2611
Sök

Köpråd: BMW 318is E36

50 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, snart dags för körkort och köp av förstabil. Är riktigt inne på en BMW E36 då jag tycker att alla 740/940 är så tradiga och vanliga! Har sökt här i forumet men tycker att de  svaren i de trådarna har varit väldigt luddiga! Har kollat runt på blocket och var jäkligt inne på en 320 förut, läste runt och dessa ska ju tydligen vara rätt så slöa. Kan förstå det då det är de minsta 6:orna. Var inne på 325 och 328 men stiger genast i pris om man vill ha någon som är någorlunda fräsch.

Såg då 318is och att dessa skulle vara lite rappare och ha annat chassi samt bättre väghållning än en vanlig 318.
Så vill gärna höra vad många här tycker, hur är dessa bilar? Tåls de att lekas med och är de lekvänliga? Hur pass dyra är de i försäkring ungefär?

Jaa, vet inte riktigt vad jag ska fråga mer, bara kötta på med info! big_smile

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

875 Inlägg
5 mars 2014
#2
De har ju 30-40mer hk än en vanlig 318 men fortfarande en 4a i sig, är väl därför relativt billiga i skatt och försäkring. Självklart går de att leka med, är ju lättare än en 7/940 samtidigt som den har mer hästar. Dock så skulle väl jag råda dig till att gå på en ex 323 då dessa är billiga i drift, kostar någon krona extra(är lätt värt detta) än en 318is. Samt att den är lätt att trimma upp 10-15 hk med ett m50b25 insug. De är inte heller lika dyra som en 325/328:) hoppas detta hjälpte lite:)


50 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#3
kolsvajansson skrev:
De har ju 30-40mer hk än en vanlig 318 men fortfarande en 4a i sig, är väl därför relativt billiga i skatt och försäkring. Självklart går de att leka med, är ju lättare än en 7/940 samtidigt som den har mer hästar. Dock så skulle väl jag råda dig till att gå på en ex 323 då dessa är billiga i drift, kostar någon krona extra(är lätt värt detta) än en 318is. Samt att den är lätt att trimma upp 10-15 hk med ett m50b25 insug. De är inte heller lika dyra som en 325/328:) hoppas detta hjälpte lite:)

Jajo var inte så sugen på 323 då jag sett att folk skrivit att dessa är rätt så slöa. Men sen läste jag ännu mer om vad folk sa och ja, det ska ju tydligen inte vara så jävla svårt att piska upp dessa i klass med en 325. Så är lite sug på en 323 också!

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

875 Inlägg
5 mars 2014
#4
Luuther skrev:
kolsvajansson skrev:
De har ju 30-40mer hk än en vanlig 318 men fortfarande en 4a i sig, är väl därför relativt billiga i skatt och försäkring. Självklart går de att leka med, är ju lättare än en 7/940 samtidigt som den har mer hästar. Dock så skulle väl jag råda dig till att gå på en ex 323 då dessa är billiga i drift, kostar någon krona extra(är lätt värt detta) än en 318is. Samt att den är lätt att trimma upp 10-15 hk med ett m50b25 insug. De är inte heller lika dyra som en 325/328:) hoppas detta hjälpte lite:)

Jajo var inte så sugen på 323 då jag sett att folk skrivit att dessa är rätt så slöa. Men sen läste jag ännu mer om vad folk sa och ja, det ska ju tydligen inte vara så jävla svårt att piska upp dessa i klass med en 325. Så är lite sug på en 323 också!

Tycker själv inte min är jätteslö, dock aldrig kört en 325/328 så har inget att jämföra med:) och om man har extraktorgrenrör, m50b25indug så är man lätt i klass med dessa två modeller:)


huh?
10 427 Inlägg
6 mars 2014
#5
Luuther skrev:
kolsvajansson skrev:
De har ju 30-40mer hk än en vanlig 318 men fortfarande en 4a i sig, är väl därför relativt billiga i skatt och försäkring. Självklart går de att leka med, är ju lättare än en 7/940 samtidigt som den har mer hästar. Dock så skulle väl jag råda dig till att gå på en ex 323 då dessa är billiga i drift, kostar någon krona extra(är lätt värt detta) än en 318is. Samt att den är lätt att trimma upp 10-15 hk med ett m50b25 insug. De är inte heller lika dyra som en 325/328:) hoppas detta hjälpte lite:)

Jajo var inte så sugen på 323 då jag sett att folk skrivit att dessa är rätt så slöa. Men sen läste jag ännu mer om vad folk sa och ja, det ska ju tydligen inte vara så jävla svårt att piska upp dessa i klass med en 325. Så är lite sug på en 323 också!

M52B25 (och senare M52TUB25) anses ofta ha lite nedskriven effekt. Kollar man effektmätningar så brukar 323/523 ligga kring 165hk på bakhjulen så motoreffekten är nog närmare 190 än 170 wink (dvs liknande 325) Man ska dvs inte stirra sig blind på effektsifforrna.


523 '99: http://rototest-research.eu/popup/perfo … artsID=505
323Ti '98: http://rototest-research.eu/popup/perfo … artsID=386

Jämförelse 325 vs 323: http://www.zeperfs.com/duel569-89.htm


50 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#6
Drar en bump här, undrar lite fortfarande, är ju jävligt sugen på att köpa mig nåt billigare as och svetsa axeln på och leka med, är inne på 318is och 320 och undrar om det är några bilar som orkar tvåa om man hotar till på kopplingen och drar lite i handbromsen då och då? big_smile
Senast redigerat av Luuther (15 mars 2014)

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

mår bäst bakom ratten
89 Inlägg
21 mars 2014
#7
318is är en riktigt bra bil. jag har själv haft en och var nöjd med den och jag upplevde inte att den var slö eller dylikt. stryktålig är den men som alla andra bilar så tål den självklart inte hur mycket som helst

.


Sök