Andromeda skrev:
baltis skrev:
Nu är ju som tur är dom flesta biltillverkare så smarta så dom bygger in allt i en skärm, man behöver ju inte ha en knapp och mätare till bilens alla funktioner...
"staten tittar på vad ni gör".... bilarna har ju under flera år loggat data som går att utläsa efter t.ex en krash men det har aldrig gjorts... sluta vara så barnsligt nojjiga.
Vi i sverige lever jävligt gott med våra låga böter och lamslagna poliser och totalt värdelösa hastighetskameror.
Det är ju en helt egen diskussion, men fundera du på vad som händer om du kör 31 km7h för fort kontra 29 km/h och har ett arbete du är beroende av bil för att utöva eller ta dig till. Då är straffet helt plötsligt inte så litet. Men det ses ju inte ens som ett straff att bli av med körkortet en tid.
straffet är som sagt inte bötern utan tiden utan körkort som ställer till det.
tycker systemet i sverige är rätt korkat. räcker med 1fortkörning och kortet ryker.
borde vara så att man får prickar på körkortet detta skulle vara mer relevant
där tex avsaknaden av bälten ger x antal poäng.
en rödljuskörning ett antal poäng osv.
då skulle dom riktiga idioterna straffas medans folk som bara glider lite för fort får en chans.
dessutom tror jag inte en körkorts indragning påverkar fullt så mycket som ett antal prickar som gör att man vet att körkortet hänger löst till.
vart av med kortet i 5månader 2003 inte ångrat den forkörningen en sec
körde 70km/h över gällande hastighet.
när jag fick tillbaka körkortet köpte jag mig en motorstarkare bil och körde betydligt fortare varje dag
vet ett tag när jag jobbade 2mil bort då körde jag dagligen i över 200blås jag lärde mig inte ett skit av körkorts indragningen. hade jag vetat att mitt kort hängt löst hade jag direkt känt att man fick ta det rejält lungt.