4419
Sök

Era värsta bonnmek

237 Inlägg
21 mars 2014
#21
Borrade ett hål i plasten vid skyltbelysningen på min S70 när jag skulle dra igenom kablar för backkamera.
Det hålet tätade jag sedan med häftmassa.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2014
#22
Hängde en glassburk under automatlådan när den läckte som ett jävla såll så att vi kunde återanvända oljan & klara hela Power Big Meet 2003... Den helgen är väl bonnmeckandets egen högtid? wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

38 Inlägg
23 mars 2014
#23
Lagade mitt avgasrör med 2 tuber avgaspasta och ett par meter avgasbandage när det gick av :p höll ca 5 dagar men sen drog jag fram svetsen å lite nytt rör så blev det bra smile


Bondmeckare
246 Inlägg
23 mars 2014
#24
Lagat rosthål med spackel och grillnät, popnitat golv, planat topp mot arbetsbänk med sandpapper på, satt fast kylare med ståltråd, hängt upp avgassystem i spikband, och mycket annat kul

Listan kan göras lång...  lol

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

7 393 Inlägg
25 mars 2014
#25
mitt värsta bonnmek var nog när jag tog isär bromsarna fram, och beläggen trillade av monteringsplattorna,, då tog jag första bästa lim och limmade helt sonika ihop skiten så jag kunde åka hem igen,


27 Inlägg
25 mars 2014
#26
Rostlagade med silver tejp i hjulbanan ;p

Mercedesforum
http://www.minbenz.se

7 393 Inlägg
26 mars 2014
#27
Snarren skrev:
Rostlagade med silver tejp i hjulbanan ;p

är det skärmkanten du menar då????


Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
28 mars 2014
#28
Kul tråd det här.

Får väl ta och bidra med några av mina bonnalösningar.

Snabblagat avgasrör med en tom korvburk och ett par slangklammer,
Kopplat förbi ett läckande värmepaket med en rörstump och slangklammer.
Gummisnodd för att dra tillbaka gasspjället när fjädern gått av.
Popnitat golv och skärmkanter och sen dolt allt med ett tjockt lager spackel och Tectyl.
Fixat vassa (rostslkadade) skärmkanter med trädgårdsslang och spackel.
Lött fast spikar på ett relä och sen våldat dit det i reläfoten för att få kontakt.
Otaliga kablar som skalats mellan framtänderna och sedan tvinnats ihop och isolerats med tejp. Finns ibland inte så många sätt att fixa ett kabelbrott ute i fält.

Finns säkert fler mer eller mindre genomtänkta lösningar som jag åstadkommit på någon traktor ute på åkrar eller i skogen men ibland minns man inte alla galenskaper.

338 Inlägg
5 april 2014
#29
Bump...


Satt fast avgasrör med buntband och sånt där metallband med hål i.
Tejpat ihop massa sladdar (tvinnat och tejpat, fast har hittills fungerar 1,5 år utan problem)
Kapa fjädrar (räknas kanske inte)
Sätta fast sladdarna på batteriet med buntband (moped)
Hålla stilla bakskärm på honda cross med blompinne
Massa spackling....
Kopplat in elhissar på centrallåset
Tagit slägga och "riktat" bakhjulet och silvertejpat fast sadeln och styret på en cykel (morgonen före skolan)
Satt ihop mopedkedja med liten skruv mellan två länkar.
Bland annat
Känns värre nu när jag skrivit upp det....

71 Inlägg
5 april 2014
#30
Hehe nu när man är 29 har man ju hunnit med XX antal vinterbilar, så de har blivit en hel del fulmek genom åren.
Allt från att kapa till bromsklossar med vinkelslip från Toyota Hi-lux för att passa på Volvo 940, svetsa i el-hissens kuggskena för att slipa fram nya kugg med vinkelslip, släppa bränsleledningen under hela bilen för att räcka till att skarva ihop vid tanken när en sten slet av röret vid armaturen ute i fält, fylla en dörr med fogskum för att rutan skulle stanna kvar uppe, till att hänga upp ett avgassystem med rep bundet genom kupén och fastklämt i dörrarna.

