valle22 skrev:
Kan inte bli mer irriterad eller förbannad småbarnsföräldrar som hellre glor i sina smartphones än håller reda på sina ungar. Var ute på lekplatsen idag med min 3-åriga dotter och gunga. Brevid står en fjant och knappar på sin smartphone och dennes 2 tvillingar vill också gunga givetvis. Ungarna står vid gungan och skriker och vill gunga varpå deras pappa säger åt dem att ”… vänta lite pappa skall bara skriva sitt sms klart… ”
Mmm ja, 3åringar kan vänta när man ser andra barn gunga. Efter ett tag så lyfter han upp den ena ungen och börjar gunga då han upptäcker den andra sprungit iväg medan han sms:a. Den andra ungen hade då tagit sig bort till klätterställningen och uppför trappan(lite brant men helt OK) så springer han iväg som en skållad råtta så ungen inte slår sig.
När han återvänt nu till den ”gungande” pojken fortsätter han pilla med sin telefon givetvis och lyfter ur pojken och skall väl gå hem nu. Medan han ”glömmer” igen den han hade hämtat så springer denne stackars grabb framför min gunga och snabbt hinner jag stoppa honom innan han blir träffad i huvudet av min gungande dotter. Men givetvis träffar min dotter mig med benen i sidan av bröstkorgen.
Nåja, ingen större skada eller smärta för min del, jag bara önska han hade råkat utför det och en träff på familjejuvelerna istället.
Jag råkar inte utför detta sedan jag varken äger en smartphone eller vill ha en…
Smarta telefoner kan nog vara bra om dom används på rätt sätt. Tycker inte heller om detta scenario som du beskriver.
Det var inte så länge sedan som jag var på en byggarbetsplats och på rasterna var vi 9 stycken runt matbordet och 8 stycken pillrade på sina smarta telefoner. Gissa vem som kände sig utanför? Jo, du gissade rätt, jag fick sitta i min ensamhet alla raster varje dag under ett par veckor. Man vågade ju inte säga nåt till nån ifall man skulle "störa" dom.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!