Nu ska jag citera min Haynesbok. Blir ett långt svar detta:
Handbroms.
Justering.
1. Kör bilen långsamt på en lugn väg i ungefär 400 meter med handbromsen åtdragen några hack innan justeringen.
Då rengörs handbromsbackarna och trumman från rost och avlagringar.
2. Lossa bakhjulsbultarna och klossa framhjulen. Lyft upp bakvagnen och ställ den på pallbockar.
Demontera bakhjulen.
3. Lägg ur handbromsen helt. Vrid en av dom bakre bromsskivorna tills handbromsens justeringshål är placerat över handbromsbackens inre justerarhjul. Stick in en skruvmejsel genom hålet och vrid justeriarhjulet så mycket som behövs tills skivan är låst.
Skruva nu upp justerarhjulet ungefär 4 till 5 hack, tills skivan åter igen kan vridas fritt utan att kärva. Upprepa det här momentet på den andra bakbromsen.
4. Arbeta inuti bilen. Dra upp handbromsspaken och kontrollera att full bromseffekt uppnås på bakhjulen när handbromsspaken ä åtdragen mellan 3 och 5 klick av sin tandning. Om så inte är fallet, fortsätt enligt följande.
5. Lyft upp mittkonsollens armstöd och bänd försiktigt ut den rektangulära luckan från konsollens nederdel.
6. Arbeta genom luckans öppning. Använd en böjd hexagonnyckel och vrid justeringsbulten på handbromsspakens baksida tills vilkoren i punkt 4 uppfylls.
Lossa handbromsspaken och kontrollera att bakhjulen kan vridas fritt utan att kärva.
Montera mittkonsollens lucka.
7. Montera hjulen och sänk ner bilen när justeringen är korrekt. Dra åt hjulbultarna i diagonal ordningsföljd till angivet moment.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.