3533
Sök

Audi A6 -98, segstartad, defekt bensinmätare

533 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
Hejsan! Bytte in min S40 igår som har knackat en längre tid. Bytte då mot en Audi A6 2,4 -98 som rullat 38 tusen mil.

Skitfin in och utvändig. Har dock två problem. Motorn är alltid segstartad. När den väl startar så är det inga problem men det kan ta upp till 30 sek innan den vill gå ingång. Kanske är kylan, vet ju inte då jag precis skaffat den.
Kan det vara tändstiften som behöver bytas?

Andra problemet är bensinmätaren. Den fungerar inte. Visar noll. Då och då hoppar den dock upp till ca halvtank i ca 5 sek innan den lägger sig på noll igen. Vad kan detta va? Läst lite om givare och tankarmatur etc. etc. Svårt att byta?

Mvh Jonathan

533 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Halloj! En liten uppdatering!

Fann en bensinpump samt en tankmätargivare i bagagen i ett fack som jag inte sett förut.

Kan det vara pumpen som spökar då den startar väldigt trögt? Märkte häromdagen då det var varmt att det var lika illa att starta den då.

Tar 3 gånger för att starta bilen. Dock så startar den ofta med en gång, om man vrider på nyckeln jämt precis efter man stängt av motorn.

Sen har jag en fråga till ang. bilstereo. I kablaget så sitter det 2 stycken "sockerbitar" eller vad man ska säga. En brun, en svart.

I stereon så finns bara en ingång. Hittar ingen iso adapter för detta... Eller är detta en isoadapter och i själva verket behöver man gå ner längre i kabelhärvan?

533 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Hej igen! Ännu en liten uppdatering.

Pumpen och givaren jag fann ser ut så här: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … l=1&vc[0]=106113101&vcx=1337&pc[0]=106101100&post_id=28072213

Tänkte försöka mig på att byta den på fredag och se om det hjälper. Är det några viktiga faktorer att tänka på när man gör detta?
Behöver man strypa slangarna på något vis? Montering av givaren?

Mvh

Sök