3207
Sök

Hur vet man om det är turbo?

10 163 Inlägg
8 november 2014
#21
Evildan skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:
Reverserar strömflödet från ena elmotorn för att ladda batterier eller att användas till driftström. big_smile
Jo vist men snälla (denna tråd handlar om Mercedes med turbo) och då kom det mer vanligare på mercedes kompressor på tall.

Har inget mot dig men att behöva höra om din prius i var och varannan tråd börjar bli lite tjatigt wink

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu Mvh Erik.
Och då drogs det vidare till att alla bilar måste ha generator, vilket då inte heller har med tråden att göra.
Vilket oftopic anser du då som är "tillåtet"?
Tyck så du att det är tjatigt men bind inte ris om din egen rygg kamrat.
I denna tråd som så många gånger förut påvisade jag rena faktafel när dom förekommer, det är väl vad ett diskussionsforum delvis är till för, att få lära sig saker?
Jag är inte sur på något vis.
Inget imot att du kommer med fakta inte alls får du gärna göra. Du har faktiskt vettiga åsikter många gånger smile

Dock kanske en referens till något annat än prius (finns fler miljöbilar med mången olika tekniska lösningar)

Är inte sur jag heller men kända bara att jag var lite trött på just prius för ett tag wink

Off topic kan man gå redigt mycket vis rätt tillfällen och rätt ämne smile

Ville bara säga sen får du göra som du vill. Önskar dig en trevlig lördag kväll och så tror jag vi får gå back to topic nu faktiskt smile
Senast redigerat av Djo (8 november 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sir
105 Inlägg
8 november 2014
#22
Evildan skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:

Reverserar strömflödet från ena elmotorn för att ladda batterier eller att användas till driftström. big_smile
Jo vist men snälla (denna tråd handlar om Mercedes med turbo) och då kom det mer vanligare på mercedes kompressor på tall.

Har inget mot dig men att behöva höra om din prius i var och varannan tråd börjar bli lite tjatigt wink

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu Mvh Erik.
Och då drogs det vidare till att alla bilar måste ha generator, vilket då inte heller har med tråden att göra.
Vilket oftopic anser du då som är "tillåtet"?
Tyck så du att det är tjatigt men bind inte ris om din egen rygg kamrat.
I denna tråd som så många gånger förut påvisade jag rena faktafel när dom förekommer, det är väl vad ett diskussionsforum delvis är till för, att få lära sig saker?
Jag är inte sur på något vis.
aw shit missade att du hade prius. räknas inte..


3 292 Inlägg
8 november 2014
#23
Hur som helst, Mercedes är trevliga bilar, kan inget om dom nyare dock typ dom som är 5år och nyare, jag tycker faktiskt dom äldre Mercedes är trevliga, har aldrig kört nån Mercedes turbo med bensinmotor dock så jag kan absolut inte säga nått om det, vad finns det för äldre MB som har turbo med bensinmotor igentligen ?

Men menar TS bara turbo generellt så finns ju turbo på alla nyare dieselmotorer, äldre, njaa Ja 300 TDT från början på 80 talet kanske, o sen 124 karossen då är det väl från 250DT/ o uppåt, 190 2.5DT får man inte glömma heller, 300DT/TDT, 290DT, 270Cdi och alla dom andra uppåt.. dock flera äldre som är utan turbo åxå..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Evildan
8 november 2014
#24
Djo skrev:
Evildan skrev:
Djo skrev:

Jo vist men snälla (denna tråd handlar om Mercedes med turbo) och då kom det mer vanligare på mercedes kompressor på tall.

