2885
Sök

Slö Turbo, garaget sista utvägen!

8 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Volvo v40 2.0T som jag inte riktigt förstår mig på, köpte den för några månader sedan och sen dess har jag felsökt varför bilen är så trött, det visar sig att det är wastegate armen som hoppat ur, jag satte tillbaka den men endå så är bilen endast pigg på 2ans växel! jag har även bytt magnetventil då många säger att det är ett klassiskt fel men icke det blev inte bättre!


Tankar och funderingar? någon som har nån ide va det kan vara för jag har slut på ideer!

Bild på armen när den hade hoppat ''ur''

http://www.forumbilder.se/DE2GB/fore1


Jag har även felsökt bilen och får upp ''LÅG SIGNAL''

Bild finns här:

https://imageshack.com/i/iquKEyYgj
Senast redigerat av Sony905 (28 september 2014)

498 Inlägg
28 september 2014
#2
Hur kändes wastegaten när du satte tillbaka den? Var den slapp eller lite spänn i den?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

866 Inlägg
28 september 2014
#3
Kolla turbons avgashus  brukar spricka vid WG hålet.  laddar dåligt då ,-)

8 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#4
SLG skrev:
Hur kändes wastegaten när du satte tillbaka den? Var den slapp eller lite spänn i den?

Tja! Eftersom jag lyfte den tillbaka med handkraft så känns den lite ''slapp'' kan spänna ca 1-1.5cm lätt.



tekniknissen1 skrev:
Kolla turbons avgashus  brukar spricka vid WG hålet.  laddar dåligt då ,-)

Är det lätt att kolla upp ? kan inte så mycket om just turbos, du har ingen bild? smile

tack för hjälpen!

Forummoderator
26 359 Inlägg
28 september 2014
#5
Sony905 skrev:
SLG skrev:
Hur kändes wastegaten när du satte tillbaka den? Var den slapp eller lite spänn i den?

Tja! Eftersom jag lyfte den tillbaka med handkraft så känns den lite ''slapp'' kan spänna ca 1-1.5cm lätt.



tekniknissen1 skrev:
Kolla turbons avgashus  brukar spricka vid WG hålet.  laddar dåligt då ,-)

Är det lätt att kolla upp ? kan inte så mycket om just turbos, du har ingen bild? smile

tack för hjälpen!

Tror wastegaten är ditt problem, för "slapp" ska den då inte vara..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Sony905 skrev:
SLG skrev:
Hur kändes wastegaten när du satte tillbaka den? Var den slapp eller lite spänn i den?

Tja! Eftersom jag lyfte den tillbaka med handkraft så känns den lite ''slapp'' kan spänna ca 1-1.5cm lätt.



tekniknissen1 skrev:
Kolla turbons avgashus  brukar spricka vid WG hålet.  laddar dåligt då ,-)

Är det lätt att kolla upp ? kan inte så mycket om just turbos, du har ingen bild? smile

tack för hjälpen!

Tror wastegaten är ditt problem, för "slapp" ska den då inte vara..

när jag ''hängde'' tillbaka wastegaten så är den i mitten av pinnen, sedan när jag kör så åker den upp från mitten till den nästan åker av men den är endå kvar på pinnen och varit så hela veckan, kan det räcka med att spänna den kanske?

5 695 Inlägg
29 september 2014
#7
Du behöver ju ett låsclips så inte wastegatearmen kan glida av.

Var du tvungen att dra ut wastegatearmen något för att hänga på den på pinnen? Alltså rakt ut från wastegateklockan inte åt sidan.


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2014
#8
Mät ditt grundladdtryck först

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Du behöver ju ett låsclips så inte wastegatearmen kan glida av.

Var du tvungen att dra ut wastegatearmen något för att hänga på den på pinnen? Alltså rakt ut från wastegateklockan inte åt sidan.

Det konstiga är att jag har snackat med 2 andra som har samma problem, samma bil dock är deras bil en 01 medans min är en 04 classic, sista årsmodellenn. Dom har ett hål i ''pinnen'' där man kan sätta en sprint medans jag inte har något hål, gick ut igår och kollade. Va även på skroten och kollade och där va det inte heller någon låsclip eller sprint. Dock såg jag ett klipp på youtube igår där killen hade tagit loss hela tryckklockan och smörjt upp den och när han satte tillbaka allt så hade en ett så kallat låsclip som du beskriver det, dock vet jag inte om det var en tryckklocka till v40.

Lite va jag tvungen att dra ut den ''rakt fram'' men det var inte mycke alltså!, konstigt att den sitter kvar efter jag kört hårt med den 1 vecka men ett sådant clip kanske borde inhandlas eller så åker jag ner till skroten och skruvar bort skölden på andra v40s och tar en närmre titt!


tack för hjälpen!
Senast redigerat av Sony905 (29 september 2014)

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#10
torpis skrev:
Mät ditt grundladdtryck först

Okej hur gör jag det, måste jag köpa något verktyg för att kolla det?

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2014
#11
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … rionic.htm

Samma princip, du ska sikta på 0.3bar på din bil

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#12
torpis skrev:
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisningar/html/gladdtryck_trionic.htm

Samma princip, du ska sikta på 0.3bar på din bil

Tack för bilden!

Fick även denna bild:

http://forumbilder.se/CGDP8/utbytesturbo-volvo-t4


testade i helgen men hade för stor skiftnyckel så skall låna en kompis skiftnyckel och förhoppningvis kan jag skruva några varv i veckan, jävligt konstigt då jag har alla ringnycklar stora som små men ingen ville på.

Återkommer! Tack för hjälpen btw!
Senast redigerat av Sony905 (29 september 2014)

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2014
#13
Men vänta lite nu. Mät först skruva sen. Gör du fel går motorn i tusen bitar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#14
torpis skrev:
Men vänta lite nu. Mät först skruva sen. Gör du fel går motorn i tusen bitar.

Ska mäta först! smile va på skroten igår och kollade in v40 -02 och alla har en sprint men inte min 04 sad så har du något tips på vad man kan låsa fast den med? jag tror problemet är att den ''hoppar'' mellan att va på mitten till att va på toppen av pinnen.

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 september 2014
#15
Du har också sprint, men sprinten din har gått av i hålet och gjort att hålet inte syns.

Annars tutar du in på din lokala järnaffär och frågar efter starlock https://www.google.se/search?q=starlock … p;ie=UTF-8

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

SKÅNING
1 215 Inlägg
30 september 2014
#16
på min 855 så rök sprinten av i hålet där den ska sitta och fick så klart inte ut biten som satt kvar, då lindade jag ståltråd runt wg armen så att den sitter kvar, kanske funkar att göra så på din också

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig


Sök