3377
Sök

Köpråd passat 3c 2.0fsi samt fråga ang "garanti"

317 Inlägg
6 september 2014
Trådstartare
Tjena!, Funderar på att köpa en passat 3c 2.0fsi 05 som rullat 21450 mil. Skulle vilja höra lite för/nackdelar, har läst lite men allt är så rörigt vill veta från någon som kör/kört en!. Skulle isf betala 57,000:- för just den bilen vilket kanske är i överkant men möjlighet att ta avbetalning!.

Samt så undrar jag följande: får 1 månads garanti, undrar då om jag skulle åka till besiktningen samma dag eller en dag efter och det blir nån påpekning kan man då lämna tillbaka den då det knappast kan vara jag som är skyldig till felet under 1 dag??.

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Avstängd
10 388 Inlägg
6 september 2014
DanielAsplund skrev:
Tjena!, Funderar på att köpa en passat 3c 2.0fsi 05 som rullat 21450 mil. Skulle vilja höra lite för/nackdelar, har läst lite men allt är så rörigt vill veta från någon som kör/kört en!. Skulle isf betala 57,000:- för just den bilen vilket kanske är i överkant men möjlighet att ta avbetalning!.

Samt så undrar jag följande: får 1 månads garanti, undrar då om jag skulle åka till besiktningen samma dag eller en dag efter och det blir nån påpekning kan man då lämna tillbaka den då det knappast kan vara jag som är skyldig till felet under 1 dag??.

Det bör rimligen stå i avtalet vad garantin täcker.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
6 september 2014
Ta den absolut inte på avbetalning!! Det är en motor som inte är så attraktiv på marknaden, samt rullat lite mycket.. FSIerna dras väl ofta med dålig utrustning med. Så den kommer tappa i värde ganska fort, så du måste betala rätt mycket i månaden för att inte stå med ett lån på 50 och en bil värd 30. Ett tips i all välmening. Annars så kolla rost och galvsläpp. Baklucka framförallt, huven i framkant, dörrar under lister, skärmar. Osv. Lyssna noga, inga klonk från framvagn. Hur är den skött med service? Longlife är sisådär. Funkar all el, elhissar osv?
Senast redigerat av christofferedil (6 september 2014)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Avstängd
10 388 Inlägg
6 september 2014
christofferedil skrev:
Ta den absolut inte på avbetalning!! Det är en motor som inte är så attraktiv på marknaden, samt rullat lite mycket.. FSIerna dras väl ofta med dålig utrustning med. Så den kommer tappa i värde ganska fort, så du måste betala rätt mycket i månaden för att inte stå med ett lån på 50 och en bil värd 30. Ett tips i all välmening. Annars så kolla rost och galvsläpp. Baklucka framförallt, huven i framkant, dörrar under lister, skärmar. Osv. Lyssna noga, inga klonk från framvagn. Hur är den skött med service? Longlife är sisådär. Funkar all el, elhissar osv?

Strax över 2000mil/år är väl inte direkt att klassas som mycket?

Men ja, 2.0FSI är väl inte den roligaste motorn precis, speciellt inte i en relativt stor bil. Men absolut, 150hk är ju roligare än 1.6:ans 110 eller 115hk iaf.

317 Inlägg
6 september 2014
Trådstartare
ute efter en bil som går skapligt billigt men ändå stor.. Denna "ska" dra ungefär lika mke som en a4 1.8t och då tar jag hellre passaten. All el funkar och ingen rost eller släpp någon stans mer än ett litet stenskott på huven. Att jag förlorar är ju givet det gör man ju på alla bilaffärer spec om man köper från firma men tänkte lägga 20 kontant. tycker denna är mer utrustad än vad en a4 är samt likvärdig med en a6, ser inte vad som skulle vara snål utrustning?. Servicen vet jag inte än skall dit imorgon igen då serviceboken var inlåst hos en som hade gått hem.

Audi A6 C5

317 Inlägg
6 september 2014
Trådstartare
kikat på en a4 också men aldrig gillat a4 då dom känns snik aktiga.. menar en bil från 04 och inte ens elhissar bak?. Är bara ett allmänt störningsobjekt i mina ögon samt att jag ser ingen vits att köpa en liten kombi då meningen med en kombi är att man ska kunna lasta?.

