3659
Sök

Byta oljefilterhållare på VOLVO 945-811 S 2,3

12 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Jag fick en Volvo. Med ett hål i oljefilterhållaren (ser ut som någon försökt bända bort oljefiltret med en mejsel). Jag åkte och köpte en ny oljefilterhållare, nämligen http://www.laga.se/visa-produkt?Part=AS-L238859. När jag ser den urplockad ser jag att den har FYRA anslutningar: Två slangfästen nedanför filterfästet samt två kanaler i änden från filterfästet. Går två av dem till kylningen, och isf vilka av dem?

Jag ser ju på filterhållaren som sitter i bilen, hur slangarna ska på. Men bulten som man fäster änden från filtret med har ju ett hål ovanför gängorna, som matchar det i bultgången. Går det att skruva i bulten så hålen inte kommer i linje med varann (jag vet inte varför, men det känns som en dålig idé!)?

Tacksam för svar, vill ut och provköra NU!!!

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2014
du kan inte montera de där fel smile

misstänker att de bara är värmeväxlaren med vattenanslutningarna som du skrivar filter på som har gått sönder, så de räcker med å bara byta den..... gängan som du skruvar oljefiltret på är en genomgående bult så lossar du bara den så lossnar oljekylarn... å pang dit med nya, sen dit med filter å vattenslangar å tuta å kör,,, går fortare å är lättare å göra än att släppa anslutningarna i blocket.

12 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
Det funkade! Tittade på kylsystemet, gisaade att man inte behöver tömma, och det stämde bara man har en behållare under när man släpper slangarna. Tack som fan!

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 mars 2014
tills nästa gång vet du att på alla 940 turbo bilar så sitter de en slangnippel på stålröret strax under oljefiltret, lossar du lite på den så tömmer du kylarsystemet i tex en spann sålänge sen slår du bara tillbaka de i kylarn smile

12 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
Ja, jag undrade lite vad det var för något. Tittar man på den utan att tänka ser det ju ut som en öppen anslutning, till ett tomt/bortplockat system.

Sök