3069
Sök

V70N (01'a) drivknut v.f

1 830 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Tjena!

Tänkte bara höra med er angående drivknuten (den inre) v,f ryktes ur lådan när spindelleden sa tack o hej under körning .. (hade tänkt byta den men den hann säga upp sig innan jag han göra det)..

Hur som haver det slet ut drivknuten ur lådan etc etc, mindre roligt. Men nu så har vi fått ihop skiten.
Törs man åka en tripp med bilen över jul på ca 25mil enkel resa? Eller bör jag fixa en ny drivaxel till bilen?

Kanske är i fel del av forumet vet ej riktigt vart jag ska lägga in denna fråga tongue

Har även en fundering på gällande generatorn, den låter lite.. Tänkte köpa ny så fort jag har råd men vettefan om det är den som tjuter lite .. Någon som kan ha någon aning om vad som kan ge ifrån sig ett tjutande ljud ?

Forummoderator
26 351 Inlägg
9 december 2014
På första frågan;

Såg drivknuten förjävlig ut när du monterade tillbaka den?
Inga vibrationer/problem när du kör?

Om nej på båda frågorna; kör. (baserat på en hobbymekares kunskaper)

På andra frågan;

Kan väl vara lite det ena och det andra som gnäller.

Remmen, remhjulen.
Kan väl också vara lite olja i styrservon?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

220 Inlägg
9 december 2014
Har du inga oljud/vibrationer från drivknuten i dagsläget så KÖR....

1 830 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Drivknuten såg helt okey ut, har inte kunnat prova köra med bilen ännu då den står i garaget fortfarande, den inre drivknuten gick ur när vi skulle byta diverse delar på högra sidan också -.- vilket vi upptäckte efter hjulet var på plats, så roligt! wink

Alla vätskor i bilen är fyllda, gubben ja köpte bilen av hade fixat de mesta i somras. Men missat spindelleden -.- (blivit uppkäkad av rost innifrån så kulan slogs av pga glappet som blir efter ett tag, kände inga vibrationer dock när jag använde bilen)...

10 163 Inlägg
9 december 2014
Så länge du fått ihop drivknuten rätt (dom åker ju isär vid en sådan här manöver) så är det ingen fara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 830 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Så länge du fått ihop drivknuten rätt (dom åker ju isär vid en sådan här manöver) så är det ingen fara.

Misstänkte de, hör inget konstigt eller så när man rycker lite i den i sidled för att se om den glappar etc.. Behöver väl byta den inom sin tid då den flytta sig lite när bilen var upphissad, kollade inte efter bilen var nedsänkt dock..

10 163 Inlägg
10 december 2014
Jiiimmie skrev:
Djo skrev:

Misstänkte de, hör inget konstigt eller så när man rycker lite i den i sidled för att se om den glappar etc.. Behöver väl byta den inom sin tid då den flytta sig lite när bilen var upphissad, kollade inte efter bilen var nedsänkt dock..

Ja bäst bytta sen men det går att köra med för stunden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 468 Inlägg
10 december 2014
går det inte bara att få ihop knuten på två sätt,det ena blir rätt o det andra så blir den stum?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 december 2014
zzr94092 skrev:
går det inte bara att få ihop knuten på två sätt,det ena blir rätt o det andra så blir den stum?

Jo man ska sätta  ihop den på det  viset att man tror att det blir fel. Det som verkar rätt ger stel knut

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 830 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
min far jobbar på bilverkstad där hans arbetskamrat har pillat med drivknutar (och massa annat, kan tro karln är född i en motor) så han vet hur de ska sitta wink han fixa ena sidan åt mig så han gör nog den andra med om jag har tur big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 december 2014
Jiiimmie skrev:
min far jobbar på bilverkstad där hans arbetskamrat har pillat med drivknutar (och massa annat, kan tro karln är född i en motor) så han vet hur de ska sitta wink han fixa ena sidan åt mig så han gör nog den andra med om jag har tur big_smile

Eller gör det själv så du vet hur det funkar. Till slut kanske någon yngling i framtiden tror att du härstammar från någon gammal bensinmaskin. Finns väl inga i bruk i framtiden tänker jag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 830 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Jiiimmie skrev:

Eller gör det själv så du vet hur det funkar. Till slut kanske någon yngling i framtiden tror att du härstammar från någon gammal bensinmaskin. Finns väl inga i bruk i framtiden tänker jag

haha, har gjort det andra men just drivknuten låter jag någon med erfarenhet fixa, hade jag inte behövt göra resan över jul så hade jag inte brytt mig vem som gjort det bara resultatet blir bra wink (kommer fixa nya så småningom ändå men tills dess vill jag att de håller) tongue

Sök