Audi A6 C5

Avstängd
10 388 Inlägg
6 september 2014
Inte för att vara sån, men att inbilla sig att en passat är likvärdig med en A6 av samma årsmodell, är att lura sig själv. Den ligger mellan A4:an och A6:an.

MEN, en passat 05 har inte heller elhissar som standard bak, det kommer först i "comfortline". (Jo, rätt ska vara rätt, och du kan få elhissar bak i A4:an också givetvis). Så, jag menar, seriöst, en bil i "A6-klass" som inte har elhissar bak som standard?! (Ja, jag var tvungen)

Det som skiljer mellan modellerna är, i grundutrustning (vad som kan fås som extrautrustning är ju dock väl varierat)

A4 saknar;

Elstyrservo (den har ju dock givetvis servo)
Armstöd fram
Upplåsning av tanklock och baklucka inifrån
Baklyktor samt ytterbackspeglarnas blinkers med LED-teknik
Fullstort reservhjul
1 mugg/burkhållare fram (passaten har 2, audin 1)
Elhandbroms (även om jag bestämt vill ha för mig detta, men jag kan blanda ihop det med A6:an)
Paraplyfack

Passaten saknar;

Helautomatisk klimatanläggning
Disc Wipe
Bälteskraftbegränsare bak
2st läslampor (Den har två, audin har fyra)
Aluminiumfälgar (Det är stål i grundpaketet)
Servotronic (OM man nu valt en 2.0T på audin, så är det standardutrustning)
Säkerhetsbälten med spärrfunktion för barnstol på passagerarplatser

Så nej, Passaten är inte direkt mer utrustad i grundutförande. Jämför vi den med en 05:a A6, som du ville göra, så ligger den längre bak, då A6:an är betydligt mycket mer utrustad än A4:an. Dock möjligt jag missat något mindre.

Lastutrymmesmässigt;
Passat;

Sedan - 485 liter
Variant 513/1641 liter

A4;

Sedan - 460 liter
Avant - 442/1184 liter

Så visst, inget att säga om det på de "nya" passaterna. Detta då givetvis då den är någonstans mitt emellan A4 och A6 i längd (A6:an har ju då i sin tur ännu större lastutrymme)
Senast redigerat av it_mutt (6 september 2014)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
7 september 2014
Hej
it_mutt skrev:
christofferedil skrev:

Men ja, 2.0FSI är väl inte den roligaste motorn precis, speciellt inte i en relativt stor bil. Men absolut, 150hk är ju roligare än 1.6:ans 110 eller 115hk iaf.

Nej, men skrev ju mina personliga åsikter, och över 20 känns mycket. smile men va! Finns 1.6 till 3c?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
7 september 2014
Kikade på många bilar innan jag hittade våran! Även om en bensin aldrig var och är ett alternativ öppnade man ju även annonser på billiga fsi. Hittade många som saknade mycket utrustning man hittade i dyrare bilar med större motorer. smile men visst, mycket kanske är onödigt.. roll

Avstängd
10 388 Inlägg
7 september 2014
christofferedil skrev:
Hej
it_mutt skrev:
christofferedil skrev:

Nej, men skrev ju mina personliga åsikter, och över 20 känns mycket. smile men va! Finns 1.6 till 3c?

Ah, tänkte mer om du "tänkte fel" (som i "bilen är ju inte så gammal"...ja, du fattar nog hur jag menade)

Absolut. 1.6FSI. Finns, vill jag ha för mig, bara första året dock (kan ha fel här). Även för mig jag sett en "vanlig" 1.6 på ~100hk någongstans. Om det är jag som rör ihop det gällande den "vanliga" 1.6:an ska jag väl dock låta vara osagt (kan ju finnas på en annan marknad än europa också iofs)

Gällande utrustningen;

Det blir nog lätt så; köper man den "billigaste varianten" (minst motor) så är man kanske inte heller ofta villig att lägga massor på extrautrustning. Dock bara rent spånande.

