3361
Sök

Ojämn tomgång - dåligt lambdavärde. Film. (nissan s14)

619 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#1
Efter att jag åkte hem från Elmia i helgen så vart det nåt skumt med bilen, lamda värdet fastnar på 14.1 och bilen har fått en ojämg tomgång. Även när jag gasar och ligger på runt 3100 varv så pulserar det i bilen, även fast det är samma varvtal hela tiden.

Bytte till nya tändstift men ingen skillnad, kan även ta ur 2 tändspolar utan att man märker nån skillnad på bilen.

Men övrigt så går bilen och köra som vanligt....

Nån som har nån idé på vad det kan vara??
Senast redigerat av juhaaan (27 april 2014)


Random Hero
4 047 Inlägg
27 april 2014
#2
skifta plats på de dåliga spolarna o de bra, går den kass på de cylindrarna då har du två kassa spolar, inte helt ovanligt på nissan bilar..

Dog food lid. Backwards

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2014
#3
Vänta lite...Ta ur två tändspolar o du märker ingen skillnad på gången???? Hur är det möjligt? Är inte så haj på S14 men har den en spole/cylinder så märker du skillnad så in i... Om nu bilen inte glödtänder nåt djävulskt, men det märker man oxå...Eller om spolarna är "seriekopplade" på nåt höger-vänster?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

619 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#4
DusanMandick skrev:
skifta plats på de dåliga spolarna o de bra, går den kass på de cylindrarna då har du två kassa spolar, inte helt ovanligt på nissan bilar..

Har testat med andra spolar och det vart ingen skillnad..

dawwe skrev:
Vänta lite...Ta ur två tändspolar o du märker ingen skillnad på gången???? Hur är det möjligt? Är inte så haj på S14 men har den en spole/cylinder så märker du skillnad så in i... Om nu bilen inte glödtänder nåt djävulskt, men det märker man oxå...Eller om spolarna är "seriekopplade" på nåt höger-vänster?

Jo det är skit skumt.. dom måste nästan vara seriekopplade av andra ägaren, drar jag ut en tredje börjar bilen dö.

vette fan hur man ska göra..


619 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#5
Men lamdavärdet måste den vsa åt helvete fel? borde inte ens gå att köra när den visar 14.1 i lambda värde?


Random Hero
4 047 Inlägg
29 april 2014
#6
juhaaan skrev:
Men lamdavärdet måste den vsa åt helvete fel? borde inte ens gå att köra när den visar 14.1 i lambda värde?

14.7 är lamda 1, så det är inte spec dåligt, lägre värde är fetare blandning eller va de tvärtom ?

Dog food lid. Backwards

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 april 2014
#7
14.1 borde betyda: 14.1 "delar" luft till en "del" bränsle. 14.7:1 är den optimala kompromissen typ (effekt,förbrukning och föroreningar). Mer luft (säg 16:1) ger magrare gång o förmodligen lägre förbrukning, men klenare effekt o även smutsigare avgaser gissningsvis. Mindre luft (säg 12:1) ger fetare gång, mer effekt förmodligen, högre förbrukning o smutsigare avgaser...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 670 Inlägg
29 april 2014
#8
Man brukar sikta på 14,7 vid normalkörning

Neråt 11-12 vid full belastning vissa bilar går man ännu lägre än 11 på

På saab tex brukar man köra 11,7 dvs lambda 0,8

Evo runt 11 dvs lambda 0,74 "beror lite på ibland lägre o ibland högre beroende på vissa omständigheter
Senast redigerat av Japs-Micke (29 april 2014)


493 Inlägg
29 april 2014
#9
Går bilen på alla cylindrar? Verkar den inte göra om du inte märker skillnad när du tar ur två spolar. Är de någon specifik cyliner du inte märker skillnad? Prova ta ur dom i turordning, kanske märker skillnad då. Kan ju va en kass spole, kass spridare, dålig komp på någon cylinder av någon anledning eller så får man fortsätta kolla. Börja ryck spolarna var för sig, sen spridarna en och en.

Googlemaster

619 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#10
Elot skrev:
Går bilen på alla cylindrar? Verkar den inte göra om du inte märker skillnad när du tar ur två spolar. Är de någon specifik cyliner du inte märker skillnad? Prova ta ur dom i turordning, kanske märker skillnad då. Kan ju va en kass spole, kass spridare, dålig komp på någon cylinder av någon anledning eller så får man fortsätta kolla. Börja ryck spolarna var för sig, sen spridarna en och en.

Som jag skrev tidigare så måste han ha seriekopplat spolarna, då jag kan dra ur 2 utan att något händer med bilen..

Det skulle iof kunna vara en spridare? Då den går ryckigt på runt 2800-3000 varv med lugn gas


Random Hero
4 047 Inlägg
2 maj 2014
#11
nja en spridare är trasig eller hel, bytt stift ?

Dog food lid. Backwards

619 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#12
Japp nya stift är i, ingen skillnad



Sök