3157
Sök

Volvo 940 turbo Låter konstigt efter motorbyte

18 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Hej! Jag har bytt motor i en Volvo 940. Efter motorbytet så låter den så här. Notera att jag köpte motorn på en Skrot.

NY länk! https://www.youtube.com/watch?v=q8SJGvh … e=youtu.be

Rasslar/låter mera om jag gasar, jag kan inte lokalisera vart det kommer ifrån. Låter det som trasigt vevlager?
Senast redigerat av halvljuset (10 april 2014)

2 452 Inlägg
10 april 2014
lät verkligen inte bra,typ som kolvringar eller vevlager

döden kommer tillbaka

18 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Kan inte vara något annat? Jag har tagit bort värmeplåtar.
Senast redigerat av halvljuset (10 april 2014)

5 687 Inlägg
10 april 2014
Du har inte fått in en sten eller mutter eller något liknande in i sprängkåpan?
Eller i värsta fall att någon idiot hällt ner grus i motorn.

Jag tycker då inte det låter som lagerras.

Varifrån kommer ljudet? Ovansidan av motorn? Botten av motorn? Baksidan av motorn?

18 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Låter mest vid grenröret, runt turbon. Vid grenröret. Till grenröret kan jag lokalisera det. Någonstans, på den sidan..

18 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Kan det vara mutter i grenröret? Som snurrar mot turbon? Fast turbon snurrar inte på tomgång. Tog bort slangen mellan luftfiltret och turbon.

5 687 Inlägg
10 april 2014
Det är inte nått som ligger löst och slår mot avgasröret? Eller något som slår mot turbon?

Var motorn helt komplett med växellåda och turbo monterad? Tänkte så man vet hur mycket som är tagit från din gamla motor eftersom ljudet uppkom i samband med motorbytet.

18 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Köpte bara motorn, utan tillbehör. Så jag har monterat allt själv, jag återkommer imorgon. Med en längre film. Eller efter en bättre undersökning av motor. Kanske inte är vevlagerras. Jag vet ej... Men har jämfört med andra bilar nu på youtube, då kanske det inte är något lager, ändå.

460 Inlägg
10 april 2014
halvljuset skrev:
Kan det vara mutter i grenröret? Som snurrar mot turbon? Fast turbon snurrar inte på tomgång. Tog bort slangen mellan luftfiltret och turbon.

varför skulle inte turbon snurra på tomgång?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

675 Inlägg
10 april 2014
turbodeath skrev:
lät verkligen inte bra,typ som kolvringar eller vevlager

Hur kan man höra kassa kolvringar?

Låter som något sitter löst utanför motorn på avgassidan.
Senast redigerat av Linkan_740 (10 april 2014)

18 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
GasGlad1337 skrev:
halvljuset skrev:

varför skulle inte turbon snurra på tomgång?

Jag tog bort slangen mellan luftfilter och turbo, och såg att turbon inte snurrade på tomgång.

18 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
Nu vet jag vad det är! Låter som att det är någonting vid kopplingen, det låter fortfarande efter att man har stängt av motorn. 2 sekunder.. Och låter ganska ljust.

Men jag har en annan fråga nu. Jag bytte svänghjjul, skulle den sitta på något speciellt sätt? Eftersom jag har givare på svänghjulet. Fast bilen startar ju men.. Jag inte hittar någonstans om givare måste sitta på ett speciellt ställe på svänghjulet.

6 738 Inlägg
12 april 2014
halvljuset skrev:
Nu vet jag vad det är! Låter som att det är någonting vid kopplingen, det låter fortfarande efter att man har stängt av motorn. 2 sekunder.. Och låter ganska ljust.

Men jag har en annan fråga nu. Jag bytte svänghjjul, skulle den sitta på något speciellt sätt? Eftersom jag har givare på svänghjulet. Fast bilen startar ju men.. Jag inte hittar någonstans om givare måste sitta på ett speciellt ställe på svänghjulet.

hade du monterat svänghjulet fel så hade bilen förmodligen inte startat tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

18 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
Löst! Det var turbo ras. Axeln hade gått. Tips: turbon snurra inte på tomgång. Låter mera när du varvar. Och låter som att skruven åker i botten när du stänger av bilen.

Sök