- - Edit - -

Sen är ju iofs EcoFuel-varianten bara en 1.4 tongue
Senast redigerat av it_mutt (7 september 2014)

317 Inlägg
7 september 2014
Trådstartare
Okej okej men som sagt så är en a4 kombi rätt menlös i mitt tycke gällande lastutrymme. En a6 tkr jag ser mindre ut i bagaget samt att jag tycker du har bättre benutrymme bak i passaten. Men det var just motorn jag ville veta lite om, utrustning skiljer sig ju självklart eftersom audi är en prwmium bil men därmes dyrare

Audi A6 C5

Avstängd
10 388 Inlägg
7 september 2014
DanielAsplund skrev:
Okej okej men som sagt så är en a4 kombi rätt menlös i mitt tycke gällande lastutrymme. En a6 tkr jag ser mindre ut i bagaget samt att jag tycker du har bättre benutrymme bak i passaten. Men det var just motorn jag ville veta lite om, utrustning skiljer sig ju självklart eftersom audi är en prwmium bil men därmes dyrare

Ptja, det är möjligt A6:an ser mindre ut i lastutrymme, men, den är större än passaten. Så det blir ju i ordningsföljd;

A4;
Sedan - 460 liter
Avant - 442/1184 liter

Passat;
Sedan - 485 liter
Variant 513/1641 liter

Audi A6;
Sedan 547 liter
Avant 565-1660 liter

- - - - - - -

Men iaf;

Jag skulle ju nog, för "trevlighetens skull", och det är utan att ha kört passaten med 150hk-motorn, försökt få tag i en 2.0TFSI ist, 50hk till och garanterat roligare/trevligare att köra (dock dålig koll på hur den motorn "är").

Bilstorlek är ju lite efter vad man behöver. För en liten familj kan ju A4:an (eller för den del; Gamla passaten, som är samma bil som A4:a B5) räcka. Är ju ett bra mellanting mellan golfklassen och A6/Nyare Passat rent storleksmässigt.

Ser man till pris kontra storlek, så är säkert Passaten ett bra val, en A6:a (05:a) är ju trots allt en 10-15.000:- till i pengar.

317 Inlägg
7 september 2014
Trådstartare
okej jo precis så jag menar att ser man storlek kontra pris så ligger ju passaten bra till då den är större men ändå drar lika mke som en a4 och kostar ungefär lika beroende på var man köper.. Men skippar den passaten tack för svaren men ska iväg och kika på en a6 1,8t 04 med 20k mil på mätaren. fullservad och kamrem bytt vid 15k finns det nått spec att kolla/lyssna efter? smile

Audi A6 C5

Yellow bug!
1 640 Inlägg
7 september 2014
it_mutt skrev:
text

Ja nej så menade jag inte! 2000 mil per år är ju ingenting smile bara låter mycket när man börjar komma upp över 20k, känns som många fel börjar komma där.

Oj.. 1,6 måste ju vara grymt tråkig i en Passat. Jag älskar 170tdi ihop med dsg. Men har haft en octavia med 2,0tfsi och den funkar nog bra i en passat också. 150 hästars fsi har jag själv aldrig kört, känns bara lite "tråkig".

Nej det är en bra tanke! Lite därför jag tycker man ska akta sig lite för fsi, tror inte den är attraktiv på marknaden. Många står hos div. mindre bilfirmor..

Galet att du kan få en fsi för säg 60k och samtidigt en r-line för 150k. Passaten har ett stort spann..

Yellow bug!
1 640 Inlägg
7 september 2014
DanielAsplund skrev:
okej jo precis så jag menar att ser man storlek kontra pris så ligger ju passaten bra till då den är större men ändå drar lika mke som en a4 och kostar ungefär lika beroende på var man köper.. Men skippar den passaten tack för svaren men ska iväg och kika på en a6 1,8t 04 med 20k mil på mätaren. fullservad och kamrem bytt vid 15k finns det nått spec att kolla/lyssna efter? smile

Hmm är det inte nåt i motorn som bör vara bytt på dom, har jag för mig. Kolla på Nordic Audis forum smile snygg bil! Inget stccpaket? smile

317 Inlägg
7 september 2014
Trådstartare
Riktigt välservad påkostad över 18k vid 15k mil så smile, är en world cup smile

Audi A6 C5

Sök