Har inget mot dig men att behöva höra om din prius i var och varannan tråd börjar bli lite tjatigt wink

Hoppas du tar detta på rätt sätt nu Mvh Erik.
Och då drogs det vidare till att alla bilar måste ha generator, vilket då inte heller har med tråden att göra.
Vilket oftopic anser du då som är "tillåtet"?
Tyck så du att det är tjatigt men bind inte ris om din egen rygg kamrat.
I denna tråd som så många gånger förut påvisade jag rena faktafel när dom förekommer, det är väl vad ett diskussionsforum delvis är till för, att få lära sig saker?
Jag är inte sur på något vis.
Inget imot att du kommer med fakta inte alls får du gärna göra. Du har faktiskt vettiga åsikter många gånger smile

Dock kanske en referens till något annat än prius (finns fler miljöbilar med mången olika tekniska lösningar)

Är inte sur jag heller men kända bara att jag var lite trött på just prius för ett tag wink

Off topic kan man gå redigt mycket vis rätt tillfällen och rätt ämne smile

Ville bara säga sen får du göra som du vill. Önskar dig en trevlig lördag kväll och så tror jag vi får gå back to topic nu faktiskt smile
Tack, jag vill tveklöst påstå det samma om ditt resonemang.

Det är ju så att det som ligger en närmast till hands i mitt fall då Toylådan och för dig din fräscha klassiska Volvo oftast är det fordon som används som referens, men jovisst jag hade kunnat nämna Torpis härliga Leaf som exempel över bil utan generator då den helt saknar dylikt. wink

Detsamma detsamma.

3 292 Inlägg
8 november 2014
#25
Evildan skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:

Och då drogs det vidare till att alla bilar måste ha generator, vilket då inte heller har med tråden att göra.
Vilket oftopic anser du då som är "tillåtet"?
Tyck så du att det är tjatigt men bind inte ris om din egen rygg kamrat.
I denna tråd som så många gånger förut påvisade jag rena faktafel när dom förekommer, det är väl vad ett diskussionsforum delvis är till för, att få lära sig saker?
Jag är inte sur på något vis.
Inget imot att du kommer med fakta inte alls får du gärna göra. Du har faktiskt vettiga åsikter många gånger smile

Dock kanske en referens till något annat än prius (finns fler miljöbilar med mången olika tekniska lösningar)

Är inte sur jag heller men kända bara att jag var lite trött på just prius för ett tag wink

Off topic kan man gå redigt mycket vis rätt tillfällen och rätt ämne smile

Ville bara säga sen får du göra som du vill. Önskar dig en trevlig lördag kväll och så tror jag vi får gå back to topic nu faktiskt smile
Tack, jag vill tveklöst påstå det samma om ditt resonemang.

Det är ju så att det som ligger en närmast till hands i mitt fall då Toylådan och för dig din fräscha klassiska Volvo oftast är det fordon som används som referens, men jovisst jag hade kunnat nämna Torpis härliga Leaf som exempel över bil utan generator då den helt saknar dylikt. wink

Detsamma detsamma.
En jag känner har en Leaf, verkar bra och stabil och hon är nöjd med den verkar det som, det går tyst som fan iaf. Ville bara tillägga det innan det verkas bytas ämne här.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Evildan
8 november 2014
#26
Danne_1977 skrev:
Hur som helst, Mercedes är trevliga bilar, kan inget om dom nyare dock typ dom som är 5år och nyare, jag tycker faktiskt dom äldre Mercedes är trevliga, har aldrig kört nån Mercedes turbo med bensinmotor dock så jag kan absolut inte säga nått om det, vad finns det för äldre MB som har turbo med bensinmotor igentligen ?

Men menar TS bara turbo generellt så finns ju turbo på alla nyare dieselmotorer, äldre, njaa Ja 300 TDT från början på 80 talet kanske, o sen 124 karossen då är det väl från 250DT/ o uppåt, 190 2.5DT får man inte glömma heller, 300DT/TDT, 290DT, 270Cdi och alla dom andra uppåt.. dock flera äldre som är utan turbo åxå..
Finns bla V12 försedda CL med biturbo från början av -90 talet, det är en coupe och den har turbo. smile

Svårt för oss att veta vad för bil TS åsyftar då han enbart förekommit en gång i tråden och då nämnt en MB coupe. Vi vet ju alltså inte vilken modell det rör sig om i nuläget. sad
kick.
Har kört både MB C-Klasse 250 och 180 tillika B200 med turbo samt automat (steglös i B-Klasse) och dessa är väldigt sofistikerade, ingen ketchupeffekt alls, trevlig karaktär dock.

3 292 Inlägg
8 november 2014
#27
Evildan skrev:
Danne_1977 skrev:
Hur som helst, Mercedes är trevliga bilar, kan inget om dom nyare dock typ dom som är 5år och nyare, jag tycker faktiskt dom äldre Mercedes är trevliga, har aldrig kört nån Mercedes turbo med bensinmotor dock så jag kan absolut inte säga nått om det, vad finns det för äldre MB som har turbo med bensinmotor igentligen ?

Men menar TS bara turbo generellt så finns ju turbo på alla nyare dieselmotorer, äldre, njaa Ja 300 TDT från början på 80 talet kanske, o sen 124 karossen då är det väl från 250DT/ o uppåt, 190 2.5DT får man inte glömma heller, 300DT/TDT, 290DT, 270Cdi och alla dom andra uppåt.. dock flera äldre som är utan turbo åxå..
Finns bla V12 försedda CL med biturbo från början av -90 talet, det är en coupe och den har turbo. smile

Svårt för oss att veta vad för bil TS åsyftar då han enbart förekommit en gång i tråden och då nämnt en MB coupe. Vi vet ju alltså inte vilken modell det rör sig om i nuläget. sad
kick.
Har kört både MB C-Klasse 250 och 180 tillika B200 med turbo samt automat (steglös i B-Klasse) och dessa är väldigt sofistikerade, ingen ketchupeffekt alls, trevlig karaktär dock.
Det är absolut karaktären jag gillar åxå.. trevligt i hela registret på nått sätt.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 november 2014
#28
JklJ skrev:
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:

9 av 10 gånger tycker jag detta är anledningen till att många "nybörjare" vill ha en turbomatad vagn.
Ja visst är det så, precis så är det, jag skulle ju föredra kompressor istället jag, tycker dom går jävla fint faktiskt.
aldrig kört kompressormatat, men känns fel på något sett att den snor kraft från motorn då turbomatat ger gratis smile
Så en turbo skapar energi ur tomma intet? Du va nog inte med på alla fysiklektioner va? Suck

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2014
#29
DiwraZ skrev:
JklJ skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja visst är det så, precis så är det, jag skulle ju föredra kompressor istället jag, tycker dom går jävla fint faktiskt.
aldrig kört kompressormatat, men känns fel på något sett att den snor kraft från motorn då turbomatat ger gratis smile
Så en turbo skapar energi ur tomma intet? Du va nog inte med på alla fysiklektioner va? Suck
Nä du, det är suck på dig här!  Turbon jobbar med energi ur tomma intet kan man säga. Den använder energin i avgaserna, som annars hade gått till spillo.

En motor som har kompressor behöver kanske tillverka 230hk för att få ut 200hk medan turbomotorn behöver bara skapa 200hk för att få ut 200hk.  Skapa 230hk behöver soppa för 230hk och du får bara ut 200hk.

Grovt räknat är det så

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 november 2014
#30
torpis skrev:
DiwraZ skrev:
JklJ skrev:

aldrig kört kompressormatat, men känns fel på något sett att den snor kraft från motorn då turbomatat ger gratis smile
Så en turbo skapar energi ur tomma intet? Du va nog inte med på alla fysiklektioner va? Suck
Nä du, det är suck på dig här!  Turbon jobbar med energi ur tomma intet kan man säga. Den använder energin i avgaserna, som annars hade gått till spillo.

En motor som har kompressor behöver kanske tillverka 230hk för att få ut 200hk medan turbomotorn behöver bara skapa 200hk för att få ut 200hk.  Skapa 230hk behöver soppa för 230hk och du får bara ut 200hk.

Grovt räknat är det så
Mottryck som uppstår då? Bromsar inte det kolvens färd upp i utblåstakten och i sin tur bromsar vevaxelns rörelse. Iom det måste bränsle tillföras för att kompensera den förlusten. Om inte min hypotes stämmer så är ju ett turboaggregat en form av evighetsmaskin. Man tillför ju ingen energi utan den bara finns där. Anslut kompressorsidan med avgassidan så får du se om det snurrar.

Jag påstår inte att en kompressor skulle vara mer effektiv än en turbo om det var så du tolkade mig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
8 november 2014
#31
DiwraZ skrev:
torpis skrev:
DiwraZ skrev:

Så en turbo skapar energi ur tomma intet? Du va nog inte med på alla fysiklektioner va? Suck
Nä du, det är suck på dig här!  Turbon jobbar med energi ur tomma intet kan man säga. Den använder energin i avgaserna, som annars hade gått till spillo.

En motor som har kompressor behöver kanske tillverka 230hk för att få ut 200hk medan turbomotorn behöver bara skapa 200hk för att få ut 200hk.  Skapa 230hk behöver soppa för 230hk och du får bara ut 200hk.

Grovt räknat är det så
Mottryck som uppstår då? Bromsar inte det kolvens färd upp i utblåstakten och i sin tur bromsar vevaxelns rörelse. Iom det måste bränsle tillföras för att kompensera den förlusten. Om inte min hypotes stämmer så är ju ett turboaggregat en form av evighetsmaskin. Man tillför ju ingen energi utan den bara finns där. Anslut kompressorsidan med avgassidan så får du se om det snurrar.

Jag påstår inte att en kompressor skulle vara mer effektiv än en turbo om det var så du tolkade mig
Den är redan uppfunnen: big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2014
#32
DiwraZ skrev:
Om inte min hypotes stämmer så är ju ett turboaggregat en form av evighetsmaskin. Man tillför ju ingen energi utan den bara finns där. Anslut kompressorsidan med avgassidan så får du se om det snurrar.
Du är lite fel på det i tänket. Turbon använder precis samma mängd energi som kompressorn. Igen grovt räknat så gör ju bägge samma jobb. Kompressorn drivs av vevaxeln och tar energi från motorn. Turbon drivs av avgaserna där den tar energi (temperatur) som kompressormotorn annars bara släpper rakt ut. Man återanvänder alltså energin för att överladda motorn.

Kolla här så ser man tydligt att turbon kyler avgaserna rejält.



Medan sugmotorn(eller kompressormotorn) släpper ut all värme


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 november 2014
#33
torpis skrev:
DiwraZ skrev:
Om inte min hypotes stämmer så är ju ett turboaggregat en form av evighetsmaskin. Man tillför ju ingen energi utan den bara finns där. Anslut kompressorsidan med avgassidan så får du se om det snurrar.
Du är lite fel på det i tänket. Turbon använder precis samma mängd energi som kompressorn. Igen grovt räknat så gör ju bägge samma jobb. Kompressorn drivs av vevaxeln och tar energi från motorn. Turbon drivs av avgaserna där den tar energi (temperatur) som kompressormotorn annars bara släpper rakt ut. Man återanvänder alltså energin för att överladda motorn.

Kolla här så ser man tydligt att turbon kyler avgaserna rejält.



Medan sugmotorn(eller kompressormotorn) släpper ut all värme

Så du menar att det inte är flödet av avgaser som driver turbon utan att det är nån form av värmeöverföringsomvandling? Låter som trolleri.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2014
#34
DiwraZ skrev:
Så du menar att det inte är flödet av avgaser som driver turbon utan att det är nån form av värmeöverföringsomvandling? Låter som trolleri.
Exakt, nu börjar vi närma oss. (åter igen govt räknat)

