så länge det finns lastöglor har de sagt till mig


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 mars 2014
#9
CHEEVA skrev:
har aldrig behövt galler när jag har besiktigat, så länge det finns lastöglor har de sagt till mig
Såg nu att dom hade tagit bort den regeln smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

434 Inlägg
13 mars 2014
#10
Lastgaller behövs inte när man besiktar däremot vill polisen att det ska sitta där..

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
13 mars 2014
#11
Dometros skrev:
Lastgaller behövs inte när man besiktar däremot vill polisen att det ska sitta där..
så fort man lastar något ska de sitta där men inte annars ?


Sothora <3
1 201 Inlägg
14 mars 2014
#12
Nej nej nej,

Det som har tagits bort är hållfasthets intyget för lastgaller.

Så eg kan man ha vad som helst som lastförskjutnings skydd.

Samt så får det ej finnas så det lätt skall gå att använda sätena.


Kort o gott

Lastöglor
Lastförskjutnings skydd
Visst mått bredd,längd,höjd.

Sedan att besiktningen inte bryr sig i om du har lastförskjutningsskydd eller ej kvittar.

Polisen därimot går efter lagboken och du får endera varning,böter eller regbes.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

204 Inlägg
14 mars 2014
#13
CHEEVA skrev:
eatorb skrev:
Du får 500kr i böter och regg-bess. (~1200kr) <-- Osäker på den summan.
det är väl endast om det sitter någon där vid tillfället han blir stoppad ? om baksätet är i eller ej skiter de väl i ?
vill inte va dryg, är bara nyfiken
Yes, om du har en eller flera passagerare för mycket i ditt fordon än vad det är registrerat för så blir det 500kr i böter för chauffören oavsett antal för många passagerare.

12 086 Inlägg
14 mars 2014
#14
Jag reggade min Passat förra våren, då va det krav på galler.
Eftersom gallret är en rätt väsentlig modifikation vid lastbilsregistrering skulle jag bli mäkta förvånad om man helt plötsligt kan glida in på besiktningen utan, fordonet avviker ju då från sitt registrerade utförande?!

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
15 mars 2014
#15
Germax skrev:
Jag reggade min Passat förra våren, då va det krav på galler.
Eftersom gallret är en rätt väsentlig modifikation vid lastbilsregistrering skulle jag bli mäkta förvånad om man helt plötsligt kan glida in på besiktningen utan, fordonet avviker ju då från sitt registrerade utförande?!
har aldrig haft det och de har aldrig anmärkt på de, besiktigade en polares diesel här om dagen efter jag fixat till den och då sa de inget om att där inte var något galler


Forummoderator
17 905 Inlägg
15 mars 2014
#16
CHEEVA skrev:
Germax skrev:
Jag reggade min Passat förra våren, då va det krav på galler.
Eftersom gallret är en rätt väsentlig modifikation vid lastbilsregistrering skulle jag bli mäkta förvånad om man helt plötsligt kan glida in på besiktningen utan, fordonet avviker ju då från sitt registrerade utförande?!
har aldrig haft det och de har aldrig anmärkt på de, besiktigade en polares diesel här om dagen efter jag fixat till den och då sa de inget om att där inte var något galler
Nej. Det är som sagt ändrat. Galler behövs inte vid vanlig bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

och Dupont
581 Inlägg
15 mars 2014
#17
är det max 1 passagerare då på alla Lb ? Farsans L200 får ha 4 pers, kanske annat från fabrik ? Bara nyfiken. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
15 mars 2014
#18
Dupond skrev:
är det max 1 passagerare då på alla Lb ? Farsans L200 får ha 4 pers, kanske annat från fabrik ? Bara nyfiken. smile
nej det finns flera bilar där man får ha fler än 1 passagerare smile suburban tex får ha fullt baksäte

handlar mest om längden på last ytan bak


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2014
#19
Idag är det väl två meter lastutrymme bakom stolarna i täckt bil alternativt flak som gäller? Min Dodge är ju registrerad med dispens för fyra i lastutrymmet men så får man ju inte idag.
Min gamla Ranger med 1,5 hytt hade ju två fällstolar med bälten som inte fick användas när jag kollade igenom pappret...
Största funderingen är väl vad som händer med försäkringen vid en eventuell olycka?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök