2689
Sök

Miles Bensin på statoil

464 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Hej ! ser att statoil skryter om sin bensin som skall ta dig 2,7% längre, äre nå som funger eller äre bara trams. Någon som tankat å räknat på om he stäm

Likbärgare
375 Inlägg
5 juni 2014
* Hej! Ser att Statoil skryter om sin bensin skall ta dig 2,7% längre, Är det något som fungerar eller är det bara trams?

Någon som tankat och räknat på om det stämmer?

Blanda aldrig dialekt i det skriftliga språket!

Men som svar på frågan, Nej det stämmer inte men om Du tankar 98 i bilen gör det skillnad, Dock är det inte lönsamt med tanke på priset på 98.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 juni 2014
Om ens bil klarar exakt 60 mil på en 60 liters tank så skulle Miles-Bensinen öka räckvidden med "hela" 1,62 mil. Denna minimala skillnad kan lätt "sopas" bort genom tung gasfot, ovanligt mycket stadskörning, kall/stormig väderlek, mer körning direkt vid kallstart, lite fler omkörningar etc. alltså faktorer som är svåra att räkna och framförallt vara medveten om.

Därför är Statoils Miles-bensin svårberäknelig och troligtvis ett reklamtrick. Skulle den däremot utlova att man kom typ 20 procent längre skulle det vara lättare att få reda på om det verkligen stämmer (då skulle vi ändå prata om cirkus 12 mil extra på en tank och detta är svårare att "sopa" bort med det jag nämnt innan). Sedan använder väl Statoil ordet "upp till", detta betyder egentligen alltifrån inget till och med 2,7 procent tongue

Glöm inte heller att om dessa 1,62 mil stämmer så har du "tjänat" 16,62 mil på 600 liter bensin vilket kanske inte är en så "idealisk" siffra tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Das vas das das
179 Inlägg
5 juni 2014
Jag fick högre snitt förbrukning på Bmwn med Miles.
65l och kom 70mil med Miles soppan
65l och ca 80mil vanlig 95oktan.
Fasan testade det på sin focus  och även han märkte högre förbrukning.

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

464 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Ok tack för svaren, har aldrig tänkt på att räkna på förbrukningen som svaren lagts fram.

1 758 Inlägg
6 juni 2014
Statoil skriver "upp till 2,7%" och att det är testat i labmiljö (vilket brukar betyda att man testat under så gynnsamma förhållanden som möjligt för att få så bra siffror som möjligt).
Den enda skillnaden verkar vara att man blandat i lite extra rengöringstillsatser, så för att komma nära de där 2,7% får man nog ha en hel del skit i bränslesystemet.

Sök