Lite grejer av allt man gjort. smile

Byggt dämpinsats för att komma igenom bes "nya" ljudkrav med racekatt och en 3tumsdämpare på min 850turbo, bes killen diggade den och skrattade lite. tongue
M20 bricka i änden på lilla röret och gängade hål i axelstumpen för att nypa fast den i slutröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199687/199687-8352db102f005db51155cd6023051dd8.jpg

Riktat rullad 307 med grävmaskin wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199687/199687-d02b9d90faac1e6f57623aca6bd4db5c.jpg

Krocklagat polarens 940 med delar från "lagret", dvs en halv 740 och en halv 940 front med kapad grill, egengjord stötfångare i plåt och sedan lackat bilen i röd industrifärg efter att vi tvättat den med disksvamp med slip och diskmedel big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199687/199687-4a9bab9520362a803878483a2959e318.jpg

Samma bil har även det fulaste avgassystemet som består av en fjuttig ljuddämpare och en hemmabyggd ventil med en vikt på som öppnar vid fullgas, tyst vid "meskörning" och brötar vid lekkörning, satt dock inte så bra på väg till iskörningen, blev lite låg med spikdäck i kofferten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199687/199687-56a02394529e90df9bf48db54eda3cf4.jpg


2 140 Inlägg
12 april 2014
#31
Jag har byggt en a-tralla en gång, inget jag stolt skulle säga att det var jag som byggt den om någon skulle fråga.... smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

755 Inlägg
12 april 2014
#32
Monterat sportstolar med trävinklar big_smile

If you want to win, You mustn't loose.

Cupra_
13 april 2014
#33
Använde en gång en fjäder från en hålslag för att morsans gamla renault 5 inte skulle få gashäng då orginalfjädern var av..
På min första bil tätade jag kylaren med kanel i kylvätskan smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
7 juni 2014
#34
Jag komptestade min saab med en sådandär biltema-kompestare med gummiplugg, som man måste trycka ner samtidigt som man vrider runt motorn. Det gjorde jag själv med hjälp av några brädor och tryckplattor som motvikt.

______________________________

Sedan min ökända (i vissa trakter) laddtrycksmätare

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115195/115195-32688a248634e03d9b31c532e3dff186.jpg

Laddtrycksmätaren passade inte i koppen så jag fick modifiera koppen och mätaren med såg. Sedan vare dubbelhäftande på huven. Skulle bara användas för felsökning av magnetventil, men jag gillade den så jag behöll den.

Den har fått några raggare att skratta åt mig, och några kommentarer. Nu behåller jag den för att folk retar sig på den, och jag är någorlunda trollig.
Senast redigerat av Eddy (7 juni 2014)


...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juni 2014
#35
Sålde min Polo. Nya ägaren får kopplings-ras rätt omgående typ (inom 1500 mil). De byter kopplingen. En drivaxel lossnar. Bilen bogseras till verkstad, som inte kunde laga den(???). Jag köper bilen billigt, fixar dig drivaxeln. Besiktigar, nedslag "oljeläckage" modell större...Vafan??? Kollar noga, nix inte från motorn, men se där ett HÅL i växellådan på sisådär 3*5cm, drygt halvvägs upp...Kugghjulen syns så fint...Växellådsbyte var inte aktuellt, så jag tätar med kemisk metall, besiktigar o får godkänt:). Kör så med bilen i över 3000 mil, säljer den sedan varvid nya ägaren krockar den ganska omgående:(

http://autopower.se/galleri/whymustthey/bilder/PoloM5.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 861 Inlägg
16 juni 2014
#36
Pierre2JZ skrev:
Hehe nu när man är 29 har man ju hunnit med XX antal vinterbilar, så de har blivit en hel del fulmek genom åren.
Allt från att kapa till bromsklossar med vinkelslip från Toyota Hi-lux för att passa på Volvo 940, svetsa i el-hissens kuggskena för att slipa fram nya kugg med vinkelslip, släppa bränsleledningen under hela bilen för att räcka till att skarva ihop vid tanken när en sten slet av röret vid armaturen ute i fält, fylla en dörr med fogskum för att rutan skulle stanna kvar uppe, till att hänga upp ett avgassystem med rep bundet genom kupén och fastklämt i dörrarna.

Lite grejer av allt man gjort. smile

Byggt dämpinsats för att komma igenom bes "nya" ljudkrav med racekatt och en 3tumsdämpare på min 850turbo, bes killen diggade den och skrattade lite. tongue
M20 bricka i änden på lilla röret och gängade hål i axelstumpen för att nypa fast den i slutröret.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 051dd8.jpg

Riktat rullad 307 med grävmaskin wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d4db5c.jpg

Krocklagat polarens 940 med delar från "lagret", dvs en halv 740 och en halv 940 front med kapad grill, egengjord stötfångare i plåt och sedan lackat bilen i röd industrifärg efter att vi tvättat den med disksvamp med slip och diskmedel big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 59e318.jpg

Samma bil har även det fulaste avgassystemet som består av en fjuttig ljuddämpare och en hemmabyggd ventil med en vikt på som öppnar vid fullgas, tyst vid "meskörning" och brötar vid lekkörning, satt dock inte så bra på väg till iskörningen, blev lite låg med spikdäck i kofferten tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … da3cf4.jpg

Mer info angående bygget av din ventil mottages gärna! big_smile Underbar tråd ska försöka samla ihop lite jag gjort!



Sök