DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
Det behöver jag väl knappast utveckla i ännu en tråd gällande skenförsäkringar och riskerna med dessa, hur det gör försäkringarna dyrare för de som har råd att äga sin bil enligt gällande lagar för bilägande samt hur illa det är att aktivt begå ett bedrägeri, som ligger högre på straffskalan än snatteri, på det viset med en förälder.
Detta skall väl knappast behövas diskuteras igen?
Det rimmar särskilt illa enligt mig om någon skenförsäkrar hela sin bilpark och sedan i diverse trådar menar på att har man inte råd att serva bilen ska man inte heller ha någon bil, eller för all del menar att har man inte råd med helförsäkring ska man inte ha en dyrare bil.
Jo det ämnet behöver luftas ytterligare. Jag är förmodligen enfaldig och trögfattad nog att inte begripa vad som skulle kunna inträffa. Skräckexempel där allt dragits till sin spets är irrelevant. Klarspråk: Hur påverkas försäkringsätendet i ett fall där den faktiska ägaren och registrerad ägare är olika personer(tre olika fall) Stöld, skadegörelse och olycka där det inte finns något försäkringspliktigt fordon eller annan part med skuld till incidenten. Förklara gärna för mig. Ändra inte på några förutsättningar för att överbevisa mig.
Ägare och "ägare" bor på samma adress
Finns ingenting som styrker att barn har betalat för bilen som te.x banklån eller överföring av köpeskilling till säljaren från barnets konto
Du borde väl veta bättre än att ponera att jag skulle ändra en frågeställnings förutsättningar.
Vid tvist dras allt i regel till sin spets för att bevisa skenförsäkringen och därmed undvika utbetalning av ersättning.
Ärendets utgång kan påverkas beroende på:
Under vilka omständigheter skadan sker.
Vilken typ av bil det gäller, sannolikheten att en person av ett kön och ålder innehar en viss typ av fordon.
Skadereglerare har i regel stor erfarenhet av försäkringsbedrägerier som detta och är ofta skickliga på att kunna upptäcka dom.
Villkoren för din mors försäkringar finns i regel att tillgå online annars brukar dom skickas i brevet med försäkringsbeviset vid nytecknande av försäkringen, där kan ni läsa mer om vad som kan ske om försäkringsbolaget misstänker skenförsäkring.
Förutom att ersättningen kan utebli finns det fler ting som kan försvåra och fördyra senare vid tecknande av fler försäkringar, men det är en helt annan sak och jag tycker vi låter tråden vara i fred nu med dylikt och återgår till att råda TS vilken bil denne ska köpa och givetvis i eget namn äga för att råda någon till ett försäkringsbedrägeri strider även emot forumsreglerna.
7§ Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)