Hej! Jag är en kille i 19 årsåldern och jag skaffade körkort för några månader sen. Jag letar nu efter en bra förstabil och min budget är runt 30 000 kr. Kom fram till att köpa en VW golf därför att de är billiga, roliga att köra med och lätta att styla. För 30 000 kr så kan jag som nyast få den fjärde modellen (mk4/iv). Det jag undrar är vad är skillnaderna mellan vw golf iv 1.6 och vw golf mk4 gti.? Tack!
Det finns många skillnader, gti har turbo motor och 150 hk. Sänkt från fabrik och go väghållning:) det är bara att googla på modellerna så kan du läsa dig till vad mer det skiljer på dem:)
Till att börja med så får du ju en mycket starkare motor i gti'n och bättre bromsar och väghållning. Sen är ju även gti'erna i 99 fall av 100 mycket bättre utrustade och trevligare invändigt än snålmodellerna. Dock så är dom ju även dyrare och i 99 fall av 100 hårdare körda (kan kräva större rep.budget och försäkeringen e ju dyrare också).
Mitt tips är att kolla på en tdi gti istället... bortserman från r32'an så är det monstret bland golf iv