3370
Sök

Helikopter på sin tomt

47 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
Lite konstig fråga utöver bilar.

Är det lagligt att köpa en helikopter, en riktig helikopter i storleken av en Bell 206, och ha den på sin tomt?
Självklart är tomten stor nog för en sådan helikopter. Dock finns det flera villor i området.
Alltså att äga själva helikoptern och ha den parkerad på sin tomt, ser jag inte som ett problem egentligen... men eftersom det som sagt finns många villor i området kanske det blir problem när man väl använder helikoptern (oljud för grannarna).

De två frågorna är alltså:
Får man parkera en helikopter på sin tomt?
Får man lyfta/landa på sin tomt?

Om detta anses nödvändigt eller inte är ointressant, försök gärna endast svara på de två frågorna! smile smile
Senast redigerat av Cobraa (20 december 2014)

1 319 Inlägg
21 december 2014
Att parkera en helikopter ser jag inga bekymmer med, att landa vågar jag inte svara på. Tätort/inte kanske spelar roll, ingen aning. Men om du fraktar dit en helikopter med lastbil och ställer den på din tomt, det är nog inte olagligt på något vis smile

_----------'

Muttley
21 december 2014
http://www.transportstyrelsen.se/public … PDF151.pdf

Ren spekulation är att du måste ansöka om tillstånd för att få nyttja din tomt som startplats vid många tillfällen.

Om man inte har problem med att köpa en helikopter för runt 5-6 miljoner vad är kruxet med att inte kunna hyra in den på en flygklubb och undvika att få ovänner smile

Sleeper
3 084 Inlägg
21 december 2014
Richard Hammond pendlar ju till jobbet med sin, och grannarna har börjat klaga.
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/ar … happy.html

Fast det är ju förstås inte i sverige smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

47 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
Att ha den ståendes på sin tomt ska allså inte vara ett problem då smile
Det är bara lyft/landning ska kan skapa problem hmm

Muttley
21 december 2014
Cobraa skrev:
Att ha den ståendes på sin tomt ska allså inte vara ett problem då smile
Det är bara lyft/landning ska kan skapa problem hmm

De skulle vara ifall helikoptern stör omgivningen för mycket.  Du får tillexempel inte ha för mycket skrotbilar på din tomt utan att kommunen kan ge dig vite och be dig städa upp. 
Allt som sticker ut bör också kollas upp med kommunen för att inte få problem ifall de inte vill ha den där.

457 Inlägg
3 januari 2015
mina föräldrars granne har en helikopter på sin tomt som han brukar åka till jobbet med. Han har en start platta på hjul som han sedan drar in i ett garage med en 4 hjuling

Dom bor halv vägs mot dalarö

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

Sök