3463
Sök

Toyota MR2 - Motorrenovering och trimning

Här kommer ett projekttråd där jag renoverar och trimmar en Toyota 3SGTE motor, ska försöka lägga upp mycket bilder och beskrivningar på allt som görs!

Student
20 897 Visningar
Uppdaterades senast 15 februari 2013
Student
16 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#21
Update


Tänkte ta en liten titt på hur turbon mår och vad som kan göras på denna.



Böjar med att montera av turbin- och kompressorhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-77e0ed08c723c7bae88a6a02d61e28c9.jpg
Kompressorhuset påväg av.


Kompressorhuset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-a2cae348f996db4ac638e4d45adb84d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-9b4264a0027ef5471c204d0e8b3f0e28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-6810089e96d40422e308f726d2d96c47.jpg
Kompressorhuset rengjort, inga som helst skador eller fula gjutskarvar!


Turbinhuset:

Tar en liten titt på turbinhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-eead44352ecc7887fae01180f60abed4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-d2fb3a09643d27b4d32f001121722fab.jpg

Turbinhuset ser bra ut, sotigt och rostigt såklart men allt som behövs göras är en liten rengöring.


Nu till det roliga, turbons kärna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-ff222dc520f4c7a5e56341520c793d95.jpg

Kärnan består av en axel som på ena sidan är fäst till kompressorhjulet och på andra sidan turbinhjulet. Avgaserna sätter fart på turbinhjulet och eftersom kompressorhjulet är fäst på samma axel snurrar då kompressorsidan med samma varvtal. Kompressorhjulet är en så kallad centrifugalkompressor, kompressorbladen suger in luften och sen i höga varvtal slungas luften kraftigt mot sidorna pga centripetalaccelerationen som uppkommer vid de höga varvtalen.

Med lite strömningslära som hjälp kan man förstå hur turbon arbetar lite bättre.
Tänk ett rör där en viss mängd luft flödar, i båda ändarna måste samma mängd luft passera. Ifall rörets diameter är liten i början och stor i slutet så kommer hastigheten att minska då medans trycket ökar. Detta händer eftersom samma mängd flödar i båda ändarna.

Om man kollar på bilden under och noterar att kompressorskovlarna formar divergenta kanaler (ytan minskar) mellan varandra och på det sättet får kompressorn luften att minska i hastighet men öka i tryck! Turbon snurrar med olika varvtal hela tiden beroende på flödet avgaser från motorn, men som max varvar just denna modell något över 1/10 miljon rpm.

Turbinen fungerar precis som kompressorn men bakvänt. Här kommer hastigheten ifrån avgaserna som har högt tryck och därmed rör sig ut ur avgasröret där atmosfärstryck finns. Avgaserna passerar turbinen från sidan och får då axeln att rotera, ju större turbon är desto längre tid kommer det ta innan kompressorn når sitt effektiva varvtal. En stor turbo på en motor med låg cylindervolym har alltså en stor fördröjning mellan att man trycker gasen i botten tills att kompressorn börjar arbeta och tillför stora mängder luft till motorn.



Turbons höga varvtalsområde gör att inga kullager kan användas, den lagertyp som axeln är lagrad med är ett oljesmort glidlager. Fördelen med glidlager är att friktionen är extremt låg, men detta förutsätter bra smörjning. Motorns oljepump levererar hela tiden olja till turbokärnan för att smörja dessa lager. För dålig smörjning leder till att friktionen mellan axeln och lagren ökar och vid höga varvtal smälter lagret helt och för stora spel leder till att axeln börjar vobbla kraftigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-b0b7a03cf3a55a4a0fea37d078ecdf2f.jpg

Kompressorbladen ser mycket bra ut, behövs bara lite rengöring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-98785108590e7e1fa401597ea41a15bd.jpg

Turbinbladen ser också bra ut, inga skador eller skeva skovlar.


Vid tillverkningen av turbin och  kompressorbladen är det väldigt svårt att få delarna välbalanserade, vid höga varvtal gör minsta lilla skarv obalans. Det man gör vid monteringen av turbos är att man monterar enheten i en maskin som kör turbon i höga varvtal och sen registreras obalansen. För att sen balansera axeln slipar man av lite av bulten som håller kompressorbladen på plats. Bilden nedan visar att turbon blivit balanserad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-4c992f7f0031d18cf6b4eeef66b212f3.jpg

Jag kommer inte att byta ut något på turbon. För att öka livslängden hade jag kunnat ta av axeln och sedan byta ut lagren, men sedan vid monteringen måste den då balanserats om eftersom bulten då kommer att ha hamnat i ett annat läge. Vanligt på turbos är att axeln börjar glappa i axial riktning, min turbo har absolut inget glapp i varken axial eller radial riktning, den snurrar också helt utan motstånd. Allt detta tyder på att lagren är i mycket bra skick. Kommer därför att använda denna turbo tills jag känner för att byta upp mig.

Tar man sedan en titt inne i turbon så ser oljekanalen mycket fin ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-d0138625ed2582c4ef2b5c5cc31c6e1d.jpg

Turbon kyls av oljan men även av kylarvätskan från motorn som går genom en stor kanal i turbons kärna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92672/92672-fd665a3eef3b7f992b5d466370932ab4.jpg

Vattenkanalen ser riktigt rostig ut tyvärr, ska höra med motorverkstan ifall de kan försöka komma åt och blästra kanalen och få bort så mycket rost som möjligt så att inga stora rostbitar bryter sig loss och cirkulerar runt med kylarvätskan när motorn är igång.


Det var allt jag allt för denna gång!
Senast redigerat av VirreVicente (15 februari 2013)


Bilmek
70 Inlägg
14 december 2013
#22
rolig och intressant läsning! skall absolut följas:) har precis påbörjat att renovera min motor också, kommit så långt att motorn skall ur;) så du har ju kommit en bra bit längre i alla fall;)

och att foderna spicker behöver du nog inte ora dej för som sagt, en riktigt bra mapp och allt annat schysst så kommer din spec att funka utmärkt tror jag!

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

725 Inlägg
26 augusti 2014
#23
synd att det inte hände nått mer här! var mkt intressant läsning och väl förklarat smile!



Sök