3424
Sök

Saab 9-5 aero 02 Felkod andra lambdan

12 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
Jag har fått felkod på lambdasond (2) och den är nybytt men felkoden är kvar. Vart borde jag börja felsöka? // Jocke

plankan
30 maj 2014
jock3gbg skrev:
Jag har fått felkod på lambdasond (2) och den är nybytt men felkoden är kvar. Vart borde jag börja felsöka? // Jocke

Läkage i avgassystemet kanske -
i en skarv/svets kanske ?

12 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
Ska hissa upp bilen och kolla på det. Tack

562 Inlägg
30 maj 2014
jock3gbg skrev:

Nu vet jag inte exakt vilken felkod du har, men jag har varit med om att en jordkrimp i motorkabelhärvan blir dålig/glappar och sätter då felkod på någon av lambdasonderna. Krimpen heter i Saab WIS "J16" (tror jag) och sitter ca 10 cm från styrdonshandsken, vill minnas att kabelfärgerna är blå, grå och svart. Man får helt enkelt klippa bort den gamla krimpen och löda dit kablarna på nytt med krympslang osv..

Men det beror på vad det är för felkod du har mer exakt..

9-5 Aero Sedan -05

12 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
Okej ska kolla vad det är för felkod när jag åker till verkstan. Ser man krimpen tydligt?

95 Inlägg
31 maj 2014
Kolla svetsfogen till fästet på IC:n... Den dom sitter vid gummislangen under bilen, fästet som sitter mot chassit.
Samma fel som jag hade och ett helvete att hitta felet. Rökmaskin upptäckte detta läckage.

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.

562 Inlägg
31 maj 2014
jock3gbg skrev:
Okej ska kolla vad det är för felkod när jag åker till verkstan. Ser man krimpen tydligt?

Nej man måste demontera torkararmar och "torpedplasten" för att komma åt motorstyrdonets handske och kabelnät. Har man rätt elschema så kan man utläsa vilken krimp det är därifrån..

9-5 Aero Sedan -05

Sök