Det är samma massflöde före och efter turbon, men över turbinen så sänker man trycket och tar till vara på energin i avgaserna, som i sin tur kommer ut kallare men i samma mängd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Teknisk
328 Inlägg
9 november 2014
#35
torpis skrev:
DiwraZ skrev:
Så du menar att det inte är flödet av avgaser som driver turbon utan att det är nån form av värmeöverföringsomvandling? Låter som trolleri.
Exakt, nu börjar vi närma oss. (åter igen govt räknat)

Det är samma massflöde före och efter turbon, men över turbinen så sänker man trycket och tar till vara på energin i avgaserna, som i sin tur kommer ut kallare men i samma mängd.
Så här ser jag på det iaf:

En turbo ger visst mottryck. Om man tillför tryck till en fluid (gas, vätska) stiger temperaturen.

Trycket i avgaserna utför arbete på turbinen i avgashuset. När detta arbete utförs lämnar en del energi fluiden (avgaserna) och temperaturen/trycket sjunker = kallare avgaser i downpipen än i grenröret + en glödande turbo.

Termodynamik samt allmänna gaslagen är det jag grundar detta på.


Sen är det ju så att ju större diameter man har på sin downpipe desto större massflöde tillåts i den. Om den enda variabeln är en utbytt downpipe (samma turbo alltså) så har man samma massflöde, men trycket sjunker då gasen tillåts expandera. Om gasen får expandera sjunker även temperaturen.

Om mottrycket då i turbon är högre än trycket i downpipen, sjunker temperaturen drastiskt när avgaserna passerat avgashuset.

Så att en turbo kyler avgaserna är jag inte riktigt med på, annat än att den tar upp en del av värmen. Snarare att temperaturen stiger innan aggregatet pga mottrycket, samt att friktionen mot impellerbladen ökar temperaturen ytterligare.

Eller är jag ute och cyklar nu Torpis?

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2014
#36
Maxen skrev:
torpis skrev:
DiwraZ skrev:
Så du menar att det inte är flödet av avgaser som driver turbon utan att det är nån form av värmeöverföringsomvandling? Låter som trolleri.
Exakt, nu börjar vi närma oss. (åter igen govt räknat)

Det är samma massflöde före och efter turbon, men över turbinen så sänker man trycket och tar till vara på energin i avgaserna, som i sin tur kommer ut kallare men i samma mängd.
Så här ser jag på det iaf:

En turbo ger visst mottryck. Om man tillför tryck till en fluid (gas, vätska) stiger temperaturen.

Trycket i avgaserna utför arbete på turbinen i avgashuset. När detta arbete utförs lämnar en del energi fluiden (avgaserna) och temperaturen/trycket sjunker = kallare avgaser i downpipen än i grenröret + en glödande turbo.

Termodynamik samt allmänna gaslagen är det jag grundar detta på.


Sen är det ju så att ju större diameter man har på sin downpipe desto större massflöde tillåts i den. Om den enda variabeln är en utbytt downpipe (samma turbo alltså) så har man samma massflöde, men trycket sjunker då gasen tillåts expandera. Om gasen får expandera sjunker även temperaturen.

Om mottrycket då i turbon är högre än trycket i downpipen, sjunker temperaturen drastiskt när avgaserna passerat avgashuset.

Så att en turbo kyler avgaserna är jag inte riktigt med på, annat än att den tar upp en del av värmen. Snarare att temperaturen stiger innan aggregatet pga mottrycket, samt att friktionen mot impellerbladen ökar temperaturen ytterligare.

Eller är jag ute och cyklar nu Torpis?
Jag har varit noga att poängtera att det är grovt räknat det jag förklarat.  Verkningsgraden är inte 100%, men principen är där att turbon använder energi som annars släpps ut i det fria.

Den ger ett visst mottryck, men det är inte bara av ondo utan det behövs på en sugmotor också för att inte spola ut bränsleblandningen vid overlap på kammarna.

Allt hänger ihop, ingenting är magi, mycket hänger på temperaturen. Bägge motorerna fyller på med tusen grader varma avgaser, turbon använder energin som synes i filmerna ovan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök